چاپ خبر
رفاه و سلامت کارمندان اهمیت شایانی دارد
روزنامه سپید   |   اخبار 13   |   07 اردیبهشت 1395   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d23139

       مطالعات جدید نشان داده که فشار کاری و عوامل استرس‌زا در محل کار ممکن است در درازمدت سلامت افراد را در معرض خطر قرار داده و به طور خاص، مدیران تحول‌گرا با فشار و استرس‌های گوناگون، کارکنان خود را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهند.یافته‌های جدید پژوهشگران حاکی از آن است که انتظار عملکرد بهتر در کارمندان سالم و کارمندان آسیب‌پذیر و حتی جنبه‌های انگیزشی برای نیروهای آسیب‌پذیر ممکن است نتیجه‌ای معکوس در بر داشته باشد.کارمند آسیب‌پذیر در مقابل تشویق مدیران به چشم‌پوشی از عیان کردن بیماری خود اقدام کرده و اثرات آن به افزایش خطر ابتلا به بیماری در درازمدت می‌انجامد.

       این مطالعات به‌طور خاص بر روابط مدیران تحول‌گرا و نرخ بیماری در کارمندان تحت‌نظر آنها استوار بوده و پژوهشگران دریافته‌اند تشویق نیروها به فعالیت بیشتر و کارایی فراتر از توان آنها باعث تشدید بیماری در افراد خواهد شد. پژوهش‌های فوق در کشور دانمارک و به مدت سه سال با تمرکز بر کارمندان اداره پست و رابطه آنها با مدیران مربوطه صورت گرفته است و در پایان مشخص شده تشویق‌های کوتاه‌مدت در کارمندان آسیب‌پذیر به همراه حضور مداوم در محل کار، سلامت آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد و نیاز افراد فوق به استراحت و عدم بازیابی جسمانی در آنها به علت فشار کاری می‌تواند به افزایش بیماری‌های روحی و جسمی منجر شود.

       محققان معتقدند مدیران با نگرشی تحول‌گونه باید در کنار نقش رهبری در سازمان مربوطه، رفتارهای بهداشتی روانی کارمندان خود را نیز مد نظر قرار داده و سلامت نیروهای خود را در کنار تشویق‌ها و مسائل انگیزشی در نظر داشته باشند و به طور کلی در تبیین چشم‌انداز سازمان، رفاه و سلامت نیروها نیز از اهمیت شایانی برخوردار است.
منبع: WebMD