چاپ خبر
صـداقـت و دارو
روزنامه سپید   |   اخبار 6   |   15 دی 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d48639

       سپید: یکی دیگر از تعهدات حرفه‌ای داروسازان تعهد به صداقت است. لازمه صداقت آن است که در ارائه مراقبت‌های دارویی اطلاعاتی که در مورد دارودرمانی در اختیار بیمار قرار می‌دهیم صحیح بوده و به دور از هر گونه جهت‌گیری و از روی صداقت باشد چرا که عوامل متعددی می‌تواند بر ارائه اطلاعات تاثیر بگذارند، اما آنچه ملاک عمل یک داروساز حرفه‌مند قرار می‌گیرد نیازها، خواسته‌ها، اولویت‌ها و منافع بیمار است. مبنای ارائه خدمات سلامت منافع بیمار است و بیمار محوری اولویت اول حرفه‌مندان سلامت در ارائه خدمات است.

       تعهد به صداقت ایجاب می‌کند که در ارائه خدمات بیمار محور، در صورت عدم امکان ارائه اطلاعات در زمینه‌ای خاص، صادقانه موضوع را با بیمار در میان بگذاریم؛ در صورتی که بیمار توقعاتی بیش از حد مشخص شده در حرفه داروسازی دارد، باید صادقانه بیمار را از این امر مطلع کرده و وی را به همکار مورد نظری که بتواند در مورد خاص او را راهنمایی کند ارجاع دهیم. تعهد به صداقت نه تنها در ارائه اطلاعات به بیمار حائز اهمیت است بلکه در زمان بروز خطای دارویی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کنار این خصوصیت مهم حرفه‌ای، توانمندی حرفه‌ای نیز در منشور حرفه‌ای‌گری در زمفره تعهدات حرفه‌ای برشمرده شده است.

        بر این اساس حرفه‌مندان خدمات سلامت از جمله داروسازان موظفند در تمام طول عمر حرفه‌ای خود و مادام که به عنوان داروساز به اعمال حرفه می‌پردازند، دانش و اطلاعات حرفه‌ای خود را به روز کنند. با توجه به پیشرفت روزافزون علم به ویژه در زمینه داروها، ساخت داروهای جدید، کشف اندیکاسیون‌های جدید داروها، کسب اطلاعات جدید در مورد خصوصیات فارماکودینامیکی و فارماکوکینتیکی داروها، به روز رسانی دانش داروسازی از ضروریات حرفه‌ای است. از سوی دیگر نظام سلامت هم در این راستا موظف است فرایندهای لازم را برای کسب دانش و آموزش مداوم فراهم کند. بنابراین به نظر می‌رسد شرکت فعال حرفه‌مندان داروسازی در برنامه‌های بازآموزی و استفاده مناسب از این‌گونه فرصت‌ها وظیفه حرفه‌ای هر داروساز است. بدون شک دستیابی به دانش روز دنیا در این زمینه خود ضامن تعهد داروسازان به ارتقا کیفیت خدمات سلامت است که جنبه‌ای دیگر از تعهدات حرفه‌ای داروسازان را مشخص می‌کند.

        در این راستا داروساز موظف است نه تنها در ارتقا کیفیت خدماتی که ارائه می‌کند بکوشد بلکه برنامه‌ریزی و ایجاد ساختار مناسب جهت بهبود کیفیت خدمات مراقبت دارویی را نیز به عهده بگیرد.

        به همین دلیل همواره حرفه‌مندان نظام سلامت به ارائه خدمت به صورت کار گروهی تشویق و ترغیب شده‌اند چرا که ارتقا کیفیت خدمات سلامت فقط به صورت فردی امکان‌پذیر نیست و به منظور افزایش اطمینان از ایمنی بیماران، کاهش مصرف بی‌رویه دارو، مصرف منطقی دارو و خدمات نظام سلامت لازم است که کلیه اعضای تیم ارائه‌کننده خدمت به وظایف خود آشنا بوده و در راه ارتقای کیفیت خدمات خود بکوشند.
پونه سالاری
داروساز بالینی و دانشیار مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی