چاپ خبر
افـزایش جسـتجوی «سرطان پوست» روی گوگـل در تابسـتان
روزنامه سپید   |   اخبار 10   |   25 خرداد 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d22025

آب‌وهوای گرم و روزهای آفتابی ممکن است مردم را به یاد سرطان پوست نیندازد.
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که در طول ماه‌های آفتابی تابستان جستجوهای افراد درباره اصطلاحاتی مانند «سرطان پوست» و «ملانوم» نسبت به سایر فصل‌ها افزایش پیدا می‌کند.
به گفته پژوهشگران، این یافته‌ها دال بر این است که افراد در طول تابستان علاقه یا توجه بیشتری به ملانوم پیدا می‌کنند و به‌این‌ترتیب، این فصل «کارآمدترین زمان برای اقدامات آموزشی یا بهداشت عمومی» درباره سرطان پوست است.
پژوهشگران در این تحقیق، گرایش‌ها در جستجوها با گوگل را در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ بررسی و شمار جستجوها برای «ملانوم» و «سرطان پوست» را تجزیه‌وتحلیل کردند.
آنها همچنین به داده‌های موارد به‌تازگی تشخیص داده‌شده ملانوم در آمریکا و نیز مرگ‌های ناشی از این بیمار توجه کردند تا دریابند آیا این داده‌ها با گرایش‌های جستجوی روی اینترنت همبستگی دارد یا نه.
به گفته این پژوهشگران که نتیجه کارشان را در ژورنال جاما درماتولوژی منتشر کرده‌اند، دریافتند که در هر تابستان در طول دوره تحقیق، جستجوها برای این اصطلاحات افزایش می‌یابد.
این پژوهشگران همچنین دریافتند که شمار جستجوها برای این عبارات و مرگ‌های ناشی از ملانوم نیز باهم همبستگی دارند. به گفته این پژوهشگران، این امر ممکن است به این خاطر باشد که افراد دچار ملانوم پیشرفته یا افرادی که شخصی را مبتلا به این بیماری می‌شناسند، جستجوی بیشتری برای این عبارات انجام می‌دهند.
این پژوهشگران رابطه‌ای میان جستجوهای روی گوگل و موارد جدیداً تشخیص داده‌شده ملانوم در سطح ملی و ایالتی در آمریکا نیافتند، اما در برخی از ایالت‌ها مانند تنسی و نوادا بیشترین جستجوها برای عبارت «سرطان پوست» انجام‌شده بود و ایالت‌های تنسی و پنسیلوانیا بیشترین جستجو برای «ملانوم» را داشتند.
البته این بررسی محدودیت‌هایی هم دارد. به گفته این پژوهشگران، تخمین زده می‌شود از مارس ۲۰۱۴ به بعد ۸۷ درصد جمعیت آمریکا به اینترنت دسترسی داشته باشند، به‌این‌ترتیب هرکسی نمی‌توانست به‌طور آنلاین این عبارت‌ها را جستجو کند.
از طرف دیگر، جستجو با گوگل فقط ۶۴ درصد از همه جستجوهای اینترنتی با موتورهای جستجو در کامپیوترهای رومیزی را تشکیل می‌دهد، و جستجوها روی سایر وب‌سایت‌های جستجوی اینترنتی در این تحقیق گنجانده نشود.
گرایش‌های گوگل، یکی از تسهیلات عمومی اینترنتی گوگل که براساس جستجوهای افراد روی این موتور جستجو است، می‌تواند نشان دهد که یک عبارت مشخص نسبت به کل میزان جستجوهای عبارت‌ها در مناطق گوناگون جهان با چه فراوانی و با چه زبانی جستجو شده است.
منبع: LiveScience