روزنامه سپید | اخبار 15 | 15 اردیبهشت 1394 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d23250
درست است که رفتن و رسیدن به مقصد با ماشین شخصی خیلی راحتتر از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است، اما یک معضل حتی پیش از شروع رانندگی، دغدغه ذهن هر رانندهای است. یافتن جای پارک. یکی از مشکلات قدیمی پایتخت نشینان که روز به روز با رشد صدور شمار پلاکهای جدید، شدت مییابد. حتی ساماندهی پارکهای حاشیهای و ایجاد پارکینگهای عمومی نیز سبب کاهش مشکلات تهرانیها در این رابطه نشده است. معضلی که از نگاه کارشناسان حوزه شهرسازی، به نوع طراحی خیابانهای تهران باز میگردد و در مناطقی که با انبوه ساختمانهای تجاری مواجه است، دوچندان میشود. چراکه در هیچ یک از بانکها، بیمارستانها و مجتمعهای دولتی، حتی برای کارمندان این ساختمانها نیز فضاهایی برای پارک خودروهای شخصی پیش بینی نشده است. چه برسد به مراجعه کنندگان این ادارات که نه با پارک در ردیف جایگاههای حاشیه خیابانها، بلکه با پارک دوبله خودروهایشان یا توقف مقابل پارکینگ همسایگان، سبب آزار و اذیت اهالی محل میشوند و روزانه آرامشی را سلب میکنند که حق هر شهروندی است.
کمبود بودجه، مانع رفع معضل جای پارک
«مشکل کمبود پارکینک یکی از مشکلات مشترک مناطق تهران است و به همین دلیل نامهای در خصوص حل این مشکل به معاون شهرسازی شهرداری تهران ارسال شده است تا در طی این نامه، تمامی عوامل مشکل ساز تهران در بعد جای پارک مورد نقد و بررسی و دستورات لازمه مورد پیگیری قرار گیرد.» این مهم را محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در حالی به سپید میگوید که معتقد است: «برای اجرایی کردن هرگونه راهحلی باید هماهنگیهای لازم میان معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران و معاون مالی شهرداری تهران ایجاد شود. زیرا امروز همه ما میدانیم که توانمندی در تامین پارکینگ، یک واقعیت شهر بزرگی همچون تهران است که روز به روز بر مشکلات شهرنشینی میافزاید و رفع آن نیازمند تامین بودجهای کلان است.» وی با بیان اینکه در راه حل کنونی شهرداری برای رفع معضل جای پارک مالکان ساختمانها این است که به مالک اجازه میدهد تا شعاع ۲۵۰ تا ۵۰۰ متری پارکینگ مورد نیاز را تامین کند، میگوید: «این موضوع سبب شده است که بازار و رانت بدی ایجاد شود. زیرا بررسیها نشان میدهد که معضل پارکینگ با روش کنونی قابل حل نیست و نیاز به تامین بودجه کلان دارد. در نتیجه این تامین بودجه، مشکلساز شده است.»
این عضو شورای چهارم پایتخت یکی از راهحلهای کنونی رفع معضل جای پارک در کلانشهر تهران را ایجاد حساب ویژهای برای ساخت پارکینگ میداند و در این باره پیشنهاد میدهد: «اگر بتوانیم حسابی ویژه برای پارکینگ در شهرداری ایجاد کنیم به نحوی که شهروندان با چنین مشکلی بتوانند با استفاده از این حساب مجوز دائمی برای پارکینگ بگیرند و در همین حین شهرداری بتواند با استفاده از این حساب اقدام به ایجاد پارکینگهای عمومی در مناطق مورد توافق کند، به طور همزمان هم معضل پارکینگ برای شهروندان برطرف میشود و هم شهرداری تهران.»
وی با بیان اینکه نیت نهایی شهر و مدیریت شهری، تامین پارکینگ برای تمامی دارندگان خودرو است، میافزاید: «معضل اصلی در زمینه تامین پارکینگ، نبود پول نیست. چرا که هر چه هم جریمه دریافت شود، معضل مناطق مختلف در این باره رفع نمیشود. پس باید در حل این مشکل برنامهریزی مدونی صورت گیرد تا هم از یک سو برای تمامی مالکان ساختمانی تامین پارکینگ صورت گیرد و هم درآمد پایدار شهری در این بعد تامین شود تا مشکل هر دو بعد، توامان بر طرف شود.»
