روزنامه سپید | اخبار 15 | 03 آبان 1393 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d35890
معصومه ابتکار در صفحه فیسبوک خود گزارشی از حضور خود در کمسیون اصل ۹۰ مجلس منتشر کرد. معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیطزیست نوشت: عصر چهارشنبه بنا به دعوت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به همراه همکارانم در این کمیسیون حضور یافتیم و گزارش مبسوطی در مورد کیفیت بنزین توزیعی و بنزینهای آلوده ارائه کردیم.
این گزارش بابیان وضعیت آلودگی هوا و اینکه بنزین آلوده چه تاثیری بر سلامت انسان دارد، شروع شد. یکی از مشکلات بنزین توزیعی در سالهای قبل کیفیت پایین و میزان بالای بنزن بود که اندازهگیریهای مربوط به این سالها نشان میدهد بالاترین میزان بنزن در سال ۹۰ بوده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر هفت مرگ یک مورد مربوط به آلودگی هواست و آلایندههای موجود در بنزینهای پتروشیمی مانند بنزن عامل اصلی بروز سرطان اعلامشده است. به همین خاطر دولت یازدهم موضوع را با جدیت دنبال میکند.
در این جلسه سازمان استاندارد اعلام کرد اختیارات این سازمان از سال ۹۰ و ۹۱ در مورد بنزین سلب شده بود، وزارت بهداشت نیز بنزن را بهطورقطع سرطانزا اعلام کرد و شرکت کنترل کیفیت هوا نیز گزارش جامعی در مورد وضعیت هوا ارائه داد که تقریبا تمام جوابها و گزارشها دارای نکات مشترک بودند. همینطور گزارش ارائهشده کمیسیون انرژی مجلس نیز تمام این مباحث را تائید کرد.
نمایندگان مجلس سوالاتی را مطرح کردند که سازمان موظف به پاسخگویی بود و تلاش شد پاسخها مستدل و روشن باشد. بیشتر بحث روی بنزین توزیعی در کشور بود که من تاکید کردم آنچه برای سازمان حفاظت محیطزیست اهمیت دارد، این است که بنزین عرضهشده در جایگاههای مصرف سوخت باید استاندارد یورو ۴ را داشته باشد و اینکه این بنزین، تولید داخل باشد یا وارداتی برای سازمان محیطزیست اهمیتی ندارد.
سازمان حفاظت محیطزیست بر اساس وظایف خود بهطور مرتب از جایگاههای عرضه سوخت نمونهگیری میکند و با پایش پارامترهای بنزین توزیعی اطلاعات را در اختیار عموم قرار میدهد.
همینطور در مورد کارگروه ملی و استانی کاهش آلودگی هوا که بهطور منظم در هشت کلانشهر کشور تشکیل میشود، درحالیکه در دوره قبل برگزاری این جلسات متوقفشده بود، توضیح دادم و یادآور شدم که دولت یازدهم برنامههای اجرایی کاهش آلودگی هوا را تصویب کرده و لایحه هوای پاک را نیز به مجلس ارائه داده، بهعلاوه اینکه اعتبارات لازم در مورد کاهش آلودگی هوا تدوینشده و گامهای عملی در شهرهای بزرگ برداشتهشده که مهمترین آن حذف بنزین پتروشیمی، توزیع بنزین یورو ۴ و ارتقای استاندارد مربوط به گازوئیل است که از هفت هزار ppm به ۱۵۰ ppm رسیده است. همچنین اجرای استاندارد یورو ۴ در صنعت خودروسازی کشور و استاندارد شدن خروجی خودروهای تولید داخل بعد از ۹ سال تاخیر از دیگر اقدامات دولت یازدهم بوده که انجام آنها در تهران موجب کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای پاک نسبت به سال ۹۱ و ۹۲ شده است.
البته از نمایندگان محترم مجلس درخواست کردیم که نظارت خود را استمرار دهند و از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ خواستیم نمایندهای را برای حضور در کارگروه ملی آلودگی هوا که هر دو هفته یکبار برگزار میشود، معرفی کنند. آلودگی هوا سلامت بیش از ۳۰ میلیون شهروند ایرانی را تحتالشعاع قرار میدهد و باید در مقابله با آن جدی بود. ما هنوز در اول راه هستیم و برای رسیدن به هدف مطلوب راه زیادی در پیش داریم که این امر جز با همکاری مردم و سازمانهای مختلف محقق نمیشود. در ضمن آقای موید حسینی صدر رئیس کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس هم در گفتگویی در حاشیه جلسه علنی مجلس بابیان اینکه من یک شیمیدان هستم و میتوانم دیدگاه علمی ارائه کنم، گفته است: «گوگرد بنزین تولیدی پتروشیمیها بالا و ترکیبات بنزین این سوخت غیراستاندارد بود.» ایشان اضافه کرده که بعضی روزها در خیابان بوی ترکیبات آروماتیک مانند زایلین و غیره استشمام میشد؛ این نوع ترکیبات گاهی در موتور نمیسوزند، سنگین هستند و بهصورت بخار از اگزوز خودرو خارج میشوند؛ ازاینرو بهواقع «سرطانزا هستند، تعارف نداریم.»