چاپ خبر
به‌دنبال ورود کنگره‌های جهانی به ایران هستیم
به‌دنبال برند کردن «اکسیدا»
روزنامه سپید   |   اخبار 5   |   25 خرداد 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d22009

اردیبهشت‌ماه سال 1359، پنجاه و ششمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران همراه با کنگره منطقه‌ای فدراسیون جهانی دندانپزشکی (اف.بی.ای) برگزار خواهد شد. مراسم رونمایی از لوگو و پوستر این دوره از کنگره دندانپزشکی در این زمان از سال دلایلی دارد که حاصل ساعت‌ها مشورت و هم‌اندیشی اعضای انجمن دندانپزشکی بود.
کنگره‌های دندانپزشکی ایران که در اردیبهشت‌ماه هرسال برگزار می‌شود به لحاظ تعداد شرکت‌کننده، در سطح کشور و منطقه بی نظیر است و هرسال بالغ‌بر 8 هزار نفر از دندانپزشکان در این کنگره شرکت می‌کنند، اما متاسفانه معرفی در خور شایانی از این کنگره در سطح منطقه صورت نگرفته است.
در این خصوص دو موضوع را مدنظر قرار دادیم. نخست همراه کردن این کنگره با بزرگ‌ترین نهاد بین المللی این حوزه یعنی اف.دی. آی است و دوم برند سازی برای آن است. برنامه ای که در این روز انجمن دندانپزشکی ایران برگزار می‌کند، مراسم رونمایی از لوگو و پوستر کنگره است که در جهت مطرح کردن هرچه بیشتر کنگره و تقویت آن انجام می‌شود. این برنامه با حضور دندانپزشکان، متخصصان و پیشکسوتان حوزه دندانپزشکی برگزار می‌شود. در سطح دنیا مرسوم است که کنگره علمی یا نمایشگاه‌های بزرگ را با یک اسم اختصاری نام می‌برند و این باعث می‌شود که این نام بر سر زبان‌ها بیافتد.
ما نیز به این نتیجه رسیدیم که این اقدام را در خصوص کنگره بین المللی دندانپزشکی ایران نیز انجام دهیم. به عنوان مثال کنگره سالانه امارات با عنوان «ادک» معروف است و همه این کنگره را به عنوان یک برند می‌شناسند یا «آی.دی. اس» که به عنوان برندی برای همایش‌های دوسالانه دندانپزشکی در آلمان شناخته می‌شود. از میان نام‌های انتخاب شده مختلف، جمع بندی نهایی ما به نام «اکسیدا» رسید که مخفف عبارت انگلیسی «کنگره علمی و نمایشگاه دندانپزشکی ایران» است.
سعی ما این است که به مرور زمان این لوگو را برند کنیم و مهم‌تر از آن این است که بتوانیم حضور قوی ای در سطح منطقه داشته باشیم. واقعیتی که وجود دارد این است که سطح دندانپزشکی ایران هم به لحاظ دانش دندانپزشکی و هم ارائه خدمات، در سطح منطقه بی نظیر است.
به طور قطع ما نه تنها از سطح منطقه فراتر هستیم، بلکه در کنار کشورهای پیشرفته در این حوزه از لحاظ تولید و توزیع علم و هم به لحاظ خدمات دندانپزشکی قرار داریم، ولی متاسفانه انچنان که باید معرفی مناسبی از این کنگره صورت نگرفته است. تمام تلاش ما نیز در این مراسم این است که بتوانیم معرفی مناسبی از کنگره دندانپزشکی ایران در میان کشورهای منطقه و جهان داشته باشیم. در کنگره جهانی دندانپزشکی که مهرماه امسال در تایلند برگزار می‌شود، حضور قوی و مناسبی خواهیم داشت.با توجه به حضور قوی کنگره دندانپزشکی در میان کنگره‌های برگزار شده در سطح منطقه، آنچنان که باید این کنگره در سطح جهانی مطرح نشده است. در طول سال نزدیک به 20 کنگره در حوزه‌های مختلف دندانپزشکی برگزار می‌شود، اما کنگره اردیبهشت ماه، متعلق به انجمن مادر است و همه دندانپزشکان عمومی و متخصص در آن شرکت می‌کنند.
موردی که به نظر من باعث شده است برند سازی این کنگره و معروف شدن آن، آنچنان که باید صورت نگرفته این است که بخشی از آن خارج از اراده انجمن دندانپزشکی ایران است و آن مسائل اجتماعی و سیاسی ما با جهان و نوع نگاهی که متاسفانه شکل گرفته است. این موضوع بایستی اصلاح شود، موضوع دیگر توان ما در تولید مقالات علمی و دانشگاهی در زمینه دندانپزشکی است.
بخشی دیگر از این تلاش به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های دندانپزشکی بر می‌گردد که بر عهده دولت است. نقش انجمن بیشتر تقویت علمی بعد از فارغ التحصیلی و همچنین تقویت توانمندی‌های عملی افراد است. از آنجایی که سیستم آموزشی ما در این زمینه، نزدیک به سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته است، طبیعتاً خروجی آن نیز خروجی معتبری است، اما مشکلاتی از جمله زبان باعث شده است، بسیاری از مقالات برجسته ما به دست صاحب نظران جهانی این حوزه نرسد.
عمده‌ترین مسئله در این زمینه این است که ما به عنوان انجمن دندانپزشکی، زیرساخت‌های لازم را در این زمینه فراهم نکرده‌ایم. به عنوان مثال عمده سخنرانی‌های ما به زبان فارسی بوده و باعث شده است که یک فرد خارجی نتواند از بسیاری از این سخنرانی‌ها استفاده کند یا اینکه تبلیغات ما در سایت‌ها و مراکز معتبر بین المللی، تبلیغاتی قوی نبوده است. تلاش ما این بوده که با رفع این نواقص شرایطی را ایجاد کنیم که به امید خدا این برندسازی صورت بگیرد.
علی تاجرنیا
رئیس پنجاه و ششمین کنگره بین‌المللی دندانپزشکی ایران