روزنامه سپید | اخبار 14 | 30 مهر 1393 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d36065
آمارها نشان میدهد پس از بیماریهای قلبی - عروقی، تصادفات و سوانح ترافیکی عامل اصلی مرگ و میر در کشور است. 4 عامل انسان، راه، وسیله نقلیه و شرایط محیطی در بروز حوادث ترافیکی موثرند اما نکتهای که بیش از همه به چشم میآید پررنگ بودن نقش خودروهای تولید داخل در بروز حوادث ترافیکی است؛ مسئلهای که همواره با انکار خودروسازان داخلی همراه بوده است.
اورژانس به دلیل حضور در اکثر صحنههای سوانح ترافیکی، منبعی موثق برای یافتن آماری دقیق از میزان سهم عوامل مختلف در بروز حوادث و سوانح ترافیکی است به همین منظور به سراغ حسن نوری، «رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی» رفتیم و با وی در این خصوص گفتوگو کردیم.
رئیس اداره اورژانس پیشبیمارستانی در زمینه آمار حوادث ترافیکی در 6 ماهه نخست امسال به «سپید» میگوید: «کل ماموریتهایی که در 6 ماهه نخست امسال توسط اورژانس پیش بیمارستانی برای حوادث ترافیکی انجام شده، در حدود 302هزار و 500 مورد بوده است.» وی در ادامه ابراز داشت: «البته در تعداد ماموریتهایمان شاهد افزایش هستیم که این مسئله شاید به دلیل بهبود پوشش خدمات ما باشد تا اینکه تعداد تصادفات زیاد شده باشد، اما در خصوص اینکه تعداد کل تصادفات چه میزان بوده، باید از پزشکی قانونی جویا شد اما چند نکته جالب توجه در این اینجا وجود دارد، یکی آنکه ما سال گذشته در حوادث ترافیکی نزدیک به 18هزار کشته داشتیم که این میزان به هیچ عنوان رقم قابل قبولی نیست.» حسن نوری در خصوص حوادث پرتلفات ترافیکی عنوان کرد: «تعداد حوادث پرتلفات ترافیکی ما یعنی حوادثی که بیش از 3 مجروح، بیشتر از 1 کشته یا ترکیبی از این دو را شامل میشدهاند، در 6 ماهه سال جاری بیش از 2200 مورد بوده که نسبت به سال گذشته دارای افزایش مختصری است.»
رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی در خصوص سهم خودروها در سوانح پرتلفات ترافیکی گفت: «در این 2200 حادثه پر تلفات برخی از خودروها سهم بسزایی داشتهاند، مسئله اینگونه تفسیر میشود که اگر دو خودرو با یکدیگر تصادف کنند و به هر خودرو 50درصد سهم بدهیم، سهم خودروی پراید در این حوادث حدود 40درصد بوده است و شما تصور کنید که اگر سهم پراید به 50 درصد میرسید به این معنی بود که در تمام حوادث ترافیکی نقش داشته است. ما در این آمار و ارقام سهم خودروهای سواری را از آمار خودروهایی مانند اتوبوس، کامیون و موتورسیکلت جدا کردهایم.»
سهم 97 درصدی خودروهای داخلی
وی در تبیین نقش ایمنی خودروها در کاهش حوادث ترافیکی مطرح کرد: «سهم خودروهای تولید داخل بالغ بر 97 درصد حوادث پرتلفات است. اگر دو خودرو با یکدیگر برخورد کنند، بر اساس ایمنی خودرو، نوع ترمز، بدنه، کیسه هوا، کمربند ایمنی و... تعداد حادثه دیدگان تغییر میکند. به عنوان مثال اگر یک خودروی ایمن، چپ شود ما توقع نداریم که حادثه دارای تعداد مجروحین بالایی باشد در صورتی که یک خودروی غیرایمن وقتی دچار حادثه میشود، تلفات انسانی زیادی برجای میگذارد.»
نوری خاطرنشان کرد: «اگر به جای خودروهای پرتیراژ فاقد استاندارد ایمنی از خودروهای استاندارد استفاده کنیم، قطعا آمار حوادث پرتلفات کاهش چشمگیرتری مییابد.»
وی در ادامه گفت: «عوامل متعددی در بروز حادثه موثر هستند که در این خصوص میتوان از ایمنی جاده، ایمنی خودرو، فرهنگ ترافیکی و... نام برد که برای تغییر برخی از این عوامل، هزینههای هنگفتی باید پرداخت اما برخی عوامل به نظر میرسند که هزینههای تا این حد بالایی نداشته باشند.»
نوری در خصوص مقایسه قیمت خودروهای ایمن خارجی و خودروی ناایمن داخلی عنوان کرد: «در خصوص ایمنی خودروها میتوان عنوان کرد که در حال حاضر با 12هزار دلار میتوان یک خودروی استاندارد با ایمنی بالا خریداری کرد و این در حالی است که قیمت هر خودروی صفر در ایران از حدود 20میلیون تومان شروع میشود که نزدیک به 7هزار دلار میشود.»
