روزنامه سپید | اخبار 15 | 29 بهمن 1393 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d26572
از کم بودن نقش جامعه پزشکی در کاهش خسارات ناشی از تصادفات جادهای انتقاد دارم و خواستار افزایش نقش این جامعه هستم. چراکه معتقدم نقش جامعه پزشکی در کاهش خسارات ناشی از تصادفات باید افزایش یابد. هرچند که آموزش امداد و نجات و احیای قلبی برای رانندگان عمومی الزامآور شده است. در دنیا ثابت شده این آموزشها میتواند سبب شود 30 تا 40 درصد آمار مرگ و میر با این طرح کاهش یابد. یکی از پیامهای کنگره پیشین ایمنی راهها، الزام استفاده از صندلی کودک در خودروها بود. اگر این موضوع نیز از سوی مسئولان به صورت قانون اعلام میشد، آمار خسارات و کشتههای کودک نیز کاهش پیدا میکرد. اما خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که با آموزش این موضوع به خانوادهها، آمار تلفات و خسارات ناشی از تصادفات برای کودکان کاهش پیدا میکند. از همین رو پیام کنگره ترومای امسال نیز عبور از میان دو خط سفید در جادهها و خیابانها و افزایش نقش جامعه پزشکی در کاهش خسارات ناشی از تصادفات تعیین شده است. حدود 25 هزار نفر در آلمان غربی در سال 1970 میلادی بر اثر همین بی توجهیها فوت کردند. آماری که امروز با رعایت نکات ایمنی به حدود سه هزار کشته کاهش یافته است. اما درحالی که تعداد کشتههای ناشی از تصادف در آلمان سه هزار نفر است، شاهد آن هستیم که در ایران حدود 18 هزار نفر در سال بر اثر این سوانح کشته میشوند. آماری که بر نقش جامعه پزشکی در کاهش تلفات تصادفات تاکید مضاعف دارد. هرچند که نقش خودروسازان و وزارت راه و شهرسازی در وقوع حوادث جادهای نیز حائز اهمیت است و این دو نهاد برخلاف دعوت کنگره، علاقهای به حضور در گردهمایی تروما ندارند. اما از آنجائیکه خطای انسانی یکی از عوامل اصلی بروز تصادفات جادهای است، پس مدیریت مناسب مصدومان پس از وقوع تصادف سبب کاهش آمار تلفات میشود و این مهم تنها بر نقش جامعه پزشکی تاکید دارد و بس.
علی گرجی
رئیس گردهمایی بین المللی ایمنی راهها