چاپ خبر
راه اندازی اولین سامانه ملی مدیریت نوآوری
روزنامه سپید   |   اخبار 8   |   25 خرداد 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d34615

       در رابطه با سامانه ملی مدیریت نوآوری آموزش پزشکی باید گفت این سامانه در سال جاری راه‌اندازی می‌شود و در همایش کشوری آموزش پزشکی سال آینده از آن رونمایی و بهره‌برداری خواهد شد. با راه‌اندازی این سامانه هر گونه ارتقای دانشجویان و اعضای هیئت علمی از طریق این سامانه انجام خواهد شد. این سامانه برای اولین بار در ایران و به عنوان دومین کشور دارنده این سامانه در جهان بعد از ایالات متحده، در سال 95 در دو سطح علمی و دانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد که هدف از آن دسترسی آنلاین اعضای هیئت علمی و استادی و کارشناسان به تمامی نوآوری‌ها و دستاوردهای گذشته است ضمن اینکه طراحی این سیستم براساس بسته‌های نوآوری شکل گرفته است.

       باید اشاره کرد یکی از اهداف این همایش آشنایی بدنه دانشگاهی و دانشجویان با طرح تحول آموزش پزشکی بود که در این راستا کل برنامه‌ها و مقالات همایش، حول بسته‌های آموزش پزشکی کار شده بود که طی آن از مدیران مستقل برای مدیریت و داوری حیطه‌ها و مقالات استفاده کردیم. ارزیابی در زمینه انتخاب این مقالات بسیار خوب وداوری سختگیرانه بود. در سالهای قبل در خیلی موارد اصلا مقاله‌ای برای ارائه وجود نداشت اما امسال ارزیابی فرآیندها را به ارائه فایلهای حجمی به صورت فیلم یا مستندات دیگر ملزم کردیم که به شکلی آن فرآیند را اثبات کند.

       از ویژگی‌های دیگر این همایش هم سطح بودن دانشگاه‌های شرکت‌کننده آن بود. در دوره‌های گذشته یک سهم‌بندی نانوشته‌ای در فرآیند داوری‌ها موجود بود که گاهی نارضایتی برخی دانشگاه‌ها را به دنبال داشت؛ اما امسال با توجه به اهمیت این همایش به عنوان یک رقابت علمی همه دانشگاههای رده‌های 1 و 2 و 3 را در یک سطح قرار دادیم. در واقع امسال اولین همایش آموزش پزشکی کشوری بود که هیچ رانتی در آن وجود نداشت که بر همین اساس دانشگاه‌های کوچک مثل بجنورد، سبزوار، بیرجند و بهبهان بسیار خوب کار کردند و توانستند مقام‌های متنوعی را هم کسب کنند.

       می‌توان گفت ترویج فضای گفتمان تحول در دانشگاه‌ها و نشان دادن تجربیات موفق گذشته دانشگاه‌ها را مهم‌ترین دستاورد این همایش است. به همین علت بهتر بود دانشگاه‌های بزرگ در این رقابت علمی عملکرد بهتری داشته باشند؛ چرا که موفقیت دانشگاه‌های علوم پزشکی به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش پزشکی و اراده دانشگاه‌ها در توسعه سرمایه انسانی وابسته است.