آمار تاسف برانگیز
رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی ابراز داشت: «ما 13هزار مصدوم در 6ماهه اول سال جاری در حوادث پرتلفات داشتیم که این مسئله هزینههای بسیاری را به مملکت وارد کرده است. همچنین در طول سال گذشته بالغ بر 850 هزار مصدوم ترافیکی داشتیم که اگر بخواهیم این رقم را با آمار جانبازان سرافراز جنگ تحمیلی مقایسه کنیم، مشاهده میشود که در طی آن 8 سال کمتر از 500 هزار جانباز داشتهایم.» نوری در ادامه افزود: «در «یک سال» تعداد مصدومین ترافیکی ما از کل جانبازان سرافراز «8 سال دفاع مقدس» بسیار بیشتر است و رقمی در حدود کمتر از 2 برابر کل جانبازان جنگ تحمیلی را در بر میگیرد و تعداد کشتهشدگان در حوادث ترافیکی سال گذشته که پایینترین میزان کشته شدگان حوادث ترافیکی نسبت به سالهای قبل از آن بوده، به 18هزار کشته میرسد در حالی که تعداد شهدای 8 سال دفاع مقدس طبق آمار رسمی نزدیک به 200هزار نفر بوده است.» این مسئول اورژانس کشوری در خصوص سهم نهادهای مختلف در حوادث ترافیکی گفت: «به نظر میرسد که بسیاری از بخشها در بروز این مسئله مقصر هستند و سهم دارند، من از خودمان شروع میکنم که «حضور به موقع اورژانس»، خدمات «پلیس»، «راه داری» و «آتش نشانی» و ... در این مسئله سهیم هستند اما به نظر میرسد که نقش خودروها در بروز حوادث ترافیکی پررنگتر و از سویی دیگر نیز قابل کنترلترین قسمت است.» وی در بررسی نقش «راه» در حوادث ترافیکی گفت: «سوالی که مطرح میشود این است که اگر جادهای غیر هموار و ناایمن باشد، چرا سهم تلفات ناشی از خودروهای دارای استاندارد جهانی و ایمنی بالا در آن بسیار پایین است؟ یعنی ما در کل حوادث ترافیکی پرتلفات مشاهده کردهایم که نقش خودروهای استاندارد که دارای ایمنی بودهاند، بسیارپایین است. خودروهایی با ایمنی بالا و خودروهایی که استانداردهای جهانی روز را دارند در حوادث پرتلفات ترافیکی تقریبا نقشی نداشتهاند.»
چانه زنی برای ایمنی خودروها
نوری در تعریف مسئله ایمنی در خودروها عنوان کرد: «این مسئله واقعا دردآور است که تولید خودروی غیر ایمنی را به دلیل نداشتن کپسول آتشنشانی متوقف میکنند اما آنها با وجود این حاضر نیستند که کپسول را داخل خودرو تعبیه کنند. این مسائل را ما جزء ایمنی خودرو محسوب نمیکنیم، زیرا دیگر بحث ایمنی خودرو در داشتن یا نداشتن کپسول ایمنی خودرو یا داشتن و نداشتن کیسههوا نیست.
امروزه فاکتورهای دیگری در محاسبه ایمنی خودروها حائز اهمیت هستند. به طور مثال خودروسازهای معتبر در دنیا در حال حاضر بر روی این مسئله تمرکز دارند که راننده نباید برای نگاه کردن به آمپرها و اطلاعاتی که روی صفحه جلو قرار دارد سرش را پایین بیاورد. ایمنی خودرو به این سمت رفته است اما متاسفانه ما کماکان در بحثهای ابتدایی که مربوط به دهه قبل است درگیر هستیم و با هم چانه میزنیم.»
وی در خصوص لزوم بازنگری در خصوص عوامل موثر در سوانح ترافیکی میگوید: «همه ما موظف هستیم که خودمان را اصلاح کنیم و خدماتمان را بهتر کنیم. همانطور که مطلع هستید ما در طرح تحول نظام سلامت، اورژانس هوایی را راهاندازی و 15 پایگاه اورژانس هوایی را در این زمینه فعال کردیم که بتوانیم حوادث ترافیکی را به خوبی پوشش دهیم. پلیس نیز قطعا خدمات موثری را انجام داده و تمام افرادی که در این بحث دخیل هستند تلاش خود را کردهاند اما توقع ما این است که خودروسازان تلاش بیشتری برای بهبود ایمنی تولیدات شان به کار بگیرند.»
سهم خودروهای داخلی در سوانح: پراید در صدر!
رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی در خصوص آمار نقش خودروهای مختلف در سوانح پرتلفات ترافیکی عنوان کرد: «طبق آماری که به دست آمده «پراید 1/40درصد» سهم حوادث پرتلفات را به خود اختصاص داده است، بعد از آن پیکان با سهمی 4/16 درصدی از کل حوادث در رتبه بعدی قرار دارد، سمند 4/7 درصد، پرشیا و 405 روی هم رفته نزدیک به 18درصد را از این سهم به خود اختصاص دادهاند.»
نوری با اعلام آماری دقیقتر در خصوص نقش خودروی پراید در تصادفات گفت: «طبق محاسبهای که داشتیم در 6 ماهه اول سال ما در هر روز شاهد نزدیک 12 حادثه پرتلفات بودیم که به طور متوسط حدود 8 مورد از این آمار مربوط به خودروی «پراید» است.»
هزار میلیارد تومان !
وی در برآورد هزینه پوشش خدمات مصدومین ترافیکی، عنوان کرد: «نکته دیگری که میتوان مطرح کرد این است که هزینهای که به بیمارستانها بابت پوشش خدمات مصدومین ترافیکی در سال 92 پرداخت شده بیش از هزار میلیارد تومان است.»
رئیس اداره اورژانس پیش بیمارستانی در پایان خاطرنشان کرد: «ما بسیار علاقهمند هستیم که از خودرویی استفاده کنیم که در کشورمان تولید شده اما این مسئله باید به گونهای باشد که بتوانیم به آن نیز افتخار کنیم. در شرایطی که کشور ما به تکنولوژیهای بسیار ارزشمند در زمینههای مختلفی مثل پزشکی، نانو و انرژی هستهای دستیافته است، نباید صنعت خودروسازی خود را به گونهای پیش ببریم که در جایگاه بسیار پایینی قرار گیرد. تمام سخن ما این است که صنعت خودروسازی باید مسیرش را تغییر دهد.»
محمدامین صالحی