روزنامه سپید | اخبار 4 | 08 آبان 1395 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d44931
سپید: پنجم مهرماه سال جاری نامهای از سوی وزیر بهداشت برای رئیس سازمان صداوسیما ارسال شد. در بخشی از آن نامه آمده بود: «تجویز داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و فراوردههای طبیعی و سنتی میبایست توسط پزشک معالج صورت گیرد، چرا که استفاده خودسرانه از این داروها و بیتوجهی به تداخلات احتمالی آنها با داروهای رایج و بیماریهای زمینهای فرد مصرفکننده، سلامت فرد و جامعه را به خطر میاندازد. لذا خواهشمند است دستور فرمایید از تبلیغات داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و فراوردههای طبیعی و سنتی با بزرگنمایی اثربخشی آنها جلوگیری شود.»
درست یک ماه بعد، معاون رئیس سازمان غذاودارو در مصاحبهای ضمن تاکید بر گفتههای وزیر بهداشت، از لفظ «تذکر» به صدا و سیما استفاده کرد. رسول دیناروند در پاسخ به سوالی اظهار کرد: «وزارت بهداشت کاملا با این تبلیغات مخالف است و هم بنده و هم وزیر بهداشت به رئیس صداوسیما نامه کتبی نوشتهایم و به طور رسمی «تذکر» دادهایم و اعلام کردهایم که این تبلیغات گمراه کننده است و صداوسیما باید جلوی این کار را بگیرد. چون واقعا این تبلیغات درست نیست.» به دنبال این مصاحبه و از بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته، «تذکر وزارت بهداشت به صداوسیما» نقل محافل خبری و سوژه داغی برای کانالها و گروههای مختلف در فضای مجازی شد. تاآنجا که رئیس مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت را به واکنش واداشت. عباس زارعنژاد اعلام کرد: «وزیر بهداشت هیچ نامهای با محتوای «تذکر» به رئیس صداوسیما ارسال نکرده است» رئیس روابطعمومی وزارت بهداشت با تکذیب مطلب منتشره در برخی سایتها و شبکههای اجتماعی، به ایسنا گفت: «وزیر بهداشت یک ماه پیش با استناد به منابع علمی در نامهای به رئیس صداوسیما خواستار توقف تبلیغات یک داروی گیاهی لاغری شد که خوشبختانه صداوسیما نیز این تبلیغ را متوقف کرد.» وی با بیان اینکه نامه وزیر بهداشت به رئیس سازمان صداوسیما یک نامه علمی و فنی بود نه تذکر، تاکید کرد: «بهجز این نامه، وزیر بهداشت هیچ نامه دیگری به رئیس صداوسیما ارسال نکرده است. بنابراین مطالب منتشره در برخی سایتها و شبکههای اجتماعی مبنی بر «تذکر کتبی وزیر بهداشت به رییس صدا و سیما» تکذیب میشود.»
مشاور وزیر بهداشت در عینحال به اطلاعیه رئیس سازمان غذا و دارو به شرکتهای دارویی بهداشتی اشاره کرد که طی آن تاکید شده که در تبلیغات فرآوردههای خود تنها براساس آنچه در مجوز تولیدشان ذکر شده، حق تبلیغ دارند و اغراق نکنند. وی بار دیگر تاکید کرد: «وزیر بهداشت به جز نامه اخیر، هیچ نامه دیگری خطاب به رئیس صداوسیما نداشته که آن هم یک نامه علمی و فنی بود، نه تذکر.»