چاپ خبر
آیا در مورد سرطان پستان به اندازه کافی اطلاع‌رسانی می‌شود؟
اکتبر، ماه آگاهی‌رسانی در مورد سرطان پستان
روزنامه سپید   |   اخبار 8   |   24 آبان 1393   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d34089

ماه آگاهی‌رسانی عمومی در مورد سرطان پستان (NBCAM) که اکتبر هر سال در کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌شود، ابزاری است برای افزایش توجه و حمایت از آگاهی‌رسانی، تشخیص زودرس، درمان و مراقبت‌های حمایتی سرطان پستان.
سالانه 38/1 میلیون نفر به سرطان پستان مبتلا شده و 458 هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری می‌میرند (IARC Globocan, 2008). سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان سراسر دنیاست، هم در کشورهای توسعه‌یافته و هم در کشورهای در حال توسعه.
در سال‌های گذشته به‌دلیل افزایش امید به زندگی، افزایش شهرنشینی و شیوه زندگی غربی در کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه، میزان بروز بیماری به‌تدریج رو به افزایش بوده است. در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد علل بروز سرطان پستان وجود ندارد، لذا تشخیص زودرس آن پایه اصلی کنترل بیماری است.
اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود و درمان مناسب صورت گیرد، شانس زیادی برای درمان آن وجود خواهد داشت. اگر این بیماری دیر تشخیص داده شود دیگر امکان درمان قطعی فراهم نیست و در اینگونه موارد درمان‌های حمایتی جهت کاهش درد و مشکلات بیمار و خانواده‌اش به‌کار گرفته خواهد شد.
اکثر موارد مرگ ناشی از سرطان پستان در کشورهای توسعه‌نیافته یا در حال توسعه رخ می‌دهد، کشورهایی که اغلب زنان مبتلا، به‌علت عدم وجود آگاهی لازم و امکانات غربالگری ضروری در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می‌شوند.
ماه آگاهی‌رسانی عمومی در مورد سرطان پستان در سال 1985 به‌صورت همکاری و مشارکتی بین انجمن سرطان آمریکا و بخش دارویی «صنایع شیمی ایمپریال» (اکنون قسمتی از استرا زنکا است که تولیدکننده بسیاری از داروهای ضد سرطان پستان است) پایه‌گذاری شد.
هدف از NBCAM از ابتدا تاکید بر ماموگرافی به عنوان قوی‌ترین سلاح در مبارزه علیه سرطان پستان بوده است.
در سال 1993 «اولین لودر»، یکی از مدیران بلندپایه کمپانی‌های «استی لودر»، موسسه تحقیقاتی سرطان پستان را پایه‌گذاری و روبان صورتی را به عنوان نماد سرطان پستان انتخاب کرد، اگرچه این اولین‌باری نبود که این نماد برای سرطان پستان بکار گرفته شد.
در پاییز سال 1991 موسسه «سوزان جی کومن» روبان صورتی را به همه شرکت‌کنندگان در دو همگانی شهر نیویورک برای آگاهی دادن درمورد بیماران سرطان پستان داده بود.
همه‌ساله، برنامه‌های مختلفی در سراسر دنیا در ماه اکتبر اجرا می‌شود، از جمله پیاده‌روی یا دوهای همگانی و چراغانی ساختمان‌های مهم با نور صورتی مانند کاخ سفید و برج توکیو.
سرطان پستان در آقایان
سرطان پستان در آقایان نادر بوده و اغلب نادیده گرفته می‌شود. در سال 2009 گروه‌های مختلف حمایتی برای سرطان پستان در آقایان تصمیم گرفتند که سومین هفته ماه اکتبر را به سرطان پستان در آقایان اختصاص دهند.
منتقدان
ایده اولیه برای NBCAM از کمپانی Zeneca گرفته شد، زمانی که آنها در سال 1989 برنامه غربالگری سرطان پستان را در شرکت خود آغاز کردند.
در سال 1996 یک دوره برنامه غربالگری و مطالعه صورت گرفته همراه با آن در شرکت Zeneca به پایان رسید و شرکت، هزینه‌های بهداشتی( شامل هزینه تشخیص، درمان بیماری در مراحل اولیه یا در مراحل پیشرفته) خود را در صورت انجام غربالگری و عدم انجام برنامه غربالگری مقایسه کرد.
کل هزینه‌های شرکت در صورت اجرای برنامه تشخیص زودرس حدود 400 هزار دلار و در صورت عدم اجرای برنامه تشخیص زودرس و تشخیص بیماری در در مراحل پیشرفته‌تر در کارکنان حدود 5/1 میلیون دلار برآورد شد.
با توجه به مطالب ذکر شده، منتقدان بر این باورند که پایه اولیه برای NBCAM اصول ساده اقتصادی و حسابداری بوده و نحوه ارائه خدمات بهداشتی به بانوان یا حتی پیشگیری از ابتلای زنان به سرطان پستان مدنظر نبوده است.
همچنین منتقدان باور دارند که شرکت‌هایی از NBCAM حمایت می‌کنند که خود در سود حاصل از غربالگری بیماری (مانند شرکت‌های تولید کننده وسایل مرتبط با ماموگرافی) و نیز درمان بیماری شریک هستند.
آرام آقاسی