روزنامه سپید | اخبار 6 | 31 فروردین 1395 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d22204
امروز بالاخره متروی شهر آفتاب افتتاح شد. شهری که چندین سال است شهرداری تهران خبرهای خوب آن را منتشر کرده و به اخبار بد آن واکنش نشان میدهد.
حالا بیش از ده سال از خوردن کلنگ شهر آفتاب بر زمین میگذرد و چندین بار هم زمان آمادهسازی این مجموعه فرهنگی و هنری جابه جا شده است. با این حال شهرداری تهران و همه معاونتهایش عزمشان را جزم کردهاند که این بار تاریخ بهرهبرداری از بخش کوچکی از این مجموعه بزرگ بازهم به تعویق نیفتد.
شهرداری تهران وعده داده که بخشی از پروژه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را برای برگزاری بزرگترین نمایشگاه فرهنگی کشور آماده کند.
در چند سال گذشته بارها بحث برگزاری نمایشگاه کتاب در محل شهر آفتاب مطرح شده و همیشه موافقان و مخالفانی هم داشته است. موافقان این طرح که بیشتر در شهرداری تهران هستند، اعتقاد دارند که برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی در شهر باعث ایجاد ترافیک و ... میشود و فضاهایی هم که نمایشگاه تا کنون در آنها برگزار شده، در شان چنین فستیوال بزرگی نیستند.
از طرف دیگر مخالفان غیر از اینکه هر سال میگویند این مجموعه برای برگزاری یک نمایشگاه با آن عظمت آمادگی لازم را ندارد، معتقد هستند که انتقال نمایشگاه کتاب به محلی خارج از شهر تهران باعث میشود مردم از آن استقبال نکنند.
نمایشگاه شهر آفتاب در اتوبان تهران -قم و در مجاورت مرقد مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد و دسترسی به آن تا امروز که ایستگاه مترویش افتتاح شد، بسیار دشوار بود.
اما حالا شهرداری تهران میگوید که راه دسترسی به نمایشگاه آسان شده و دیگر مشکلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب در این مجموعه ندارند.
اما گزارشهایی که از وضعیت این بخش از پروژه شهر آفتاب در رسانهها منتشر میشود چندان موید این مساله نیست. برخی رسانههای منتقد برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب میگویند این پروژه حداقل یک سال دیگر کار میبرد تا به مرحله استفادهای در حد برگزاری یک نمایشگاه برسد و این پروژه نیز مانند سایر پروژههای شهرداری به این ترتیب نیمهتمام به بهرهبرداری میرسد و مشکلات زیادی برای شهر و شهروندان به وجود میآورد. ایسنا هم در گزارش مفصلی شرایط شهر آفتاب را توصیف کرده و در نهایت به این نتیجه رسیده که امسال نمایشگاهی نمیتواند آنجا برگزار شود. این بخشی از گزارش ایسنا درباره وضعیت روز شهر کتاب است: « امروز با وجود اینکه تمام معاونتهای شهرداری تهران از جمله معاونت خدمات شهری، اجتماعی، حمل و نقل و... برای آمادهسازی شهرآفتاب و افتتاح آن همزمان با نمایشگاه کتاب بسیج شده اند به دلیل گستردگی این پروژه تنها توانسته اند قسمتی را آماده کنند و سایر بخشها با کرکره و ... پوشانده شده تا از دید بازدیدکنندگان نمایشگاه دور بماند، ضمن اینکه بخشهایی از این پروژه همچون کارگاهها، غوطه ور در خاک هستند که با هر باد تمام نمایشگاه را مه گرد و خاک می پوشاند.»
از سوی دیگر فضای کارگاهی موجود در نمایشگاه و زمین های اطراف مجموعه شهر آفتاب زمینهساز ایجاد «فضای بیدفاع شهری» شده است و حداقل برای نمایشگاه کتاب که از هر گروه سنی از نوجوان دانشآموز گرفته تا پیرمرد هفتاد ساله بازدید کننده دارد، درصورت عدم اتخاذ تدابیر لازم، این فضای بیدفاع می تواند زمینه ساز حوادث ناخوشایند باشد. این درحالیست که تاکنون به روشنایی اطراف شهر آفتاب که فضای خاکی و بیابانی است، توجه نشده و تمام توان شهرداری تهران به درون مجموعه معطوف شده است در حالی که باید امنیت محیطی برای تردد بازدیدکنندگان بیش از پیش افزایش یابد.
مشکل دیگری که منتقدان به آن اشاره میکنند، وجود عوارضی تهران –قم در مسیر ورود به شهر آفتاب است، انتقادی که شهردار تهران خودش هم پیش از این مطرح کرده و گفته بود با توجه به ایجاد ترافیک در ورودی نمایشگاه باید عوارضی منتقل شود و از وزیر راه و شهرسازی خواست تا پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب این عوارضی منتقل شود اما در کمتر از 20 روز مانده به آغاز نمایشگاه کتاب هنوز خبری از جمع آوری این عوارضی نیست مسئله ای که ترافیکی سنگین تر از ترافیک اطراف مصلی ایجاد خواهد کرد موضوعی که به عنوان دلیل اصلی انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب عنوان میشود. با این همه مسوولان شهرداری تهران معتقدند میتوانند نمایشگاه کتاب را در آن برگزار کنند. عمده فضاهای قسمت شمالی شهرآفتاب به بخش نمایشگاه اختصاص دارد که در حال حاضر تلاش شهرداری برای تکمیل این بخش بوده است. برای این بخش سه ورودی جنوبی ، شرقی و غربی در نظر گرفته شده که بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب نیز باید از این ورودی ها استفاده کنند.
در این راستا پیمان سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران نیز از پیش بینی این سازمان جهت سهولت رفت و آمد بازدیدکنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهرآفتاب خبر داده و گفته 50 اتوبوس به شهرآفتاب جهت رفت و آمد مردم برای بازدید از نمایشگاه اختصاص یافته است. این تعداد اتوبوس از شش مسیر انتخاب شده، بازدیدکنندگان را به شهرآفتاب میرسانند. مدیرعامل مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی هم از استقرار 300 دستگاه تاکسی ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شهرآفتاب صحبت کرده و گفته این تعداد تاکسی در حین برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مسئولیت جابجایی مسافران از شهرآفتاب به اقصی نقاط شهر تهران را دارند.
اینها در حالی است که بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دورههای گذشته روزانه نمایشگاه کتاب 500 هزار نفر بازدیدکننده داشته که نیمی از آنها از شهر تهران بوده اند، در مقایسه ای میان تمهیدات شهرداری تهران برای برگزاری شهرآورد پایتخت با 100 هزار نفر بازدیدکننده که 400 دستگاه اتوبوس به کار گرفته می شوند و نمایشگاه کتاب که جمعیت 250 هزار نفری قرار است از تهران منتقل شوند این سوال مطرح می شود که 50 اتوبوس و 300 دستگاه تاکسی کافی خواهد بود؟
ثمر فاطمی