روزنامه سپید | اخبار 14 | 30 اردیبهشت 1394 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d24449
مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران خبر را تایید میکند و سازمان هواپیمایی تکذیب، هرچند تفاوت در نامگذاری هواپیمای سقوط کرده نشان میدهد، هنوز مشخص نیست آنچه در مرداد 93، 40 ایرانی را به کام مرگ کشاند چه هواپیمایی بود. مدیرعامل هسا در شرایطی در حضور تمامی خبرنگاران رسانههای داخلی کشور خبر از تداوم تولید هواپیمای ایران 140 داد، که سازمان هواپیمایی با گذشت نزدیک به یک روز از این خبر در اطلاعیهای آن را تکذیب کرده و منکر این موضوع شده است.
آنچه در این بین پیش از هرچیزی جلب توجه میکند، نه تایید و تکذیب خبری در طول کمتر از 24 ساعت که تفاوت در نامگذاری یک هواپیمای خاص است. مدیرعامل هسا اعلام کرده تولید ایران 140 ولو بدون مجوز جدید ادامه دارد و سازمان هواپیمایی پاسخ داده که آنتونوف 140 تولید نمیشود. این مشکل با اختلاف دیدگاه در روزهای ابتدایی سقوط هواپیمای تهران به طبس نیز بارها به وجود آمد. اختلافنظر مسئولان در اینکه بالاخره هواپیمای سانحه دیده آنتونوف بوده یا برادرخوانده ایرانی آن.آنچه این اختلاف را مهم میکند نه تفاوت در نامگذاری که در کشور تولیدکننده این هواپیماست، آنتونوف یک هواپیمای روسی – اکراینی است که حدود بیست سال قدمت دارد و نمونههای باقیمانده آن همچنان در کشورهای اروپای شرقی پرواز میکنند. ایران 140 ، اما همانطور که از نامش پیداست مدل ایرانی شده آنتونوف است که با حضور مشاوران روس در ایران ساخته و نهایی شده و حالا بعد از سقوط رسماً از ناوگان هوایی کشور خارج شده است. در توضیحات سیرتی مدیرعامل هسا نیز بهوضوح بر تداوم تولید ایران 140 تاکید شده و سخنی از تولید یا مونتاژ آن در روسیه مطرح نیست. با این تفاسیر مشخص نیست، در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری ادامه یافتن تولید ایران 140 تکذیب شده است یا همانطور که از متن این اطلاعیه برمیآید آنتونوف 140 دیگر تولید ندارد و این اطلاعیه با خبرهای کار شده در روز یکشنبه هیچ ارتباط موضوعی پیدا نمیکند.
مهر