روزنامه سپید | اخبار 3 | 30 اردیبهشت 1395 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d29267
 سپید: روز گذشته معاون وزیر بهداشت در اولین جشن دانشآموختگی دورههای دکتری پژوهشی به افزایش تعداد رشتههای مصوب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در طول ده سال گذشته اشارهکرد. به گفته او «تصویب این رشتهها بیش از ۲/۵ برابر دهههای گذشته شدهاست.» باقر لاریجانی در دانشگاه علومپزشکی تهران گفت: «همچنین در رشتههای آموزشی تخصصی و فوق تخصصی در طول ده سال گذشته حدود ۱/۵ برابر افزایش داشتهایم.»
 معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه توسعه سرمایههای انسانی مهمترین عامل توسعه جوامع محسوب میشود، افزود: «در سال ۲۰۱۰ ایران با کسب رتبه ۷۰ در توسعه انسانی در زمره کشورهای با درجه بالای توسعهیافتگی انسانی طبقهبندیشده و در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ ایران با ۱۰ رتبه ارتقا در شاخص توسعه انسانی رکورددار این شاخص در سطح جهان است.»
 او گفت: «لازم است تسهیلاتی در راهاندازی شرکتهای دانشبنیان و مراکز رشد برای حمایت از محصولات حاصل از پایاننامههای دانشجویان دکتری پژوهش محور، ارائه شود.» مرکز اصلی تربیت نیروی انسانی کارشناس و متخصص را آموزش عالی عنوان کرد. او افزود: «آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی بیش از هر مقوله دیگری موردتوجه سیاستمداران، جامعه شناسان و اقتصاددانان قرارگرفته، چراکه سرمایهگذاری در این بخش به دلیل دستاوردهای ارزشمندی که نصیب جامعه میکند بیشازپیش اهمیت پیداکرده است.»
 لاریجانی با تاکید بر نقش موثر وزارت بهداشت در توسعه پایدار کشور از طریق تامین منابع انسانی کارآمد در حوزه سلامت گفت: «عرصه پیشرفت کشورها ورود به عرصه اقتصاد دانشبنیان و جامعه دانشبنیان است.»
 به گفته معاون وزیر بهداشت چالش پیش روی کشورها، حرکت از جوامع مبتنی بر منابع طبیعی بهسوی ارزشافزوده دانش است. او با تاکید بر انبوهسازی آموزش عالی، افزود: «در طی چهار دهه اخیر با گسترش نهضتهای سوادآموزی، کشورهای درحالتوسعه فاصله خود را در حوزه تحصیلات ابتدایی با کشورهای توسعهیافته به حداقل رساندهاند.» لاریجانی درعینحال بر لزوم رشد تحصیلات دانشگاهی در کشور تاکید کرد و گفت: «انبوهسازی آموزش عالی امروزه به یک پدیده جهانی تبدیلشده است و بیش از ۱۵۰ میلیون دانشجو در جهان مشغول به تحصیل هستند که این رقم، رشد ۵۳ درصدی را تنها در یک دهه نشان میدهد.»
 به گفته وی دسترسی به آموزش عالی در ۲۸ کشور توسعهیافته ۶۰ درصد، در ۶ کشور بیش از ۸۰ درصد، در فنلاند ۹۳ درصد و در کره جنوبی ۹۶ درصد است.
 معاون آموزشی وزارت بهداشت بستر اصلی انبوهسازی آموزش را در دانشگاهها عنوان کرد و گفت: «نهضت انبوهسازی آموزش عالی در سطح جهان موجب افزایش قابلملاحظه تعداد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شده است.» لاریجانی خاطرنشان کرد: «تجربه دیگر کشورها در زمینه دانش و فناوری نشان میدهد که عمده سرمایهگذاری در آموزش عالی صرف توسعه تحصیلات تکمیلی شده است بهگونهای که در سالهای اخیر کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی خیز بلندی در توسعه تحصیلات تکمیلی برداشتهاند.»
 او روند ایجاد و گسترش مراکز آموزش عالی سلامت طی سه دهه گذشته در کشور را بهگونهای دانست که در همه استانهای کشور، حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد. وی با اشاره به تحصیل ۱۰ درصد از دانشجویان دکتری تخصصی در مقاطع پژوهش محور، اظهار داشت:
 «توسعه تحصیلات تکمیلی یکی از محورهای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است بنابراین باید رشته مقاطعی توسعه یابند که در قالب نظام نوآوری قابلیت تولید دانش، محصول و خلق ثروت دانشبنیان را داشته باشند.»
 معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم تلاش و جدیت در جهت تسهیل در تجاریسازی محصولات دانشبنیان حاصل از کار دانشجویان پژوهش محور تاکید کرد و افزود:
 «لازم است در راهاندازی شرکتهای دانشبنیان و مراکز رشد برای حمایت از محصولات حاصل از پایاننامههای این دانشجویان، تسهیلاتی صورت گیرد.»
 در این مراسم وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت و روسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی محل تحصیل دانشآموختگان و همچنین اساتید راهنمای دورههای مربوطه حضور داشتند. همچنین از ۴ نفر از دانشآموختگان برتر دورههای دکتری پژوهشی تقدیر شد. بهگزارش سپید تابهحال 70 دانشجو از این رشته فارغالتحصیلشدهاند.