پارک خودرو در تهران بر خلاف استانداردهای بینالمللی
براساس آمارهای ارائه شده از سوی برخی کارشناسان مرکز مطالعات شهر تهران، در تهران روزانه بیش از یک میلیون خودرو برای پیدا کردن جای پارک مناسب به طور میانگین ۱۵ تا ۳۵ دقیقه وقت صرف میکنند. معضلی که به امروز و دیروز باز نمیگردد و سالیان سال است که همچون دغدغهای، آسایش خیال را از شهروندان گرفته است. از همینرو بود که ده سال پیش شهرداری با اجرای طرح پارکبان، اقدام به ساماندهی روند پارک خودروها در حاشیه خیابانها کرد. اما امروز این طرح نیز پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. به طوریکه اشغال و تصرف جای پارک آنهم به صورت روزانه، دغدغه صدها هزار رانندهای است که در خیابانهای تهران در رفت و آمدند. این در شرایطی است که در یک وضع مطلوب و براساس استانداردهای بین المللی شهرسازی و ترافیکی، ظرفیت پارک حاشیهای در سطح سواره رو تنها باید ۳۰درصد ازکل تقاضای پارک را به خود اختصاص دهد و ۷۰درصد تقاضای پارک خارج از سطح سواره رو تامین شود. گرچه این امر در بسیاری از خیابانهای تهران به صورت وارونه جلوه گر میشود، حتی در مواردی ۱۰۰درصد تقاضای پارک به حاشیه خیابانهای اشباع شده از ترافیک، هدایت شده است که اطراف و اکناف مراکز تفریحی و مراکز تجاری شهر تهران دچار چنین معضلی است.
ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر، درباره چگونگی امکان حل معضل پارکینگ در پایتخت به سپید میگوید: «براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، پایتخت به ۶۰ هزار پارکینگ مسقف نیاز دارد. زیرا یکی از جدیترین چالشهای شهر تهران در سالهای اخیر، نبود فضای پارک خودرو است.» وی با تاکید بر اینکه رویکرد شورای شهر در برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران، ایجاد پارکینگهای مسقف در معابر پر تردد است، ابراز امیدواری کرد حذف پارک حاشیهای خیابانها که در آینده نه چندان دور منجر به کاهش بار ترافیکی در بسیاری از مناطق تهران میشود.
حذف توقف حاشیهای راهحل معضل جای پارک
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به کمبود فضای پارک در پایتخت همچنین میگوید: «به دلیل کمبود پارکینگ در پایتخت، در حال حاضر بیشتر از فضای پارک حاشیهای استفاده میشود. همچنین نبود پارکینگ مشکلات و معضلات بسیاری را برای مردم پایتخت به وجود آورده است به طوری که میبینیم بسیاری از نزاعهایی که میان مردم در خیابان انجام میشود، به دلیل دعوا بر سر جای پارک خودرو است. از همین رو حل مشکل پارکینگ یکی از دغدغههای اعضای شورا در سال جدید است که قرار است با ارائه طرحی جدید، در مسیر حذف این معضل گام برداریم.» قناعتی با یادآوری اینکه معضل جای پارک بیشتر مربوط به خیابانهای شلوغ با تراکم بالای ساختمانی است، یادآور میشود: «در کمیسیون عمران موضوع پارکینگها و پارک در معابر در دستور کار قرار گرفته است زیرا معتقدیم مدیریت شهری باید زیرساختی کار کند. البته تمام ساخت و سازهایی که در حوزه مسکونی و تجاری انجام میشود نیز باید طبق پهنهای باشد که در طرح تفصیلی دیده شده است. زیرا اگر ساخت و سازها از استانداردهای از پیش تعیین شده پیروی کنند، بیشک شاهد بروز مشکلات کمتری خواهیم بود.»
چکاوک ابراهیمی