چاپ خبر
نبود برند در تجهیزات پزشکی یکی از معضلات است
روزنامه سپید   |   اخبار 7   |   28 اردیبهشت 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d24153

هجدهمین نمایشگاه ایران‌هلث در حالی برگزار شد که معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشاور وزیر بهداشت ژاپن، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی کشور، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری و معاون توسعه فناوری معاونت علمی در افتتاحیه این مراسم حضور داشتند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در افتتاحیه هجدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و صنایع دارویی «ایران هلث»، بازار سلامت و درمان را در حوزه فناوری و تجاری سازی، مهم ارزیابی کرد. سورنا ستاری در افتتاحیه این نمایشگاه، با اشاره به بازار سلامت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های تجاری‌سازی فناوری، گفت: «خوشبختانه با حوزه بهداشت و درمان همکاری‌های بسیار خوبی داریم و با نگاه مثبت و همدلی خوبی که در این حوزه وجود دارد، همکاری‌های دو طرف می‌تواند به تحریک بازار و تجاری‌سازی فناوری‌های حوزه سلامت منجر شود.» وی اقدامات جدی برای تجاری‌سازی این حوزه را ضروری دانست و برندسازی را از خلاءهای این حوزه برشمرد و افزود: «مسئله نبود برند در میان شرکت‌های حوزه تجهیزات پزشکی یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است که بخشی از آن به نو بودن این حوزه برمی‌گردد و باید با برندسازی ضمن بهره‌گیری از توانمندی شرکت‌های بزرگ داخلی در تحقق اقتصاد دانش بنیان، فناوری و نوآوری شرکت‌های کوچک و فناور مورد توجه قرار گیرد.» نایب‌رئیس هیئت‌امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به مدل موفق نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی کشور در تجاری‌سازی و بازارسازی برای تولیدات ساخت داخل از آمادگی معاونت علمی در پیاده‌سازی این الگو در نمایشگاه ایران‌هلث خبر داد و افزود: «بیش از 300 شرکت در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل تسهیلات با سود کم از جمله تسهیلات لیزینگ دریافت کردند و پایگاه اطلاعاتی کاملی از تجهیزات شرکت‌های حوزه آزمایشگاهی شکل گرفته که چنین الگویی می‌تواند به‌عنوان مدلی موفق در نمایشگاه ایران هلث کاربردی شود.» ستاری به ارائه تسهیلات لیزینگ با بهره 8 درصد به خریداران نمایشگاه «ایران هلث» اشاره کرد و گفت: «تمام تسهیلات ارائه شده در راستای شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور و در قالب ساز و کارهای حمایتی است که می‌توانیم در کنار ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی این زیست‌بوم را در کشور فراهم کنیم.» وی با تاکیدبر ظرفیت بخش‌های بکر حوزه درمان و سلامت در تجاری‌سازی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان اظهار امیدواری کرد: «شرکت‌های حوزه سلامت و دارویی کشور با بهره‌گیری از زیرساخت‌های ایجاد شده برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، ضمن نگرش صادراتی به تولید محصولات، اقتصاد دانش‌بنیان را در قالب برندسازی ساخت داخل محقق کنند.» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از این مراسم، از بخش‌های مختلف نمایشگاه ایران هلث بازدید کرد. همچنین در حاشیه مراسم افتتاحیه مشاور وزیر بهداشت کشور ژاپن نیز به سخنرانی پرداخت. مشاور وزیر بهداشت ژاپن با بیان اینکه یکی از محورهای مذاکرات رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر ژاپن موضوع سلامت و پزشکی بوده است، گفت: «این امر موجب شد بازار ایران مورد توجه شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی ژاپنی قرار گیرد.» کیا‌ الدا، مشاور وزیر بهداشت ژاپن، گفت: «امروز قرار است در این نمایشگاه که مورد توجه جهان است، سخنرانی کنم.» وی ادامه داد: «نخست‌وزیر ژاپن و رئیس جمهور ایران طی 2 سال گذشته 3 بار با یکدیگر مذاکره کرده‌اند که یکی از محورهای این مذاکرات مسائل پزشکی و سلامت بود.» مشاور وزیر بهداشت ژاپن تاکید کرد: «زمانی که وزیر بهداشت ایران به ژاپن آمد یک تفاهمنامه همکاری در حوزه سلامت میان 2 کشور منعقد شد و به‌دنبال آن کشور ایران مورد توجه شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی ژاپن قرار گرفت.»