چاپ خبر
تلاش برای بازگرداندن مخاطبان از‌دست‌رفته
روزنامه سپید   |   اخبار 9   |   05 مرداد 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d39575

       تلویزیون تا سال‌ها با شروع فصل تابستان اقدام به پخش سریال‌هایی می‌کرد که در زمان خود جزو موفق‌ترین‌ها بودند، اما اکنون چند سالی است با مشکل روبه‌رو شده است و حالا تلاش می‌کند با پخش سریالی چون «پریا» مخاطب ازدست‌رفته را به جعبه جادویی بازگرداند.  این روزها درباره فعالیت‌های سازمان صداوسیما و تولیدات آن حرف‌وحدیث‌های بسیاری به گوش می‌رسد. از کم شدن تولیدات و نبود بودجه گرفته تا کاهش سریال‌سازی و برنامه‌های دیگر همگی از رونق و روزهای اوج افتاده‌اند.  تغییر مدیریت‌های پی‌درپی طی یک سال اخیر نیز مزیدبرعلت شد تا به حدی که آشفتگی درون‌سازمانی به بیرون نیز نفوذ کرد و همین عامل نیز موجب شد تا بسیاری از اهالی هنر روزهای بیکاری را سپری کرده و برخی از بازیگران نیز به شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی بپیوندند. آن‌هایی هم که ماندند یا بیکار هستند یا به کارهایی خارج از فضای هنری تن داده‌اند و در تلاش هستند تا بتوانند از این راه امرارمعاش کنند. بسیاری از چهره‌های سرشناس عالم بازیگری و حتی کارگردان‌ها یا در کنج خانه نشسته‌اند یا در بهترین حالت ممکن مشغول فعالیت در شبکه نمایش خانگی هستند. در همین شرایط رسانه ملی با افت شدید مخاطب روبه‌رو شده و ازآنجایی‌که خوراک مناسبی نمی‌تواند برای مخاطب فهیم و زیرک امروز فراهم کند این مخاطب میلیونی به سمت شبکه‌های خارجی سوق داده‌شده است و با توجه به گسترش شبکه‌های فضای مجازی رقیبان بسیاری به این گردونه افزوده‌شده‌اند که تلویزیون باید بتواند با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کرده و از این مسابقه سربلند بیرون بیاید. مدیریت جدید نیز به‌شدت در حال تلاش است تا فضا را ازآنچه برایش به وجود آمده دور کند و تلویزیون را به‌روزهای اوج خود بازگرداند و همین تعداد مخاطبی که برایش باقی‌مانده را حفظ کند. اما امسال حسین سهیلی‌زاده بار دیگر به کمک تلویزیون آمده است. او که در کارنامه خود سریال‌های موفق «دلنوازان» و «فاصله‌ها» را ثبت کرده است، شب گذشته با سریال« پریا» به شبکه سه سیما آمد. سهیلی‌زاده متخصص استفاده از بازیگران جوان، داستان‌های درام‌خانوادگی و استفاده از تیتراژهای عاشقانه است. قصه از زمان حال و از جایی آغاز می‌شود که «پریا» با بازی «لادن مستوفی» پس از چند سال دوری از ایران به کشور بازمی‌گردد. در شرایطی که پریا همچنان از ازدواج قدیمی‌‌اش سرخورده است، وارد رابطه‌ای عاطفی با کیوان، پسرخاله‌اش می‌شود. زوج جوان به امید آغاز زندگی تازه مشکلات را یک‌به‌یک از سر راه برمی‌دارند اما برخی اتفاق‌ها ادامه رابطه عاشقانه این زوج را به خطر می‌اندازد. اتفاق‌هایی که همه خانواده را درگیر خود می‌کند. اتفاق‌هایی که نقطه عطف سریال است و عوامل سریال ترجیح می‌دهند فعلاً درباره آن صحبت نکنند. «پریا» روایتی است درباره بیماری ایدز، تابویی که تلویزیون کمتر به سراغ آن رفته است. تقریباً بعد از سریال «آخرین ستاره شب» با بازی «هما روستا» دیگر سریالی با این محتوا ساخته نشد و هرچند که ایدز یکی از اساسی‌ترین موضوعات و معضلات جامعه امروز است، اما کمتر به آن پرداخته شده است و حالا سریال «پریا» دقیقاً در همان اولین قسمت دست خود را برای مخاطب باز می‌کند و مخاطب می‌داند که با چه موضوعی روبه‌روست. متاسفانه معضل اساسی عدم توجه مخاطب به سریال‌های تلویزیونی بازگشایی گره‌های داستانی و رو بودن خط اصلی داستان برای مخاطب است. استفاده از قصه‌‎های نخ‌نما شده مانند جنگ میان دو برادر، گم‌شدن خانواده، اعتیاد، طلاق، بیماری و حالا نیز ایدز موجب شده تا مخاطب به‌راحتی بتواند حدس خود را جلو ببرد و دیگر این داستان‌ها برایش جذابیتی نداشته باشد تا به‌مانند گذشته بنشیند پای جعبه جادو و تا انتها کار را دنبال کند. حالا باید دید آیا این سریال می‌تواند تجربه شیرین سریال‌های دیگر سهیلی‌زاده را تداعی کند و آیا می‌تواند مخاطب ازدست‌رفته را حتی به‌صورت موقت درحالی‌که جام فوتبال اروپا نیز به اتمام رسیده است پای این جعبه جادویی نگه دارد یا نه؟
سمیرا افتخاری