چاپ خبر
نمایندگان مردم تهران به تخصیص وام 25 میلیونی خودرو و کم‌توجهی دولت به توسعه حمل‌ونقل عمومی انتقاد کردند
جدیدی قهر کرد، چمران بی‌محلی
روزنامه سپید   |   اخبار 11   |   27 آبان 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d2492

جلسات علنی شورای چهارم شهر تهران از ابتدا با قهر و آشتی شروع شد. برخلاف شورای سوم و دوم که با جوی آرام به پایان رسیدند و باکمی شباهت به شورای اول که دامنه اختلافات اعضا به‌قدری بالا گرفت که مهر انحلال بر پیشانی شورای نخست پایتخت جا خوش کرد. قهر و آشتی‌هایی با حالت کلی یکسان. اعتراض یکی از اعضا به موضوعی خاص، مخالفت رئیس شورا یا عضو دیگر با موضوع مطرحه، بالا گرفتن آتش اختلافات، درنهایت قهر عضو و خروج از جلسه علنی که در حضور اصحاب رسانه برگزار می‌شود، پادرمیانی چند عضو دیگر برای بازگرداندن عضو معترض به صحن و درنهایت آشتی و بالا رفتن پرچم‌های صلح تا جنگی دوباره. روز گذشته، همزمان با برگزاری دویست و هشتمین جلسه پارلمان شهر تهران، بار دیگر این قهر و آشتی‌ها خبرساز شد و این بار قرعه به نام عباس جدیدی، کشتی‌گیر کهنه‌کار و معاون نظارت شورا افتاد که در پی اعتراض به رئیس شورا قهر را به ماندن ترجیح داد و با وساطت نایب‌رئیس شورا و دیگر ورزشکاران پیشکسوت به صندلی خود بازگشت. هرچند که رئیس شورا این قهر را جایز ندانست.

دیر آمدید، حق پرسش ندارید
       هفته‌ها است که اعضای شورای شهر نسبت به عملکرد شورایاران پایتخت معترض هستند و خواهان انتقال اعلام و تشریح گزارش عملکرد شورایاران هر منطقه پیش از آغاز به کار جلسات علنی شورا بودند نه پس از اتمام دستور جلسه. مسئله مهمی که باعث بروز اختلافاتی در بین اعضای شورا شده است و روز گذشته نیز آتش این اختلافات را شعله‌ورتر کرد. درست زمانی‌که رئیس شورا از دبیر شورایاران منطقه 5 شهر تهران خواست قبل از نطق و تذکرات پیش از دستور، پشت تریبون حاضر شود و گزارش عملکردش را تشریح کند. پس از اتمام این گزارش، عباس جدیدی، عضو کمیسیون نظارت شورا درخواست نوبت برای طرح چند پرسش داشت که چمران رئیس شورا با دادن وقت و طرح پرسش و پاسخ مخالفت کرد. مخالفتی که باعث شد جدیدی بدون روشن کردن دکمه بلندگوی روی میزش، با صدای بلند نسبت به این رفتار رئیس شورا اعتراض کند و پاسخی نشنید جز عتاب و سرزنش از دیر حاضر شدن در جلسه. به‌طوری‌که چمران در ادامه مخالفت‌هایش دیرکرد تک‌به‌تک اعضا را در صحن علنی به ثانیه و دقیقه خواند.

اعلام دیرکردها به دقیقه و ثانیه
       «آقایان شجاع پوریان 34 دقیقه، رضازاده 32 دقیقه، سروری و جدیدی 28 دقیقه و خانم آباد با 25دقیقه تاخیر در جلسه حاضر شدید و همین دیر آمدنتان باعث شده است نتوانیم پس از تشریح گزارش عملکرد شورایاران منطقه 5، جلسه نقد و بررسی و پرسش و پاسخ برگزار کنیم.» این تذکر را مهدی چمران در حالی خطاب به اعضای شورا مطرح کرد که گفت از جلسه بعد، باید بلافاصله پس از آغاز کار شورا دقایق دیرکرد اعضا را با صدای بلند اعلام خواهد کرد تا رسانه‌ها بدانند و منعکس کنند که چه عضوی سر ساعت به جلسه می‌آید و چه عضوی دیرتر. اعتراض و تذکری که فرصت طرح پرسش و پاسخ از جدیدی، معاون نظارت شورا را گرفت و منجر به قهر وی شد. هرچند که این قهر بیشتر از نیم ساعت طول نکشید و با پادرمیانی اعضا خاتمه یافت.

