چاپ خبر
بازبینی ساختارهای آموزش تخصصی علوم پزشکی کشور
روزنامه سپید   |   اخبار 3   |   20 خرداد 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d33121

       سپید: معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع دبیران بوردهای بالینی از برنامه‌های این معاونت برای توسعه و تحول در آموزش تخصصی و فوق تخصصی سخن گفت.

       به گزارش وب‌دا، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست دبیران بوردهای تخصصی و فوق تخصصی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر لزوم حرکت ساختارمند در راستای ارتقای آزمون‌ها و استانداردسازی ارزشیابی‌های تخصصی و فوق تخصصی تاکید کرد.

       لاریجانی آموزش علوم پزشکی را یکی از موضوعات موردتوجه وزارت بهداشت در سال جاری برشمرد و گفت: «برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با محورهای مختلف طراحی‌شده که یکی از این محورها ارتقای آزمون‌های علوم پزشکی است.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت بابیان اینکه اقدامات متعددی در راستای برنامه ارتقای آزمون‌ها صورت گرفته اظهار کرد: «تاکنون قراردادهایی با موسسات برگزارکننده آزمون‌های بین‌المللی منعقدشده تا ضمن ایجاد امکان برگزاری آزمون‌های مرتبط در کشور، شرایط استانداردسازی آزمون‌های داخلی براساس شاخص‌های بین‌المللی فراهم شود.»

       لاریجانی برگزاری مجازی برخی آزمون‌های ملی ازجمله آزمون‌های علوم پایه و پیش کارورزی را از دیگر اقدامات صورت گرفته طی چند ماه گذشته برشمرد و گفت: «برگزاری آزمون ارتقاء ـ گواهینامه نیز طی بخشنامه‌ای به مناطق آمایشی واگذارشده تا از ظرفیت‌های این مناطق به‌طور مناسب بهره‌برداری شود.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت بازنگری کوریکولوم‌های رشته‌های علوم پایه را از دیگر اقدامات ساماندهی شده در راستای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار کرد: «مقرر است کلیه کوریکولوم‌های رشته‌های بالینی نیز با تمهیداتی در سال جاری به‌روزرسانی شود.»

       وی توجه به شرایط و بار بیماری‌ها در کشور و همچنین توسعه‌های تکنولوژی را مبنای اصلی بازنگری کوریکولوم‌های آموزشی برشمرد و گفت: «در رشته‌های علوم پایه سعی شده با رویکرد حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و دانشگاه‌های نسل سوم و همچنین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این کار انجام شود.»

       لاریجانی از اقدامات جدید وزارت بهداشت در زمینه اعتباربخشی موسسات آموزشی سخن گفت و اظهار کرد: «مصوبه آمایش سرزمینی در حوزه آموزش علوم پزشکی فرصت خوبی را فراهم کرده تا از ظرفیت مناطق آمایشی کشور در ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بهره‌برداری شود.»

       وی به مصوبه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: «در این دستورالعمل که بارها مورد بازبینی قرار گرفت و نهایتا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد سعی شده به نقش آموزش در ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بیشتر توجه شود که این امر به‌زودی زمینه‌هایی را در ارتقای آموزش علوم پزشکی فراهم خواهد کرد.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت آموزش تخصصی و فوق تخصصی در حوزه علوم پزشکی گفت: «ایجاد لاگ بوک‌های الکترونیک، توجه به روزآمد کردن توسعه علوم مهارتی و توجه به اخلاق حرفه‌ای در این دوره‌ها ازجمله اقداماتی است ک طی چند ماه اخیر در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.»

       لاریجانی به اهمیت توسعه بانک سوالات در ارتقای آزمون‌ها اشاره کرد و افزود: «این برنامه در دوره‌های دستیاری اجراشده و نتایج آن نیز خوشبختانه رضایت‌بخش بوده است.»

       وی اضافه کرد: «با اقداماتی که در راستای توسعه دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی صورت گرفته توسعه بانک سوالات در سایر دوره‌ها نیز به‌زودی اجرا خواهد شد.»

       معاون آموزشی وزارت بهداشت بوردهای تخصصی و فوق تخصصی را یکی از بازوهای مشورتی وزارت بهداشت در حوزه آموزش برشمرد و گفت: «با توجه به گفتمان جدیدی که در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور ایجادشده امیدواریم اعضای این بوردها ما را در ایجاد و پیاده‌سازی متدولوژی های جدید در گسترش آموزش تخصصی و فوق تخصصی همراهی نمایند.»

       دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی بابیان اینکه تحول در آموزش علوم پزشکی نیازمند بازبینی در ساختارهای فعلی است ابراز امیدواری کرد و گفت با همکاری دبیران و اعضای بوردهای تخصصی و فوق تخصصی زمینه‌های تحول در این حوزه فراهم شود.