روزنامه سپید | اخبار 13 | 29 اردیبهشت 1395 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d28767
 به تازگی گروهی از دانشمندان در تحقیقات خود دریافتهاند که نحوه انجام تحصیلات در انسانها میتواند ریشه در ژنهای آنها داشته باشد. پیش از این دانشمندان بارها به اثر مواردی مانند محیط زندگی، خانواده و محیط تحصیل بر میزان یادگیری و نحوه انجام تحصیل پرداختهاند ولی در کمتر تحقیقات به عناصر درونی بدن انسان برای یادگیری توجه شده است. به تازگی دانشمندان موفق شدهاند تا به اطلاعات ویژهای دست پیدا کنند که نشان میدهد 74 نقطه موجود در ژنوم انسانی میتواند روی تحصیلات انسانها تاثیرگذار باشد.
 این تحقیقات که بر پایه علوم ژنتیک اجتماعی انجام شده، شامل تحقیق و بررسی یک جامعه آماری متشکل از 30 هزار نفر در اروپا بوده است. طی این تحقیقات، دانشمندان به این نتیجه رسیدهاند که ساختارهای ژنتیکی انسانها نیز میتواند روی نحوه تحصیل آنها تاثیر بسیار بالایی داشته باشد.
 تحقیقات پیشین انجام شده توسط این تیم پژوهشی نیز نشان از این داشته که عوامل ژنتیکی موجب ایجاد تغییراتی 20 درصدی در میزان تعهد به ادامه تحصیلات میشود. با این حال این تحقیق جدید توانسته تا این اطلاعات را به تکامل برساند و نشان بدهد که تعداد ژنهای دخیل در این پدیده به مراتب بالاتر هستند. حال در صورتی که علوم ژنتیکی بتواند موجب ایجاد امکان دستکاری این ژنها شود، میتوان علاقه به ادامه تحصیلات آکادمیک را در میان انسانها بالا برد. در عین حال با توجه به تحقیقاتی دیگر که نشان دادهاند ادامه تحصیل میتواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند، میتوان اهمیت رفتار این ژنها را حتی در کاربردهای پزشکی بسط داد.
منبع: WebMD