چاپ خبر
رویکـرد ترحـم‌آمیـز را
کنـار بگـذاریـد
روزنامه سپید   |   اخبار 8   |   03 آذر 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d2951

محک از ابتدای تاسیس، همواره اهمیت ویژه‌ای برای حفظ کرامت انسان‌ها در تمامی جنبه‌های فعالیتش قائل بوده است. احترام به شان، منزلت، کرامت و حریم خصوصی کودکان مبتلابه سرطان تحت حمایت و خانواده‌های آنها دغدغه‌ای است که محک نه‌تنها ازجمله مهم‌ترین وظایف خود می‌داند بلکه ترویج این اندیشه را نیز همواره در اهداف خود قرار داده است. داشتن رفتاری یکسان، امیدوارانه و به‌دوراز ترحم با رعایت الگوهای قانونی، شرعی و عرفی همواره در آیین‌نامه‌های رفتاری محک تبیین شده است.

       محک در تمامی این سال‌ها تلاش داشته است تا با نشان دادن امید، زیبایی و جاری بودن زندگی حتی در روزهای سخت مبارزه با سرطان به فرهنگ‌سازی درزمینه امور خیریه بپردازد و مفاهیمی چون مسئولیت، تعهد و باور به اثربخشی مشارکت برای از میان‌برداشتن مشکلات جامعه مدنی را جایگزین ناامیدی و ترحم کند.

       در این راستا ازآنجایی‌که هزاران کودک مبتلابه سرطان تحت حمایت محک هستند، موسسه برای تحقق هدف برقراری عدالت در توزیع خدمات و برای حفظ کرامت انسانی کودکان و خانواده‌های آن‌ها، از هر نوع جلب کمک‌های مردمی برای یک کودک خاص و با ذکر نام و مشخصات و نیز جلب مشارکت بر مبنای به نمایش گذاشتن تصاویر درد و رنج و غم پرهیز می‌کند و از تمامی انسان‌های نیک‌اندیش این مرزوبوم که مایل به کمک به کودکان مبتلابه سرطان هستند دعوت می‌کند تا بر مبنای مسئولیت اجتماعی و مفاهیم والای انسانی و وظایف شهروندی از طریق روش‌های مختلف جلب مشارکت تعریف‌شده در محک همراه کودکان مبتلابه سرطان در مسیر مبارزه با سرطان باشند.

       تلاش در جهت اعتلای رویکرد و فرهنگ امور خیریه در کشور و حرکت از رویکرد ترحم به سمت مفهوم مسئولیت‌پذیری در قبال همنوعان اقدامی است که محک نه‌تنها در فعالیت‌ها، ارتباطات و تبلیغات خود بر آن متمرکزشده بلکه با در نظر رفتن برنامه‌هایی جهت ترویج فرهنگ نوع‌دوستی در جامعه به آن می‌پردازد. این فرهنگ‌سازی به‌ویژه در حوزه کودکان و نوجوانان همواره با ایجاد روش‌های اختصاصی برای کمک آن‌ها به دوستان کوچکشان در محک همچون قلک کودک و نوجوان، نمایشگاه نقاشی کودکان حامی محک و... موردتوجه بوده است. همچنین محک در حوزه سازمانی نیز در همین راستا تمرکز ویژه‌ای بر گسترش مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها “Corporate Socia- Responsibility” یا CSR داشته و در این زمینه سه همایش بین‌المللی را در سال 1389، 1391 و 1393 همزمان با روز جهانی سرطان کودک برگزار کرده است.

       تبلور باور محک در حذف رویکرد ترحم از فرهنگ امور خیریه و پرورش دادن مفهوم مسئولیت‌پذیری را می‌توان در شعارهایی که پس از 24 سال فعالیت برای تمامی حامیان کودکان مبتلابه سرطان آشنا است، بارور دید: شعارهایی مانند «سرطان پایان کودکی نیست»، «سرطان پایان زندگی نیست»، «اینجا امید ادامه دارد»، «ما را یاری دهید و از ما یاری بخواهید»، «سرطان را شکست دهیم» و «سرطان را بترسانیم».
محک ضمن قدردانی و ادای احترام به همه انسان‌هایی که کودکان عزیزمان را در مسیر سلامتی همراهی می‌کنند، از تمامی نیکوکاران، اصحاب رسانه و سازمان‌ها تقاضا دارد تا در تحقق اهداف متعالی محک که همانا حمایت همه‌جانبه از کودکان و خانواده‌های آن‌ها همراه با حفظ شان و منزلت و کرامت ایشان و همراه با امید به زندگی است، یاری‌مان کنند. امید است روزی برسد دست در دست هم سرطان را بترسانیم، شکست دهیم و در روزی که شادترین روز برای خانواده بزرگ محک خواهد بود، خداحافظی جهان با سرطان را همراه هم جشن بگیریم.
روابط عمومی موسسه خیریه محک