چاپ خبر
طرح تحول، یک قالب طلا نه یک قالب یخ
گیلان، الگوی رعایت حقوق بیمار و پزشک
روزنامه سپید   |   اخبار 4   |   24 آبان 1393   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d34074

طرح تحول نظام سلامت که در سومین گام به اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت رسیده است، هر روز ابعاد تازه‌تری می‌گیرد. ابعادی که نیازمند بررسی‌های بیشتر از یک‌سو و توجیه کارکنان و مجریان طرح از سوی دیگر است.
بر این اساس، دانشگاه علوم پزشکی گیلان میزبان اولین همایش در کشور در راستای اجرایی شدن بسته نظارت بر تعرفه‌های ابلاغی در مرحله سوم طرح تحول در قالب کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت بود. در این همایش که با حضور معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور و دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌ها، رییس، معاونان و مدیران ستادی دانشگاه گیلان و جمعی دیگر از دست‌اندرکاران بهداشت و درمان استان برگزار شد، جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به برگزاری چنین همایشی برای نخستین بار در کشور در استان گیلان، گفت: «چنین همایشی اولین بار پس از اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت در استان گیلان برگزار می‌شود به این دلیل که این استان به جهت اهمیت بخشیدن به رعایت حقوق پزشکان و بیماران می‌تواند الگوی خوبی برای سایر استان‌ها باشد.»
وی امنیت، آموزش و سلامت را سه اولویت حاکمیت در مقطع فعلی خواند و اظهار داشت: «در دولت تدبیر و امید محوریت با نظام سلامت است و این در حالی است که در دولت‌های پیشین اینگونه نبود.»
دبیر ستاد کشوری نظارت بر تعرفه‌ها با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی مبانی موضوع را با افتخار پذیرفته است، گفت: «اولویت در بسته نظارتی تعرفه‌ها، پرداخت مطالبات بحق جامعه پزشکی و تکریم آنها در جهت حفظ حقوق بیماران است. هرچند بیش از ۹۹درصد از اعضای جامعه پزشکی اصول را رعایت می‌کنند و جای هیچ گونه نگرانی نیست.»
جهانگیری با برشمردن ارکان اساسی در اجرای صحیح بسته نظارت بر تعرفه‌ها، بیان کرد: «پزشکان اولین رکن در این زمینه هستند و پس از آنها سازمان‌های بیمه گر و موسسات درمانی و بیمارستان‌ها قرار می‌گیرند.»
وی با بیان اینکه اجرای این کار با یک نظارت دیگر یعنی نظارت عامه باید همراه شود، گفت: «پزشکان، مسوولان فنی، روسای بیمارستان‌ها، انجمن‌های علمی و تخصصی، سازمان نظام پزشکی و روسای دانشگاه‌ها نیز بر اجرای صحیح طرح نظارت خواهند داشت.»
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی کشور اجرای این طرح را کاری علمی و ارزشمند و گام بلندی در تامین خواسته‌های جامعه پزشکی ذکر کرد و ادامه داد: «موارد احتمالی تخلف در این طرح شامل رعایت نکردن سقف تعرفه‌های مصوب، پرداخت‌های غیر شفاف و خارج از موسسات درمانی و ارائه نکردن صورتحساب رسمی در برابر دریافت هرگونه وجهی است.»
جهانگیری با اشاره به سامانه ارتباطی ۱۶۹۰ برای طرح شکایت یا انتقاد از نحوه اجاری طرح اظهار داشت: «باید مردم در مراجعه به بیمارستان‌ها، هزینه‌ها را در قالب رسید رسمی و صورتحساب بیمارستان پرداخت کنند و اگر انتقاد یا شکایتی نیز داشتند می‌توانند از طریق سامانه‌های ارتباطی ۱۶۹۰، موضوع را مطرح کنند.»
در این همایش همچنین برزیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، طرح تحول نظام سلامت را یک طرح تاریخی و یک انقلاب در نظام سلامت ذکر کرد و گفت: «این طرح را باید مانند یک قالب طلا ببینیم و نه یک قالب یخ. چرا که یخ به‌رغم ظاهر زیبا، به مرور آب می‌شود اما طلا علاوه بر ظاهری زیبا، ماندگار نیز است.»
وی با درست توصیف کردن مسیر حرکت پزشکان گیلانی، تصریح کرد: «افتخار ما این است که در استان گیلان جامعه پزشکی در راه خدمت به مردم گام برمی‌دارند و کمترین تخلفات پزشکی گزارش شده است.»
برزیگر با ابراز امیدواری نسبت به قطع ارتباط مالی بیمار و پزشک در آینده، گفت: «امیدواریم بیمه‌ها نیز بتوانند پوشش کاملی بر هزینه‌های درمانی داشته باشند.»
همچنین جامعه پزشکی استان گیلان در پایان نخستین همایش در کشور در راستای اجرایی شدن بسته نظارت بر تعرفه‌های ابلاغی در مرحله سوم طرح تحول در قالب کتاب ارزش‌گذاری خدمات نسبی سلامت، جامعه پزشکی گیلان در بیانیه‌ای همکاری خود را در اجرای هرچه بهتر رعایت تعرفه خدمات پزشکی اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: «جامعه پزشکی گیلان ضمن قدردانی از توجه ویژه به دست‌اندرکاران حوزه سلامت در سیاست‌های ابلاغ شده مقام معظم رهبری، اقدام شایسته کار‌شناسی واقعی تعرفه‌های خدمات پزشکی و ابلاغ آن را، گامی ارزشمند در مسیر افزایش کیفیت خدمات درمانی و همچنین حرکت به سمت تحقق عدالت در اقشار مختلف جامعه پزشکی و تحقق پویایی هر چه بیشتر برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ می‌داند.»
جامعه پزشکی استان گیلان در این بیانیه با تقدیر و تشکر از رییس جمهور، هیئت دولت و همچنین سپاس ویژه از وزیر بهداشت، وزیر رفاه کار و تعاون اجتماعی، رییس سازمان نظام پزشکی کل کشور و مسئولان سازمان‌های بیمه گر، ذکر شده است: «با پایبندی به قانون سازمان نظام پزشکی، همکاری خود را در اجرای هر چه بهتر رعایت تعرفه پزشکی اعلام می‌نماید.»
الیزا ذوالقدر