روزنامه سپید | اخبار 4 | 29 مرداد 1397 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d62427
معاون آموزشی وزارت بهداشت بستههای تحول و نوآوری را گامی در راستای پاسخگویی به نیازهای کشور خواند و گفت: «این بستهها بر مبنای اسناد بالادستی نظام سلامت تدوین شده و پاسخی به تکالیف قانونی وزارت بهداشت است.»
باقر لاریجانی در همایش کشوری آموزش پاسخگو که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد با اشاره به اهمیت پاسخگویی اجتماعی در آموزش علوم پزشکی گفت: «پاسخگویی اجتماعی آموزش پزشکی از مهمترین مفاهیمی است که موجب تحولات شگرف در این حوزه شده و کشور ما نیز با ادغام نظام آموزش در نظام ارائه خدمات تجربه ارزندهای در ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی کسب کرده است.»
لاریجانی با اشاره به دستاوردهایی که طی چند دهه گذشته در حوزه آموزش علوم پزشکی کسب شده، گفت: «در طی این سالها در کنار ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی تعداد دانشگاهها و رشته مقاطع، خصوصا در تحصیلات تکمیلی 3 تا 4 برابر رشد داشته است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: «لازم است دانشکدههای پزشکی، آموزش، تحقیقات و فعالیتهای خدماتی خود را به سمت پاسخ دادن به اولویتهای سلامت جامعه یا منطقه هدایت کنند. وی با بیان اینکه اولویت سلامت باید توسط مشارکت دولتها، سازمانهای سلامت، متخصصان سلامت و مردم باشد، گفت: «سیاستگذاران آموزش پزشکی معتقدند که نظام آموزش پزشکی باید در جهتی توسعه یابد که بتواند ضمن بهرهگیری از تازهترین دستاوردهای علمی جهان با نیازهای جامعه نیز سازگار باشد.»
لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه پزشکی علیرغم تمامی مشکلات و چالشها موفق عمل کردیم، گفت: «حوزه علوم توانسته خود را با حوزه ارائه خدمات تطبیق دهد و متناسب با آن آموزشهای خود را اصلاح کند، که این امر در کارآفرینی دانشجویان علوم پزشکی گامی بسیار موثر است.» وی اضافه کرد: «فارغالتحصیلان برخی از دانشگاهها هنگام یافتن شغل مناسب با مشکلاتی مواجه میشوند؛ در حالیکه ارائه آموزشهای پزشکی به دانشجویان علوم پزشکی امری موثر در عرصه کار این افراد است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت آموزش پزشکی و حوزه سلامت گفت: «۶۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد که حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها مشغول تحصیل بوده و در این دانشگاهها نیز ۱۸ هزار هیات علمی عضو هستند.» وی با اشاره به وجود ۲۵۰ بیمارستان آموزشی در کشور، متذکر شد: «در صدد توسعه بخش آموزشی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی هستیم.»
لاریجانی با اشاره به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: «این برنامه از سال 94 در کشور آغاز شد و در واقع یکی از مهمترین اقدامات نظام سلامت در جهت ارتقای پاسخگویی آموزش پزشکی در کشور بوده است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ابعاد پاسخگویی اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی این ابعاد مورد توجه قرار گرفته است.» وی با بیان اینکه در حوزه آموزش پزشکی استراتژیهای روشنی را دنبال میکنیم، اظهار کرد: «امیدواریم این استراتژی های جدید، منشا مثبتی در دانشگاههای علوم پزشکی باشد تا بتوانیم تحولات آموزش پزشکی را نیز در سالهای آینده در کشور رقم بزنیم.»
لاریجانی گفت: «بازمهندسی نظام آموزش پزشکی، سیاست های آینده نگرانه و نهادینه کردن آموزشهای پزشکی پاسخگو، اصلی ترین اهداف تحولات نظام آموزشی بوده که در دانشکدههای علوم پزشکی کشور دنبال میشوند.» وی با تاکید بر لزوم حرکت دانشگاههای علوم پزشکی به سمت اقتصاد مقاومتی گفت: «بسیاری از اقداماتی که در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته در راستای پاسخگویی به حوزه اقتصادی است و اقدامات مهمی از جمله الکترونیکی کردن آزمونها، راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی، متناسب سازی طول دورههای تحصیلی و ... در این راستا صورت گرفته است.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بعد دیگر پاسخگویی گفت: «بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از جمله معدود برنامههایی است که بارصد اسناد بالادستی کشور تدوین شده و باتوجه به این اسناد از جمله برنامه ششم توسعه به روزرسانی شده است.» وی افزود: «بسیاری از بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی باتوجه به تکالیف بالادستی وزارت بهداشت تدوین شده و در دست اجرا میباشد.» لاریجانی بیان کرد: «آموزش پاسخگو و عدالت محور، اعتلای اخلاق حرفهای، حرکت به سمت دانشگاههای هزاره سوم و توسعه زیرساختهای آموزش پزشکی به عنوان مهمترین بستههای خروجی محور هستند که منجر به تحقیق کلیه بستههای تحول آموزشی میشود.»
معاون آموزشی خاطرنشان کرد: «اعتبار بخشی بینالمللی، گامی موثر در راستای کیفی سازی و جهانی سازی آموزش پزشکی بوده است.»