چاپ خبر
نظام ناکارآمد تعلیم و تربیت
روزنامه سپید   |   اخبار 7   |   28 دی 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d48829

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی از نقش کمرنگ مشاوران مدارس در انتقال مفاهیم عمیق تربیتی و اجتماعی انتقاد کرد و به ایسنا گفت: «آموزش‌وپرورش به حوزه امور تربیتی و مشاوره به‌عنوان ضعیف‌ترین بخش خود می‌نگرد و مشاوران مدارس کسانی هستند که درگیری‌های شغلی و دغدغه‌های شخصی‌شان به‌قدری زیاد است که نمی‌توانند به دانش آموزان رسیدگی کنند.» کورش محمدی با اشاره به پیگیری آسیب‌های اجتماعی در مدارس و همچنین انتشار فیلمی از خودآزاری و خودزنی دانش آموزان دختر در فضای مجازی، ادامه داد: «به موضوع دانش‌آموزی که به مرحله‌ای می‌رسد که به خودش آسیب می‌رساند نمی‌توان تک‌بعدی و سطحی‌نگر نگریست و پیرامون آن اظهارنظر کرد.» به گفته او نظام تعلیم و تربیت ما یک نظام کارآمد برای سیستم پرورشی و رشد نیازهای غیردرسی و اجتماعی فرزندان نیست و همیشه از خلا آن رنج می‌بریم، متاسفانه آموزش‌وپرورش بیشتر رقابت و استرس و قهر با کتاب را آموزش می‌دهد.
محمدی با تاکید بر اینکه ریشه این قبیل آسیب‌های اجتماعی را باید در سیستم تعلیم و تربیت یافت، ادامه داد: «معتقدم اگر آموزش‌وپرورش ما بر اساس دو واژه آموزش‌وپرورش به حد کافی و صددرصدی عمل کند هیچ آسیبی در جامعه نخواهیم داشت. آموزش‌وپرورش عاملی قوی و دارای نقش در این میان است. آموزش‌وپرورش ممکن است اعتیاد را به‌صورت مستقیم ترویج نکند، اما مهارت کنترل خشم و حل مسئله را هم منتقل نمی‌کند.»
رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی پیرامون عدم تخصص مدار بودن امر مشاوره در مدارس و ضعف معلمان برای شناسایی دانش آموزان در معرض خطر و کمک به آن‌ها گفت: معلم‌های ما پرورش‌یافته همین نظام تعلیم و تربیت و گرافیکی از همان دانش آموزان دچار مشکل هستند، آن‌ها ماهر نبوده و لزوما حتی در رابطه با حل مشکلات فرزندان خود هم از توانمندی لازم و کافی برخوردار نیستند.