روزنامه سپید | اخبار 14 | 25 آبان 1394 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d2198
آخرین آمارها نشان میدهند اناچاس (نظام سلامت انگلستان) با ماندن تعداد بیشتری از بیماران در بیمارستانها از بسیاری از اهداف کلیدیاش دور شده است. آمار اناچاس انگلستان در ماه سپتامبر نشان داد که این نظام درمانی در این کشور، از هدف خود برای ملاقات، درمان و مرخص کردن حداقل 98 درصد بیماران طی مدت 4 ساعت از بخش سوانح و اورژانس دور شده است. ازآنجاییکه این مشکلات شدت پیداکردهاند، بیمارستانها در تکاپو هستند تا بیمارانی که آماده ترخیص هستند را زودتر از بیمارستان خارج کنند. با نگاهی به وضعیت بیمارستانها در ماه سپتامبر درمییابیم که بیش از 5 هزار بیمار در انگلستان تختها را اشغال کرده بودند و این در حالی است که در شرایط ترخیص قرار داشتند. وضعیتی که ذکر شد، بدترین وضعیت نظام درمانی انگلستان از سال 2010 تاکنون است که در چند ماه اخیر با افزایش تاخیر در دسترسی به خدمات مراقبتی اجتماعی مانند کمک در خانه همراه بوده است.
اناچاس نمره قبولی نیاورده است
تقریبا هر ابزار اندازهگیری نشان میدهد که اناچاس در انگلستان در وضعیت بدتری نسبت به زمان مشابه سال گذشته قرار دارد و ورود به زمستان هم اخبار بدی را با خود به همراه آورده است. از سال 2004 تاکنون یعنی زمانی که تعیین اهداف برای خدمات اورژانس پایهگذاری شد، سال گذشته بدترین سال برای کسانی بود که منتظر دریافت این خدمات بودند اما در حال حاضر فشار بر روی بخشهای دیگر نظام سلامت بریتانیا هم وارد میآید. گاهی پزشکان در بیمارستانها نمیتوانند بیماران را ترخیص کنند، زیرا خدمات حمایتی مورد نیاز در اجتماع محل زندگی برای آسیبپذیرترین این بیماران در دسترس نیست.
انتظار برای آزمایشهای تشخیصی در حال طولانیتر شدن است و اناچاس نتوانسته است پس از یک سال به اهداف کلیدیاش برای درمان سرطان برسد. حتی در درمانهای روتینی مانند درمان زانو و ران هم نشانههای خوبی به چشم نمیخورد. اناچاس اگر روند کنونی ادامه یابد تا پایان سال نخواهد توانست اهدافش را محقق کند. شاید اکنون آبوهوا ملایم باشد، اما زمستان زودرس برای اناچاس فرا رسیده است. اطلاعات ماهانه انگلستان همچنین نشان میدهد:
• آمبولانسها نتوانستهاند به درخواست 75 درصد از 999 تماس ضروری در 8 دقیقه اول پاسخ دهند و این چهارمین ماه است که این هدف تحقق پیدا نکرده است.
• واحدهای تصادف و اورژانس نتوانستهاند هدف ویزیت، درمان یا ترخیص حداقل 98 درصد بیماران را تامین کنند و عملکرد آنان برای دوازدهمین بار در سیزده ماه به زیر 95 درصد رسیده است.
• در پایان ماه سپتامبر، 9/1 درصد از بیماران، بیش از 6 هفته برای آزمایشهای تشخیصی معطل شدهاند و این نزدیک به 2 برابر تعدادی است که باید از این تاخیر متحمل رنج شوند.
• یکی از اهداف کلیدی درمان سرطان که 62 روز انتظار برای شروع درمان بود، تامین نشده و تقریبا از هر 5 بیمار، 1 بیمار زمان بیشتری را باید منتظر بماند.
• خدمات تلفنی 111 اناچاس نتوانسته است به هدف خود برای پاسخگویی به 95 درصد تماسها در طول ۶۰ ثانیه برسد.
بههرحال این نظام درمانی در انگلستان تعدادی از این شاخصها را محقق کرده و بهطورکلی به 6 هدف از 8 هدف خود در مورد سرطان و همچنین هدف درمان مشکلات تعویض زانو و لگن دست پیداکرده است. از طرف دیگر، اناچاس تحتفشار است که در هزینههای خود صرفهجویی کند، زیرا آمارها نشان میدهند در 3 ماهه اول سال اقتصادی جاری حدود 1 میلیارد پوند هزینه مازاد داشته است که بیش از کل هزینههایش برای سال قبل است.
منبع: BBC
ترجمه: ملیکا بهزادی