چاپ خبر
مشاور سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی تبلیغات کاذب؛
هیچ دارویی موجب رویش مجدد مو نمی‌شود
روزنامه سپید   |   اخبار 3   |   19 خرداد 1398   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d65789

مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی تبلیغات در خصوص محصولات رویش مجدد مو، اینگونه ادعاها را کاذب خواند و تاکید کرد هیچ ماده یا دارویی موجب رویش مجدد موها نمی‌شود.
به گزارش سپید، محمد بقایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: «به‌عنوان یک پژوهشگر و نویسنده چهار کتاب تخصصی در حوزه مو و محصولات مراقبت از آن تاکید می‌کنم تاکنون هیچ ماده‌ای اعم از دارویی، گیاهی، طبیعی یا غیرطبیعی در دنیا عرضه نشده که موجب رویش مجدد موهای ریخته شود.»
وی افزود: «ریزش موی سر بنا به دلایل مختلفی ازجمله عوامل ارثی، اختلالات هورمونی، عصبی، بیماری‌های مختلف و گاهی به علت مصرف برخی داروها رخ می‌دهد؛ بنابراین درمان هر یک از انواع آن متناسب با علت یا علل ایجادی نیازمند اقدامات ویژه درمانی یا پیشگیرانه است.»
بقایی خاطرنشان کرد: «هر تار مو در چرخه زندگی خود چهار مرحله بسیار خاص و ادامه‌دار و درهم‌تنیده را طی می‌کند که عبارت از مراحل رشد، ایستا یا ساکن، استراحت و مرحله ریزش است.» وی گفت: «علت هم بسیار واضح است. هر تار مو وقتی می‌ریزد، همراه با پیاز خود از کف سر خارج می‌شود و موی جدیدی با ساختاری جدید جایگزین آن می‌شود.»
مجوزی برای تبلیغات صادر نشده است
داروساز، پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: «محصولات مرتبط با مو اگر دارای مجوز و پروانه و تاییدیه‌های لازم باشند، می‌توانند موجب تقویت تار موهای موجود بر کف سر شوند.»
بقایی افزود: «علاوه بر این برخی از این محصولات ممکن است بتوانند موجب افزایش ماندگاری موهای موجود در کف سر در مرحله رشد شوند و درنتیجه فرصتی ایجاد کنند تا موهای موجود بر کف سر دیرتر بریزند و همزمان موهای جدیدی که بر اساس یک برنامه زمان‌بندی‌شده قبلی قرار بود برویند، در کف سر ظاهر شوند و ما موهای بیشتری را در کف سر ببینیم.»
مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در رابطه با اقدامات سازمان غذا و دارو در ارتباط با تبلیغات محصولات رویش مو، گفت: «تا آنجا که می‌دانم بر اساس قوانین جدید، متولی صدور مجوز تبلیغات عمومی محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی سازمان غذا و دارو است و تاکنون مجوزی برای تبلیغ چنین محصولاتی از سوی این سازمان صادر نشده است.»
بقایی افزود: «البته ممکن است این محصولات مجوز تولید داشته باشند که این امر ربطی به تبلیغ ندارد و کالاهای تولیدی بر اساس ماهیت و نوع خاص خود می‌توانند در مقاصد مختلفی تولید و در کانال‌های خاص و برخی اوقات به‌صورت تخصصی توزیع شوند.»
وی اضافه کرد: «اما مقوله تبلیغات عمومی امری دیگر است و نیازمند مجوزهای خاص از سوی سازمان غذا و دارو است و تا جایی که مطلع هستم سازمان غذا و دارو اقدامات اعتراضی خاصی را نیز در این رابطه داشته است.» مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: «تبلیغات محصولات رویش مجدد مو را منتج از تبلیغات ماهواره‌ای و با الگوبرداری از آنها می‌دانم.»
بقایی افزود: «این پدیده متاسفانه چند سالی است به رسانه‌های داخلی ما نیز رسوخ کرده و به‌عنوان کارشناس تبلیغات پزشکی معتقدم پدیده فوق نیازمند آسیب‌شناسی جدی است و در بررسی آن، عوامل مختلفی باید مدنظر قرار گیرد.»
وی اضافه کرد: «گاهی اوقات در تبلیغات مورد اشاره با عناوین، اصطلاحات و بیاناتی غیرواقعی و غیرعلمی روبرو می‌شویم که مطمئناً قصدی جز افزایش خریدهای احساسی و هیجانی نداشته و موجب تعجب جامعه علمی و تخصصی کشور است.» این داروساز تاکید کرد: «هر تبلیغ یا اقدامی که موجب تغییر مرجعیت درمانی و دارویی کشور از جامعه پزشکی یعنی پزشک و داروساز شود، تبعات وحشتناکی را به دنبال خواهد داشت که همه افراد و ارکان جامعه از آن متاثر خواهند شد.»