چاپ خبر
یادگیری از رسانه‌ها نه از بیماران
روزنامه سپید   |   اخبار 6   |   10 اسفند 1393   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d25915

دبیر کمیته کنفرانس علمی سالانه سلامت روان و رسانه در سخنان خود با موضوع «تصویرنگاری بیماران روانی در رسانه‌ها»، به تشریح تصاویر ذهنی افراد در دوره‌های مختلف تاریخی، تحت تاثیر رسانه‌ها پرداخت و گفت: « مطالعات نشان می‌دهند، رسانه‌ها منبع اطلاعات افراد از بیمارن روانی هستند. ولی جالب اینجاست که این تصویرسازی مختص مردم عادی نیست و حتی دانشجویان رشته روانپزشکی که 2 ماه از عمر خود را در بیمارستان‌های روانی می‌گذرانند، به اندازه رسانه‌ها از بیمارستان اطلاعات کسب نمی‌کنند و حتی نگاه این دانشجویان بعد از گذراندن این دوره نسبت به بیماری‌های روانی مثبت نمی‌شود.»
وی در خصوص نتایج جو روانی منفی ایجاد شده توسط رسانه‌ها در جامعه ،گفت: « نتیجه انگ زدن به بیماری‌های روانی توسط رسانه‌ها، این است که حتی بیمار روانی به خودش انگ می‌زند و علاقه‌ای به پیگیر درمان بیماری‌اش از خود نشان نمی‌دهد، اما در حال حاضر با ایجاد کمپین‌های تخصصی، اطلاعات درستی به افراد منتقل شده و تصویر وحشت‌آور بیماران روانی را شکننده‌تر کرده است.»
عضویت بیماران روانی در کمپین‌ها، سبب ایجاد احساس تعلق آنها می‌شود
مدیر گروه ارتباطات سلامت و محیط زیست، در سخنان خود با موضوع کمپین‌های سلامت روان، به نتایج مثبت و فراگیر کارکرد آنان اشاره کرد و در معرفی آنان، گفت: «کمپپین‌های سلامت روان، در فضاهای ارتباطی سایبری تشکیل می‌شوند و در تعدادی از آنها، افراد با اعلام عمومی، متعهد می‌شوند به سخنان افراد دچار بیماری روانی گوش فرا دهند، هدف تعدادی از آنها که در انگلستان تشکیل شده‌اند، پایان دادن به انگ‌زدن و برچسب بیماری‌های روانی است و تعدادی از کمپین‌ها هم با این هدف تشکیل شده‌اند که افراد را به شروع صحبت درمورد ناراحتی‌های روانی که از آنها رنج می‌برند، تشویق کنند.»شیرین احمدنیا، ضمن اعلام آمارهایی از نتایج موفقیت‌آمیز تشکیل کمپین‌های سلامت روان در دنیا، خاطرنشان کرد: « در اصل محوریت رویکرد کمپین‌های سلامت روان، مسئولیت اجتماعی افراد در قبال سلامت روان جامعه است. این کمپین‌ها در قالب شبکه‌های ارتباطی جدید و مدرن، علاوه بر ایجاد ارتباط بین افراد، به تولید اطلاعات سودمند می‌پردازند، اطلاع‌رسانی می‌کنند و به افراد آموزش می‌دهند.» وی ادامه داد: «رفع اختلالات روانی که محصول سوق پیدا کردن جامعه به سمت فردیت است، با بعضی از اقدامات کوچک از جمله ارتباطات اجتماعی خرد امکان دارد و با استفاده از فضای سایبری، می‌توانیم با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان، بین افراد زیادی ارتباطی ایجاد کنیم که ویژگی اصلی اش، دوسویه بودن آن است.»