چاپ خبر
جامعه پزشکی نباید مبلغ تبلیغات اشتباه برای جراحی‌های زیبایی باشد
روزنامه سپید   |   اخبار 4   |   17 اسفند 1393   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d25357

سپید: آمار به‌دست آمده این‌‌بار روند افزایشی جراحی‌های زیبایی در کشور را نشان می‌دهند. جراحی‌های که‌گاه بدون لزوم و صرفا از روی تنوع‌طلبی است. جراحی‌هایی که متاسفانه پزشکان نیز‌ گاه با تبلیغات خود به آن دامن‌زده و دامنه این اعمال را گسترده کرده است.
با بالا‌رفتن آمار جراحی‌های زیبایی درصد شکایات بیماران از پزشکان‌معالج نیز بالا رفته است و سازمان نظام‌پزشکی به عنوان سازمان نظارتی با پرونده‌های زیادی در این راستا روبرو است.
شکایت‌هایی که گاه عوارض جراحی‌های زیبایی‌است و گاه به‌علت به‌دست نیامدن نتیجه دلخواه از این جراحی است.
مدیر‌کل نظارت سازمان نظام‌پزشکی با اشاره به این آمار افزایشی در کشور، گفت: «متاسفانه رسانه‌های مختلف به مردم القاء می‌کنند که «شما زیبا نیستید» و این مهم خواسته یا ناخواسته موجب تغییر نگرش افراد نسبت به بدن خود می‌شود و جامعه را ترغیب به انجام جراحی‌های زیبایی مختلف و گاه غیر واجب می‌کند.»
شهریار خاقانی با تاکید بر اصلاح چنین نگاهی، افزود: «شاید قسمت عمده‌ای از این نگاه مربوط به تاثیرگذاری شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بر مردم است، اما تبلیغات پزشکان نیز در این مورد بی‌تاثیر نیست و پزشک نباید مردم را به جراحی‌های غیر‌ضروری ترغیب کند.»
مدیرکل نظارت سازمان نظام‌پزشکی با بیان اینکه سهم عمده‌ای از شکایت‌ها در سازمان نظام‌پزشکی مربوط به کارهای زیبایی بر روی افراد است، خاطرنشان کرد: «زمانی که افراد به چنین اعمالی تن می‌دهند، سالم و فاقد هرگونه بیماری زمینه‌ای هستند. با نگاهی مبنی بر ایده‌آل شدن نسبت به گذشته، به نوع جراحی و نتیجه آن حساس بوده و اگر عارضه‌ای در حین جراحی رخ دهد، به علت انتظارات نادرست و بیش از حد، شاکی می‌شوند.»
خاقانی با اشاره به انجام تحقیقاتی بر روی ۴۰۰ نفر از فرهیختگان در دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه‌آزاد‌اسلامی، تصریح کرد: «در این تحقیقات از افرادی که در تهران تحت جراحی‌های زیبایی اعم از شکم، پلک، چشم و بینی قرار گرفته بودند، سوالات مختلفی پرسیده شد که ۴۲ درصد نقش تبلیغات را در این اعمال موثر دانستند. این تبلیغات شامل تبلیغات ماهواره‌ای، تبلیغات رسانه‌ای و سایر تبلیغات بود.»
مدیرکل نظارت سازمان نظام‌پزشکی با اذعان به اینکه جامعه باید پزشک خود را از این چرخه تبلیغی کنار بکشد، تصریح کرد: «عوارض و شکایت‌ها از جراحی‌های زیبایی درحال افزایش است و جامعه‌پزشکی باید در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی را برای مراجعین خود داشته باشد تا طبق آمار‌ها به عنوان اولین کشور در اعمال جراحی‌زیبایی معرفی نشود.»
مدیرکل نظارت سازمان نظام‌پزشکی با تاکید بر اینکه حساسیت و نظارت سازمان نظام‌پزشکی بیشتر در خصوص اعمال زیبایی در حال افزایش است، ابراز داشت: «جامعه‌پزشکی نباید مبلغ تبلیغات اشتباه در جامعه برای جذب مشتری و اعمال جراحی‌زیبایی باشد.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «همانطور که تبلیغات جامعه‌پزشکی می‌تواند از عوامل افزایش جراحی‌های زیبایی باشد، از توان جامعه‌پزشکی در ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب در حوزه‌های مختلف سلامت نیز نباید غافل بود. دست‌اندرکاران نظام‌سلامت می‌توانند با برنامه‌ریزی درست از قدرت تاثیرگذاری جامعه‌پزشکی در این خصوص بیش از پیش بهره‌مند شوند.»