چاپ خبر
مکانیزم قیمت‌گذاری داروهای برند در ایران
روزنامه سپید   |   اخبار 4   |   28 دی 1396   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d59484

مدیر MSD در ایران در تشریح مکانیزم قیمت‌گذاری داروهای برند در بازار ایران گفت: «کاهش قیمت داروهای برند در بازار طی یک بازه زمانی مشخص کاملاً طبیعی و بر اساس منطق است.» سیدعبدالرضا حجازی با اشاره به اینکه وقتی دارویی برای نخستین بار به تولید می‌رسد صاحب پتنت می‌شود و پتنت به دارو حالت انحصاری می‌دهد، افزود: «در این شرایط قیمت دارو نیز به‌صورت انحصاری و توسط شرکت تولیدکننده تعیین می‌شود و در تعیین قیمت دارو هم عامل مهم هزینه‌های پرداخت شده برای تحقیق و توسعه جهت تولید آن دارو است.»
وی اضافه کرد: «برای تولید یک دارو فرآیند پیچیده و پرهزینه‌ای طی می‌شود و شاید از هر 100 داروی آزمایشی حداکثر یک داروی اثربخش و ایمن به نتیجه برسد و تعداد زیادی از مطالعات بالینی شکست می‌خورند تا در نهایت یک دارو به مرحله ثبت، تولید و ورود به بازار برسد. طبق برآوردهای انجام شده برای تولید یک داروی جدید حدود یک میلیارد دلار هزینه می‌شود که این هزینه شامل هزینه مطالعات شکست خورده نیز است. بنابراین قیمت دارو بر اساس هزینه‌های تحقیق و توسعه به علاوه حاشیه سود تعیین می‌شود.»
حجازی ادامه داد: «قیمت داروهای جدید بعد از اخذ تاییدیه FDA یا EMA در مناطق مختلف جهان متفاوت است؛ به‌طوری‌که بالاترین قیمت مربوط به بازار آمریکا، چند کشور بزرگ اروپایی و ژاپن است. قیمت این دارو در سایر نقاط جهان نیز بر اساس GDP هر کشور متفاوت است.» وی دو عامل اثرگذار بر قیمت داروهای جدید را پتنت و تعداد اندیکاسیون‌های دارو دانست و توضیح داد: «براین اساس هرچه از تاریخ آغاز اعتبار پتنت یک دارو بگذرد، قیمت آن دارو به تدریج افت خواهد کرد تا زمانی که اعتبار پتنت دارو کاملاً منقضی شود و در آن صورت قیمت دارو به یکباره افت زیادی خواهد داشت. از سوی دیگر هرچه تعداد اندیکاسیون‌های یک دارو بیشتر باشد، قیمت آن دارو نیز پایین‌تر خواهد بود چراکه تعداد اندیکاسیون‌های بیشتر به معنای بازار بزرگ‌تر برای دارو و در نتیجه فروش و سود بیشتر خواهد بود و به این ترتیب هزینه‌های سربار تولید کاهش خواهد یافت. به همین علت نیز است که داروهای اُرفَن که برای درمان بیماری‌های نادر هستند به علت تعداد بسیار کم بیماران، قیمت‌های بسیار بالایی دارند.»
فانا