روزنامه سپید | اخبار 5 | 18 آذر 1395 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d47112
 معاون آموزشی وزارت بهداشت با ذکر ظرفیتهای کشور برای ورود به عرصههای بینالمللی گفت: «توسعه بینالملل آموزش علوم پزشکی بهعنوان یکی از بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در حال پیگیری است و برنامههای مختلفی در این راستا تدوینشده و در دست اجراست.»
 باقر لاریجانی در افتتاحیه همایش بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی و نشست معاونین آموزشی و مدیران آموزشی، تحصیلات تکمیلی و معارف اسلامی دانشگاههای علوم پزشکی که در روز چهارشنبه مورخ 17 آذرماه 1395 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، گفت: «در تدوین برنامههای آموزش علوم پزشکی مسائل با نگاهی کلان موردتوجه قرارگرفته و قاعدتا با توجه به رویکردها و چالشهایی که سطوح مختلف نظام سلامت وجود دارد لازم است در آینده به سطوح پایینتر آموزش علوم پزشکی نیز توجه شود و تدوین نقشه راه بینالمللی سازی آموزش علوم پزشکی یکی از اقدامات ارزشمندی است که برای توجه به سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی طراحیشده است.»
 او گفت: «گزارشی در خصوص دانشگاههای بینالمللی منطقه منتشرشده که هشداری است برای دانشگاههای کشور ما که بهصورت جدیتر به سمت بینالمللی شدن حرکت کنند.»
 لاریجانی افزود: «باوجوداین پیشرفتها ظرفیتهای زیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی برای ورود در عرصههای بینالمللی وجود دارد و باید تلاش کنیم مخاطبان بیشتری از سراسر جهان برای تحصیل در رشتههای علوم پزشکی کشور جذب نماییم و این کار مستلزم برنامهریزی و طراحی نقشه روشن است.»
 معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «گسترش آموزش علوم پزشکی طی دهههای اخیر تنها محدود به بخش دولتی نبوده و بخش غیردولتی نیز اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است. در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دولتی و حدود 90 واحد در بخش غیردولتی وجود دارد.»
 او اضافه کرد: «حدود 250 هزار دانشجو در بخش دولتی و غیردولتی مشغول تحصیل هستند و بیش از 20 هزار عضو هیئتعلمی به این منظور در دانشگاههای علوم پزشکی و واحدهای دانشگاههای غیردولتی ارائه خدمت مینمایند.»
 لاریجانی مثالهایی از روند رو به رشد آموزش علوم پزشکی در کشور ذکر کرد و اظهار کرد: «همچنین جایگاه ایران در تولید علم نیز با رشد چشمگیری مواجه بوده است. بیش از 250 هزار سند علمی طی 9 سال گذشته در کشور تولیدشده و تعداد دانشمندان کشور که جزو یک درصد برتر دنیا هستند که 10 برابر رشد داشته است.»
 او اضافه کرد: «پتانسیلهای زیادی در کشور داریم و درصورتیکه شبکه علم و فناوری کشور را خوب طراحی کنیم میتوانیم از این پتانسیلها بهرهبرداری کنیم. البته طی ماههای اخیر هجمههایی به فضایی علمی کشور شد و لازم است بهصورت هوشمندانهتری با این مسئله برخورد کنیم. مطالعاتی که در این خصوص انجامشده نشان میدهد افراد دخیل در تخلفات علمی افراد کمتجربه در حوزه پژوهش هستند و نباید بر این مبنا کل عرصه علمی کشور را زیر سوال ببریم و درعینحال هم باید با نگاهی سیستماتیک قوانین را به نحوی بازبینی شود که از این تخلفات پیشگیری شود.»
 معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: «کشورهای آسیایی بیشترین آمار ارسال دانشجو به دانشگاههای خارجی را دارند و طبق آمار ثبتشده در کشور ما حدود 3 هزار نفر در رشتههای علوم پزشکی دانشگاههای خارجی تحصیل میکنند و این در حالی است حدود 1400 نفر دانشجوی خارجی با ثبتنام وارد دانشگاههای کشور شدهاند که البته در هر دو حوزه تعداد بیشتری دانشجو وجود دارد که ثبتنشده است.» لاریجانی با اشاره به پیشرفت کشورهای منطقه در جذب دانشجوی خارجی گفت: «برای رقابت در سطح منطقه لازم است برنامهریزی و تلاش جامعتری برای این امر صوت پذیرد.»
وبدا