چاپ خبر
گام بزرگ بهارستان برای بهداشت
روزنامه سپید   |   اخبار 2   |   22 اردیبهشت 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d26849

       اجرای برنامه‌های بهداشتی با هدف ایجاد زمینه‌های فرهنگ پیشگیری، به خودی خود نیازمند صرف زمان و اختصاص منابع قابل توجه با کمی چاشنی صبر و حوصله است. اما تا امروز یک مانع قدرتمند، دست‌یابی به این هدف را مختل می‌کرده است. تبلیغات جذاب کالاهای آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های مختلف ازجمله صداوسیما همواره با واکنش‌های سنگین اعتراضی ازسوی متولیان بهداشت همراه بوده، کمااینکه معاون فنی معاونت بهداشت وزیر بهداشت، پیش از این و در گفت‌وگو با سپید، از تعامل با صداوسیما در راستای کاهش حجم این تبلیغات خبر داده بود. اما گویا این دست تعاملات راه به جایی نبرده و به قول مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی، زور جامعه پزشکی به رسانه‌ها نمی‌رسد. اما دیروز نمایندگان در خانه ملت تصمیمی گرفتند که به شرط اجرای درست، همه این دغدغه‌ها را پایان می‌دهد. آنها کلیه وزارتخانه‌ها را موظف به همکاری با وزارت بهداشت و درمان برای برخورد با تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌ها و فضای مجازی کردند. نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین‌المللی و فضای مجازی، با ماده 3 و 4 این طرح با 115 رای موافق، 18 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. در ماده 3 طرح مذکور آمده است: «کلیه وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط موظفند در جهت برخورد با تبلیغات موضوع این قانون در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا سازمان غذا و دارو همکاری کنند.»

       همچنین براساس ماده 4 این طرح؛ از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ماده 5 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی، مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 29/3/1334 لغو می‌شود.