چاپ خبر
لزوم تقویت صنعت داروسازی برای ورود به بازارهای خاورمیانه
روزنامه سپید   |   اخبار 3   |   15 مرداد 1397   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d62270

رئیس سندیکای مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی بر ضرورت تقویت تولید ملی برای ورود به بازارهای جدید خاورمیانه تاکید کرد.
به گزارش سپید به نقل از مهر، فرامرز اختراعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «فارماپک» خاورمیانه گفت: «این نمایشگاه توسط سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی است و حمایت سازمان غذا و دارو و سازمان‌های ذی‌ربط برگزار می‌شود.»
اختراعی با اشاره به زمان برگزاری این نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۲ بهمن ۹۷ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش، در مورد هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، گفت: «هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه تقویت تولید ملی با امکان دسترسی به بازارهای جدید در خاورمیانه است. شرکت‌های خارجی هم که در این نمایشگاه از آنها دعوت به حضور می‌شود شرکت‌هایی هستند که خدمات مربوط به نوسازی صنعت و تکنولوژی‌های نوین برای تولید قوی‌تر و بهتر به شرکت‌های ما ارائه می‌دهند.» وی افزود: «ما از شرکت‌های خارجی فعال در حوزه تجهیز کارخانه و ساخت ماشین‌آلاتی که در ایران تولید نمی‌شود، دعوت می‌کنیم در این نمایشگاه شرکت کنند. همچنین از شرکت‌های ایرانی در حوزه مواد اولیه دارویی، حوزه بسته‌بندی و شرکت‌های پخش دارو و فعال در حوزه‌های نوین دارورسانی و شرکت‌های تجهیزات داروسازی و تجهیزات بسته‌بندی دعوت می‌کنیم که حتماً در این نمایشگاه شرکت کنند. چراکه این رویداد علاوه بر تمام امتیازات ذکر شده می‌تواند چشم‌انداز بسیار مناسبی برای توسعه کسب‌وکار آنها در آینده ترسیم کند و درعین‌حال می‌تواند یک جامعه مطالعاتی خوب برای آنها باشد، ازاین‌جهت که ببینند در آینده بهتر است چه رویکردی داشته باشند و در چه بازارهایی سرمایه‌گذاری کنند.»
اختراعی در ارتباط با وجه تمایز این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌های حوزه دارویی در کشور، گفت: «ما تاکنون نمایشگاهی که به‌طور تخصصی متمرکز بر صنعت داروسازی باشد نداشته‌ایم، نکته اصلی اینجاست که در یک نمایشگاه تخصصی آنچه شرکت‌ها را به گرفتن غرفه ترغیب می‌کند حضور بازدیدکنندگانی است که بازار هدف آنها را تشکیل می‌دهد. درحالی‌که طراحی و سیاست‌گذاری سایر نمایشگاه‌های صنعت دارویی کشور به‌گونه‌ای است که به تمامی اصناف دارویی از بخش تولیدکنندگان مواد اولیه تا بخش محصولات نهایی غرفه داده می‌شود و بازدیدکنندگان نمایشگاه از طیف داروسازان و پزشکان هستند که درواقع هیچ‌کدام آنها مخاطب غرفه داران نیستند؛ اما در نمایشگاه «فارماپک» ما این مشکل اساسی را به‌طور کامل حل کرده‌ایم؛ یعنی کسانی که در این نمایشگاه غرفه می‌گیرند شرکت‌هایی هستند که می‌خواهند خدماتی به شرکت‌های داروسازی ارائه دهند و کسانی که به‌عنوان بازدیدکننده شرکت می‌کنند ازجمله تورهای تجاری که از سراسر خاورمیانه برای بازدید حضور می‌یابند، کسانی هستند که دارو تولید می‌کنند.»
وی ادامه داد: «این امر باعث می‌شود که در نمایشگاه فارماپک بازدیدکنندگانی با اهداف کاملاً مشترک داشته باشیم که موجب می‌شود برگزاری این نمایشگاه شکلی کاملاً هدفمند و تخصصی به خود بگیرد و اهداف غرفه داران و بازدیدکنندگان را چه در حیطه تجاری و چه در حیطه علمی و آموزشی به شکلی دقیق برآورده کند.»
اختراعی تاکید کرد: «هدف ما ایجاد رونق تجاری در صنعت داروسازی و ایجاد حلقه واسط بین تامین‌کنندگان خدمات داروسازی، خدمات صنعتی داروسازی، خدمات مواد اولیه، تولید مواد اولیه، تامین مواد اولیه و تامین تجهیزات داروسازی با کسانی است که محصولات نهایی را تولید می‌کنند.»
وی در همین ارتباط به شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه اشاره کرد و افزود: «ما سعی کردیم شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه به‌گونه‌ای باشد که تا حد امکان پوشش‌دهنده تمام طیف‌های صنعت داروسازی باشد. به‌طوری‌که لیست نمایندگان شرکت‌ها و سازمان‌هایی که برای شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه دعوت کرده‌ایم، شامل مدیران عامل شرکت‌های خصوصی عضو هیئت‌مدیره سندیکا، مدیران سه هلدینگ بزرگ داروسازی ایران و مدیران وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، است.»
اختراعی توضیح داد: «با توجه به اینکه صنعت داروسازی کشور تامین‌کننده بیش از ٩٧ درصد نیازهای دارویی داخل است و هم‌زمان در حال ایجاد توسعه در تولید فرآورده‌های مواد موثره دارویی است و تاکنون نیز قریب به ۵۴ درصد نیازهای این بخش را با تولید داخلی تامین نموده و در تولید ملزومات بسته‌بندی دارویی نیز به خودکفایی رسیده است، پتانسیل بالقوه بالایی جهت سرمایه‌گذاری در صنایع دارویی دارد. از همین رو هدف استراتژیک و مهم ما از برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش، مطرح کردن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری این منطقه آزاد، برای شرکت‌های بزرگ داروسازی در حوزه خاورمیانه است، بطوریکه این منطقه به‌عنوان مرکز اصلی تامین نیازهای صنعت داروسازی کشورهای منطقه و نیز مرکز اصلی سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تجاری صنعت دارو در خاورمیانه شناخته شود.»