روزنامه سپید | اخبار 4 | 29 مهر 1393 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d36113
مدیرکل بیمههای سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید براینکه باید سعی کنیم تا کتاب ارزشهای نسبی خدمات سال 93 ضمانت اجرایی پیدا کند، گفت: «این کتاب برای بیمهها بار مالی دارد و در واقع بیمهها هستند که کتاب ارزش نسبی خدمات را اجرا میکنند.»
حسین پور با بیان اینکه سالیان سال بود همه ما در معرض این سوال بودیم که چرا ارزش نسبی خدمات سلامت بازنگری نمیشود، گفت: «20 سال است که این خواسته همه دست اندرکاران سلامت بوده ولی هر بار به دلایلی محقق نمیشده است.» وی افزود: «کتاب تعرفهها اولین بار در سال 84 مورد بازنگری قرار گرفت اما اختلاف شدیدی میان انجمنهای پزشکی، بیمهها و نظام پزشکی وجود داشت. در سال 88 نیز مجددا این فرایند کلید خورد اما به سرانجام نرسید و بسیاری از نیروهای تخصصی کتاب تعرفه را قبول نداشتند.»
مدیرکل بیمههای سلامت وزارت تعاون، با بیان اینکه وزارت بهداشت با همکاری انجمنهای پزشکی بازنگری در تعاریف را در دستور کار قرار داد، گفت: «بسیاری از کدهای خدمتی اصلاح شدند. به عنوان مثال گاهی پیش میآمد که برای یک خدمت پنج کد وجود داشت و بسیار دردسر آفرین شده بود. در حال حاضر حدود پنج سال است که تیمی در وزارت بهداشت مشغول امر بومیسازی تعرفه خدمات است که هنوز هم این روند ادامه دارد.»
وی با اشاره به اینکه پس از انجام کارهای کارشناسی در نهایت وزارت بهداشت بسته تعرفهای را به شورای عالی بیمه آماده و ارجاع کرد اما این بسته دارای پیوست نظرات سازمانهای بیمهگر نبود، گفت: «کار نسبتا خوبی انجام شده بود اما اگر قرار بود اجرا شود، شرایط با اکنون متفاوت بود. به همین خاطر بنا شد تیم کارشناسی از وزارت بهداشت، بیمهها و نظام پزشکی به صورت فشرده طی دو هفته، بازنگری نهایی را انجام دهند و کتاب حاضر نتیجه آن است.»
وی با بیان اینکه قطعا کتاب ارزش نسبی خدمات با اشکالاتی نیز روبروست، گفت: «کتاب ارزش نسبی خدمات ویژگیهای منحصر به فردی نیز دارد به عنوان مثال ضریب k در این کتاب یکسان شده است. علاوه بر این ادغام کدها و تعاریف جدید کار را راحت تر کرده است.»
مدیرکل بیمههای سلامت وزارت تعاون ضمن تاکید بر اینکه باید سعی کنیم کتاب ارزشهای نسبی خدمات سال 93 ضمانت اجرایی پیدا کند، اظهار کرد: «برای اجرایی شدن کتاب پیوست نظارتی نیز توسط دولت مصوب شده است. همچنین ستادهای کشوری و استانی با مشارکت همه ذینفعان فعال شده است تا اگر اشکالاتی وجود داشت در همین ستادها مطرح و برطرف شود.» حسین پور ادامه داد: «بیمهها در حال اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات هستند و منابع مالی آن را تامین کردهاند.» وی تاکید کرد: « امیدواریم مردم از ثمرات اجرای تعرفهها بهره مند و زیرمیزی کمتر شده و رضایتمندی در پی داشته باشد و امید است اشکالاتی که وجود دارد تا سه ماه آینده برطرف شود.»
ایسنا