چاپ خبر
سمت و سوی صنعت داروسازی پس از 70 سال و فرصت‌های
سرمایه‌گذاری (قسمت اول)
روزنامه سپید   |   اخبار 4   |   18 خرداد 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d32641

       با لحاظ تحولات نوینی که در عرصه اقتصاد ایران انتظار داریم، به نظر می‌رسد در سال آتی بسیاری از برندهای مطرح خارجی در صنعت دارو بتوانند از بازار77 میلیونی ایران و 400 میلیونی منطقه سهم بازار افزون‌تری برای خود داشته باشند.

       به گفته معاون محترم غذا و دارو، حجم واردات دارو در سال جاری یک میلیارد دلار و صادرات آن فقط دویست میلیون دلار بوده است. همچنین سرانه مصرف دارو در ایران 53 دلار در سال 93 بوده است. میانگین این سرانه در دنیا 130 دلار و در کشورهای خیلی فقیر 10 دلار است.

       بازار دارویی ایران به رغم رشدی که در سالیان اخیر داشته است، همچنان مستعد توسعه و تنوع است. این آمار و ارقام مشوقی برای برندهای خارجی است، تا در یک فضای مناسب و امن در ایران و منطقه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت کنند.

       از طرفی شرکت‌های داروسازی داخلی، سرمایه‌گذاران هولدینگ دارویی، شرکت‌های پخش و توزیع حوزه سلامت، در رقابتی تنگاتنگ در تلاشند تا هر کدام بتوانند از بازار سهم‌گیری کنند. در سالیان اخیر شرکت‌های داخلی در صددند تا بتوانند با همکاری‌های مختلف تحت عناوین تحت لیسانس، شریک تجاری، برون‌سپاری، انتقال دانش و ...با استفاده از نام تجاری برندهای مطرح دارویی سهم بازار خود را گسترده کنند.

       پیشینه صنعت داروسازی در ایران، با نام بزرگانی هم چون اکبریه و عبیدی پیوند خورده است. از زمانی که لابراتوار‌ داروسازی دکتر عبیدی در سال ۱۳۲۵ خورشیدی، توسط مرحوم دکتر غلام علی عبیدی از نخستین فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی کشور در سال۱۳۲۱ فعالیت خود را به عنوان اولین واحد تولید دارو در کشور با تولید قرص‌های دارویی آغاز کرد (و به همین دلیل پدر صنعت داروی کشور لقب گرفت) حدود 70 سال می‌گذرد. نخستین محصول بهداشتی شرکت دکتر عبیدی با نام شامپو مولتی‌ویتا میراکل برگرفته از کمپانی میراکل فرانسه به بازار عرضه شد، پس از آن داروسازی به عنوان یک صنعت، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و چندین کمپانی بین‌المللی از جمله اسکویپ که اکنون با نام داروسازی جابربن‌حیان شناخته می‌شود، به تولید دارو با اشکال مختلف پرداخته‌اند.

       آنچه در این میان روز به روز اهمیت افزون‌تری می‌یابد، فرهنگ مصرف دارویی در کشور و تاثیر آن بر معادلات اقتصاد دارو است. با توجه به رشد و توسعه کشور و نیز بالارفتن دانش دارویی مصرف‌کنندگان، شرکت‌های تولیدی هنوز نتوانسته‌اند، نیاز دارویی را از لحاظ کیفی و کمی تامین کنند. همان‌گونه که آمار نشان می‌دهد، حجم واردات معادل یک میلیارد دلار است. اعتماد مردم و جامعه پزشکی نیز به برندهای خارجی به دلایل گوناگون بیشتر از تولید داخل است، در تحقیقات بازاریابی جهانی درباره نگرش مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی و خارجی و نحوه تصمیم‌گیری آنها در مورد خرید، دو دیدگاه وجود دارد یکی الگوی منطقی پردازش اطلاعات است که بیان می‌کند مصرف‌کنندگان محصول مورد نیاز خود را طی یک فرایند عقلایی و تحت تاثیر مولفه‌های شناختی ارزیابی و انتخاب می‌کند و دیگری الگوی عاطفی پردازش اطلاعات است که بیانگر این موضوع است که انتخاب مصرف‌کنندگان متاثر از عوامل عاطفی نیز قرار دارد. در زمینه انتخاب بین محصولات داخلی و خارجی، عوامل شناختی می‌تواند شامل کیفیت (شکلی و محتوایی)، قیمت، میزان دسترسی، خدمات پس از فروش و محصولات داخلی باشد که سبب گرایش به محصولات داخلی می‌شود؛ اما عواملی مانند مخالفت هنجاری و اخلاقی با خرید محصولات خارجی به دلیل حس وفاداری ملی و علاقه به رشد داخلی، از دسته عوامل عاطفی است که ممکن است باعث ترجیح محصولات داخلی به خارجی شوند.
ادامه دارد...
حسین بحیرائی