روزنامه سپید | اخبار 2 | 05 خرداد 1398 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d65675
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه صداوسیما قبل از هر نوع تبلیغ مواد آرایشی و بهداشتی مرتبط با سلامت مردم از وزارت بهداشت استعلام بگیرد، گفت: «با توجه به گلایه سازمان نظام پزشکی از عدم رعایت این موضوع توسط صداوسیما ما قطعاً مکاتبات لازم را با این سازمان خواهیم کرد.»
به گزارش سپید، حیدرعلی عابدی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به گلایه رئیس سازمان نظام پزشکی از تبلیغات مرتبط با مواد آرایشی و بهداشتی در سازمان صداوسیما، اظهار کرد: «طبق مصوبه مجلس هر نوع تبلیغ کالای آسیبرسان در تلویزیون جرم محسوب میشود، در حال حاضر بحث بر سر کالاهایی است که از نظر جسمی به مردم آسیبی وارد نمیکند، اما به وسیله تبلیغ آن در تلویزیون از مردم کلاهبرداری میشود.»
وی دراینباره توضیح داد: «مثلاً در تلویزیون تبلیغ میشود که با مالیدن پمادی بر سر رنگ مو تغییر کرده و یا از ریزش مو جلوگیری به عمل میآید یا اینکه فلان پماد چروک صورت را از بین میبرد. مردم هم با این تبلیغ این پماد را خریداری کرده و در نهایت هیچ اتفاقی رخ نمیدهد. درست است که این پمادها ضرر ندارد، اما این تبلیغات باعث انحراف مردم میشود که اگر آنها چنین داروی بیخاصیتی را مصرف نمیکردند شاید داروی موثرتر را بهصورت قانونی تهیه کرده و مشکلشان حل میشد.»
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: «رئیس سازمان نظام پزشکی در کمیسیون بهداشت این گلایه را مطرح کرد که علیرغم اعلام به سازمان صداوسیما توجهی به این موضوعات نشده است. ما معتقد هستیم که باید سازمان صداوسیما بهطور معمول قبل از تبلیغ هر نوع مواد آرایشی و بهداشتی مرتبط با سلامت مردم استعلام لازم را از وزارت بهداشت دریافت کند که در صورت تایید در تلویزیون تبلیغ پخش شود. ما قطعاً دراینباره مکاتبات لازم را با سازمان صداوسیما خواهیم کرد و تاکید میکنیم که نظر وزارت بهداشت قبل از پخش هر نوع تبلیغ پخش شود.»
عابدی خاطرنشان کرد: «این یک کار ساده است که باید از مرجع مربوطه قبل از تبلیغ کالایی استعلام لازم گرفته شود. این موضوع محدود به وزارت بهداشت هم نمیشود؛ مثلاً اگر سازمان صداوسیما تبلیغ «سر دوش» برای افزایش فشار آب را میکند باید قبل از آن از وزارت نیرو تاییدیه بگیرد چون روندی غیر از این تنها حیثیت سازمان صداوسیما را زیر سوال میبرد.»