چاپ خبر
هنـگـام راننـدگـی رادیــو گـوش نـدهیـد!
روزنامه سپید   |   اخبار 14   |   15 اردیبهشت 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d25229

       سپید: رانندگی به‌سرعت به فعالیتی ذاتی در زندگی ما تبدیل شده است. بیش از 75 درصد از کارمندان بزرگسال آمریکایی، با وسیله نقلیه شخصی به سرکار خود می‌روند. با رواج رانندگی در تمامی جوامع، افراد، خطرات ذاتی رانندگی با این وسیله آهنی بر خیابان‌های آسفالت را نادیده می‌گیرند.

       تحقیقی جدید نشان می‌دهد فارغ از اعتمادی که به رانندگی خود داریم، هر کاری که پشت فرمان انجام می‌دهیم، می‌تواند خطرناک باشد.

       محققان کالج دانشگاهی ایرلند و کالج دانشگاهی دوبلین به بررسی اهمیت توجه دقیق ما به جاده پرداختند و این مطالعه را به‌منظور بررسی «تئوری بار ادراکی» (Perceptiona- load Theory) میزان توجه طراحی کرده‌اند. این تئوری نشان می‌دهد میزان توجه ما از ظرفیت کمیتی محدودی برخوردار است. ما وقتی این حدود را پشت سر بگذاریم، توانایی پردازش سایر اطلاعات را از دست می‌دهیم. پروفسور نیلی لاوی برای اولین بار در اواسط 1990 میلادی درباره این تئوری پیشنهاد داد و ازآن‌پس این تئوری بسیار موردتوجه محققان قرار گرفت.

       این آخرین مطالعه در این زمینه بر این موضوع متمرکز بود که اطلاعاتی که به یک حس (شنوایی) وارد می‌شود، می‌تواند بر میزان‌های آگاهی در یک دستگاه حسی متفاوت (بینایی) تاثیر بگذارد یا محققان با استفاده از یک شبیه‌ساز رانندگی در اندازه واقعی، به بررسی این تئوری پرداختند تا دریابند که آیا گوش دادن به اخبار رادیویی ترافیک راه‌ها می‌تواند بر توانایی رانندگان بر پردازش اطلاعات بصری تاثیرگذار باشد یا خیر.

       محققان از نیمی از 36 راننده‌ای که در این مطالعه شرکت کرده بودند، خواستند متوجه تغییر صدای گوینده مرد به گوینده زن (که بار توجهی پایینی دارد) باشند و از نیمی دیگر نیز خواستند متوجه اسم بردن از ترافیک جاده‌ای با نام (که بار توجهی بیشتری دارد) باشند.

       این پژوهشگران در حالی‌که شرکت‌کنندگان وسیله نقلیه‌شان را می‌راندند، شماری از عملکردهای رانندگی آنان را زیر نظر گرفتند و همچنین آنان را با غافلگیری‌های دیداری همچون شبیه‌سازی وجود یک فیل یا گوریل در کنار جاده روبه‌رو کردند.

       عقل سلیم می‌گوید چه در حال گوش دادن به اخبار باشید، چه نباشید، باید متوجه وجود یک حیوان عظیم‌الجثه مانند فیل در کنار جاده شوید، اما این مطالعه نتایج متفاوتی را به نمایش می‌گذارد.

       71 درصد از گروه شرکت‌کنندگان در گروه بار توجهی پایین، توانستند متوجه حضور یک حیوان شوند؛ درحالی‌که فقط 23 درصد از گروه با بار توجهی بالا متوجه حضور فیل شدند.

       به‌علاوه، محققان متوجه شدند کارکرد گروه با بار توجهی بالا هنگام پیروی از علامت رعایت حق تقدم در به یاد آوردن وسایل نقلیه‌ای که تازه عبور کرده بودند و سایر فعالیت‌های رانندگی مانند رانندگی بین خطوط، سرعت و زمان واکنش به خطرات، نسبت به کارکرد گروه با بار توجهی پایین بدتر است.
منبع: Medical News Today
ترجمه: زیبا مغربی