چاپ خبر
وقتی علی رهبری مقابل غریب‌پور می‌ایستد
روزنامه سپید   |   اخبار 10   |   28 مهر 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d5800

«اپرای عاشورا» در حالی روزهای پایانی خود را سپری می‌کند که بهروز غریب‌پور نویسنده و کارگردان این اپرا،‌در سخنانی اظهار کرده بود که از اجرای این گروه در تالار وحدت بی‌اطلاع است. او همچنین این اتفاق را ناشی از بی‌توجهی عمدی دانسته و اعتقاد دارد: «برخی یادشان رفته که من 13 سال است، اپرای ملی اجرا می‌کنم. اپرای عاشورا را هم در سال 1387 پس از پژوهش‌های فراوان نوشتم، طراحی و کارگردانی کردم.» صحبت‌هایی که واکنش علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران را به همراه داشت و به انتقادات غریب‌پور پاسخ داد. رهبری می‌گوید: «من تمام سخنان آقای غریب‌پور را قبول دارم و حق هم با او است. اما طرف آقای غریب‌پور، بهزاد عبدی به‌عنوان آهنگساز است و نه علی رهبری.» او ادامه می‌دهد: «من پارتیتور «اپرای عاشورا» را از طرف آهنگساز گرفتم و درباره آقای غریب‌پور هم به من توضیح دادند که نویسنده اثر است. ما هم روی پوستر اثر، نام غریب‌پور را به‌عنوان نویسنده نوشتیم. تا به‌حال در این ۴۰ سال که اپراهای فراوانی از آهنگسازان معاصر اجرا کرده‌ام، هیچ‌وقت پیش نیامده است که خودم به سراغ نویسنده بروم.» مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه این آهنگساز است که پارتیتورش را به ما ارائه می‌کند و طرف ما هم همیشه شخص آهنگساز بوده است،‌عنوان می‌کند: «من از اتفاقی که رخ داده است، متاسفم. اما آقای غریب‌پور کم‌لطفی کرده و گفته‌اند، این عمل عمدی بوده است. من حتی تا شب اولین اجرا که ایشان اعتراض کردند، نمی‌دانستم بیشتر از یک نویسنده روی این اثر کار کرده است. البته اگر هم این کار عمدی باشد، دلیلش را درک نمی‌کنم. ضمنا اگر آقای غریب‌پور لطف می‌کردند و به کنسرت تشریف می‌آوردند، به شایستگی تجلیل می‌شدند. ما از کوچکترین افرادی که در این همکاری موفقیت‌آمیز مشارکت داشته‌اند، قدردانی کرده‌ایم.» رهبری در پایان اظهار می‌کند: «ما با کمال احترام، رزومه غریب‌پور را در بروشور منتشر کردیم و بقیه مسائل از جمله نیامدن‌شان، به آهنگساز اثر و خودشان مربوط می‌شود. البته آقای غریب‌پور احتمالا از قبل می‌دانستند که «اپرای عاشورا» در حال تمرین و آماده شدن برای اجرا است و اگر لطف کرده بودند و فقط چند روز قبل، ما را آگاه کرده بودند، حتما ماجرا به این شکل ختم نمی‌شد. ضمنا از آنجا که این کنسرت کارگردانی نداشت، نام او به‌عنوان کارگردان به هیچ‌وجه نمی‌توانست نوشته شود.»