چاپ خبر
مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت:
اجرای پروژه استحقاق‌سنجی، نیازمند مدیریت جدی در سطح دانشگاه و بیمارستان است
روزنامه سپید   |   اخبار 4   |   30 مرداد 1397   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d62449

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت تصریح کرد: «ایجاد عدالت در ارائه خدمات سلامت، کاهش مغایرت‌های بیمه‌ای، حذف هزینه‌های اضافه تولید دفترچه، کاهش تخلفات بیمه‌ای و در دسترس بودن اطلاعات به روز برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی از مزایای اجرای پروژه استحقاق سنجی است.»
محمدحسین رحمتی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: «اجرای پروژه استحقاق سنجی، سامانه پیش تایید و کارنامه عملکردی از اقدامات در دست اجرای دفتر فناوری و ارزیابی اطلاعات سلامت معاونت درمان است.» وی افزود: «گستره پروژه استحقاق سنجی وسیع و درسطح تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی‌ کشور، بیمارستان‌ها، خانه‌های بهداشت، مراکز پاراکلینیک، شرکت‌های بیمه تکمیلی و بیمه پایه سلامت است.» مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه وزارت بهداشت درخصوص مزایا پروژه استحقاق سنجی اظهار داشت: «ایجاد عدالت در ارائه خدمات سلامت، کاهش مغایرت‌های بیمه‌ای، حذف هزینه‌های اضافه تولید دفترچه، کاهش تخلفات بیمه‌ای و در دسترس بودن اطلاعات به روز برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی از مزایای اجرای پروژه استحقاق سنجی است.» رحمتی با بیان اینکه اجرای پروژه استحقاق سنجی نیازمند مدیریت جدی در سطح دانشگاه و بیمارستان است، خاطرنشان کرد: «داشبورد استحقاق سنجی، در واقع با ایجاد وحدت رویه، اطلاعات کلی همچون تعداد مراکز متصل، تعداد مراجعین، تعداد بیماران به تفکیک استان، دانشگاه، شهر و نوع مرکز، نوع بیمه پایه، روند مراجعه بیماران و درصد پوشش بیمه تکمیلی مراجعین را شامل می‌شود.» وی با بیان اینکه نسخه اول این داشبورد در 64 دانشگاه و 600 بیمارستان اجرا شده است و برای اجرای نسخه دوم این برنامه در تمامی بیمارستان‌ها، تلاش جمعی صورت گرفته است، عنوان کرد: «در نسخه اول تولید سرویس استعلام بیمه، تولید سرویس دریافت شناسه سلامت، اتصال بیمه‌های سلامت و تامین اجتماعی به سرویس، راه‌اندازی سرویس‌های آفلاین بیمه‌های تکمیلی، اتصال 64 دانشگاه علوم پزشکی، به روز‌رسانی سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) موجود برای دریافت سرویس، اتصال 600 بیمارستان به سرویس، اتصال سامانه ناب به سرویس، راه‌اندازی مرکز تماس پشتیبانی سرویس در شرکت آواری فناوری اطلاعات سلامت و راه‌اندازی داشبورد پایش سرویس در مراکز متصل از اقدامات انجام شده است.»وی اظهار داشت: «در نسخه دوم با شناسایی مشکلات و حل آنها، سرویس‌های مورد نیاز ارائه مشخص خواهد شد. همچنین تولید سرویس‌های ارائه خدمات از طریق کد جایگزین صورت خواهد گرفت و این سرویس‌ها برای ایجاد وحدت رویه در برنامه‌‌های مدیریت بیمارستانی، مدیریت فرآیندها و مدیریت موارد استثنا به کار برده می‌شود.» رحمتی با اشاره به اینکه تاکنون 500 محصول دانشی، استاندارد و راهنمای بالینی تدوین شده و بسیاری از آنها ابلاغ شده است، یادآور شد: «سامانه پیش تایید، امکان تعیین ضوابط الکترونیک اجرای استانداردهای خرید راهبردی براساس گایدلاین‌ها برای خدماتی مانند خدمات آزمایشگاهی و سونوگرافی را فراهم می‌کند و می‌تواند با سایر سامانه‌های سلامت، تبادل داده و اطلاعات را انجام دهد.» گفتنی است که این سامانه از مهرماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.