چاپ خبر
هنوز از تعرفه‌های واقعی عقب هستیم
رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است پنج سال زمان می‌برد تا تعرفه‌ها به نقطه مطلوب برسند
روزنامه سپید   |   اخبار 6   |   28 مهر 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d5779

فاطمه انصاری
کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی تقریباً 19 سال بدون تغییر در کشور مورداستفاده قرار گرفت، اما این امر موجب عقب‌ماندگی تعرفه‌ای در نظام سلامت شد. رئیس سازمان نظام پزشکی در این خصوص گفت: «نظام تعرفه گذاری ما نظامی ساده است و به دلیل سال‌های متمادی عقب‌ماندگی تعرفه‌ای، از قیمت تمام‌شده خدمات و تعرفه واقعی فاصله‌داریم.»
علیرضا زالی هفته گذشته در کنگره راینولوژی، با اشاره به تعرفه‌های قشرهای خاص پزشکی گفت: «در بخش جراحی‌ کتاب ارزش‌گذاری تعرفه‌ها نزدیک به 7 سال ثابت ماند که این موضوع باعث نارضایتی همکاران در سال‌های اخیر بود.»
وی با تاکید بر اقدامات وزارت بهداشت در این خصوص افزود: «اگرچه در یک یا دو سال اخیر اقدامات مثبتی جهت حل این مسئله انجام‌شده، اما به دلیل حجم زیاد عقب‌ماندگی تعرفه‌ای در حوزه‌های مختلف پزشکی این اقدامات به چشم نمی‌آید، بنابراین فرایند تعیین تعرفه در کشور باید به یک فرایند دینامیک، پویا و پیوسته تبدیل شود و این ارزش‌گذاری سالانه مورد بازنگری قرار گیرد و به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها حرکت کنیم.» به گفته زالی اگر سالیانه به‌صورت منطقی بازنگری تعرفه‌ها به شکل دینامیک ادامه پیدا کند و با چالش روبرو نشود، حداقل 5 سال زمان می‌برد تا به نقطه نسبتاً مطلوب تعرفه‌ای رسید.
تعرفه‌ها با نرخ تورم پیش نرفت
ابراهیم رزم‌پا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار سپید گفت: «تعرفه‌هایی که برای جراحی‌ها به‌خصوص گوش،حلق و بینی تعیین‌شده است، عادلانه و منطقی محسوب نمی‌شوند.» رزم‌پا به نامتناسب بودن تعرفه‌های گوش، حلق و بینی نسبت به سایر رشته‌ها و نرخ تورم اشاره کرد و افزود: «در ابتدا مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که در طول این سال‌ها نرخ تورم موجب شده تا همه‌چیز در کشور 30 درصد افزایش یابد، اما تنها تعرفه‌های پزشکی با نرخ تورم هماهنگی ندارد.» به گفته وی بسیاری از جراحان به دلیل نامتناسب بودن تعرفه‌ها حاضر نیستند، جراحی‌های پرخطر را بپذیرند.
علیرضا زالی هم در این خصوص گفت: «اگر پزشکان از اعمال پیچیده به دلیل مشکلات تعرفه‌ای اجتناب کنند، پیشرفت‌های پزشکی ما که در سال‌های اخیر حیرت‌انگیز بوده ممکن است با چالش‌های جدی روبرو شود.»
ابراهیم رزم‌پا، در خصوص نامتناسب بودن تعرفه‌ها تصریح کرد: «اگر یک جراح باسابقه بخواهد تومور حنجره بیماری را جراحی کند، خدمتی که ارائه می‌دهد با پزشکی که تازه‌کار است و عمل بسیار ساده‌تر و با ریسک کمتر را انجام می‌دهد، یکسان دیده می‌شود. درحالی‌که جراحی وی بسیار ظریف و با ریسک بسیار بالایی است.»
رئیس نظام پزشکی کشور نیز با اشاره به همین مطلب گفت: «نظام تعرفه گذاری ما نظام ساده‌ای است و مولفه‌هایی مثل هنر جراح و تجربه جراح کمتر در آن گنجانده‌شده و باید به‌گونه‌ای در رشته‌هایی مثل راینولوژی هنر و تجربه جراح را مولفه‌سازی در تعرفه کنیم و این نکته مهمی است که اگر نتوانیم به این سمت حرکت کنیم، با اتفاقاتی روبرو خواهیم شد.»
همچنین ابراهیم رزم‌پا معتقد است که جراحی‌های زیبایی نباید تعرفه‌های ثابت داشته باشند؛ زیرا این جراحی‌ها فوریت ندارند. به گفته وی می‌توان چارچوبی برای این تعرفه‌ها قرارداد و هزینه این جراحی‌ها باید بر اساس توافق پزشک و بیمار باشد.
تعادل در تعرفه‌ها نسبی است
بیژن نقیب‌زاده، عضو انجمن راینولوژی، نیز پیرامون این موضوع به خبرنگار سپید گفت: «پزشک‌ها با خدماتی که ارائه می‌دهند، موجب می‌شوند تا بهداشت بهتری در کشور وجود داشته باشد اما هزینه این خدمات بهداشتی و درمانی نیز باید متناسب پرداخت شود.»
نقیب‌زاده به نقش بیمه‌ها در این مسئله اشاره کرد و گفت: «تعادلی نسبی که در تعرفه‌ها وجود دارد، باید پویا باشد و روند رو‌به‌جلو داشته باشد و شرکت‌های بیمه با همکاری دولت باید در این مسیر همیاری کنند.اما اگر بودجه کم باشد و بیمه‌ها فشار بیاورند، تعرفه‌ها به همان میزان قبلی باز‌می‌گردند و از واقعیت دور خواهند شد.»
وی معتقد است با بازنگری در سیاست‌ها می‌توان تعرفه‌ها را تعدیل کرد وبرای اینکه سیستم آموزشی بتواند پاسخگو باشد باید تعرفه‌ها واقعی و متناسب باشد.
به گفته نقیب زاده تغییر تعرفه‌های خدمات درمانی یک از اقدامات مثبت وزارت بهداشت به شمار می‌رود که این قدم‌ها به‌صورت کامل و موثر برداشته نشده و تعرفه‌های کنونی هنوز با آنچه باید باشد، فاصله دارد.
لازم به ذکر است که جراحان گوش، حلق و بینی یکی از قشرهای پزشکی هستند که نسبت به تعرفه‌های درمانی ناراضی‌اند. آن‌ها معتقدند تعرفه‌های خدمات درمانی نسبت به رشته‌های دیگر عادلانه و منطقی نیست. اما این مسائل تنها در این گروه خلاصه نمی‌شود و باید دید وزارت بهداشت برای اصلاح نظام تعرفه‌گذاری و انطباق هرچه بیشتر آن با سختی‌های خدمات درمانی ارائه شده چه راهی را در پیش خواهد گرفت.