دولت به چه اجازه وام خودرو داد
       در ادامه دویست و هشتمین جلسه شورای شهر، سه نماینده مردم تهران در ساختمان بهشت، سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم را زیر سوال بردند. به‌طوری‌که در ابتدا، اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر نسبت به تخصیص وام 25 میلیونی دولت به خرید خودرو اعتراض کرد و گفت: «دولت به چه اجازه منابع مالی تکمیل پروژه‌های حمل‌ونقل را صرف خرید خودرو کرد، آن‌هم زمانی که خیل عظیمی از شهروندان به دلیل نبود اتوبوس و مترو مجبورند ساعت‌ها در خیابان‌ها معطل شوند.» وی با تاکید بر اینکه این تصمیم بیشتر عجیب بود تا کارشناسی، افزود: «بر اساس این تصمیم یک میلیارد دلار به خرید خودرو تخصیص یافت و یک‌صد و 10 هزار خودرو در یک هفته فروخته شد. این بدین معنا است که باید در مدت این‌یک هفته معابر کلان‌شهری همچون تهران حداقل دو برابر شود.» عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر با انتقاد از اینکه این هزینه‌ها می‌بایست از سوی دولت برای تکمیل پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی از روی منابع ملی تخصیص می‌یافت نه خرید خودروی شخصی، از دولت خواست هرچه سریع‌تر مشخص کند که چگونه می‌خواهد ایمنی مردم را تامین کند و به مخاطره نیندازد، آن‌هم زمانی که قرار است خودروهای بی‌کیفیت به فروش برسد. آخر این چه تصمیم جامع‌نگری بوده که از سوی بانک مرکزی و وزارت صنایع گرفته‌شده درحالی‌که حمل‌ونقل عمومی چشم‌انتظار تخصیص بودجه‌های معوقه است.

1833 اتوبوس قربانی یک تصمیم اشتباه
       رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست، دیگر عضو شورایی بود که تصمیم هفته گذشته دولت در تخصیص وام خودرو را زیر سوال برد، درحالی‌که این بودجه می‌توانست صرف افزوده شدن 1833 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود. وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید با اولویت حل مشکلاتی که تهدیدکننده آرامش روحی مردم است، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کنند، تصریح کرد که امروز آلودگی هوا آه از نهاد همه برآورده و همه می‌دانند که سیاست استفاده از خودروی شخصی غلط است، اما همچنان شاهد هستیم که تصمیم دولت برخلاف این موارد است. از همین رو از وزارت صنایع و بانک مرکزی می‌خواهم در اعطای تسهیلات لازم به کلان‌شهرها به‌ویژه تهران گام‌های اثرگذارتری بردارد، نه اینکه سلامتی مردم را قربانی تصمیمات غیر کارشناسانی شده کند.

دو نطق پیش از دستور از جنسی دیگر
       در کنار تمامی اعتراض‌های روز گذشته، دو تذکر پیش از دستور دیگر نیز خبرساز شد. نخست تجدید وعده احمد مسجد جامعی با اهالی قلم در پنجشنبه آخر هفته جاری به مناسبت روز کتاب‌خوانی و دوم تذکر محمد حقانی نسبت به ایمن نبودن تله‌کابین توچال. در ابتدا مسجد جامعی فرارسیدن هفته کتاب را به جامعه نویسندگان، ناشران، مولفان و فعالان حوزه فرهنگ و نشر کشور تبریک گفت و اعلام کرد که امسال نیز همچون سال گذشته وعده ما با اهالی قلم‌به‌دست کشور پنجشنبه آخر هفته جاری است تا به کتاب‌فروشی‌ها سر بزنیم. وعده‌ای که به گفته وی ابتکاری بود که از سال گذشته آغاز شد و با استقبال شدیدی از سوی نشر و اهالی قلم کشور مواجه شد. از همین رو امسال نیز قرار است این برنامه فعال‌تر از گذشته برگزار شود و مسئولان به همراه مردم به کتاب‌فروشی‌های سطح شهر سر بزنند.

       در ادامه رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز نسبت به ایمنی تله‌کابین توچال هشدار داد و از مسئولان ذی‌صلاح خواست نگذارند مردم، همچون حادثه سال گذشته شهربازی پارک ارم که منجر به زمین‌گیری 3 دختر شد، چوب سوء مدیریت‌ها را بخورند. حقانی با اشاره به اینکه تله‌کابین توچال قدمتی بالای 40 سال دارد و اکثر دستگاه‌های این مجموعه غیراستاندارد و فرسوده است، احتمال وقوع حادثه در این مرکز را هرلحظه ممکن دانست و تاکید کرد که اگر اتفاقی در این مجموعه رخ دهد، فاجعه انگیز خواهد بود.
چکاوک ابراهیمی