سپید: بنا به گفته معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی، ۱۰درصد شکایات مردمی مربوط به تعرفه، ۶ درصد مربوط به تجهیزات و دارو بوده و به طورکلی ۱۷ مورد تخلف از سوی پزشکان زیرمیزیبگیر و ۱۳ مورد تخلف از سوی موسسات درمانی بررسی و پرونده آنها تشکیل شده است.
محمد جهانگیری درباره آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت مردم در حوزه دریافت غیرمتعارف تعرفه از سوی برخی پزشکان، گفت: «در این زمینه با توجه به شرایطی که ایجاد شده، در اکثر نقاط کشور رعایت تعرفهها از سوی پزشکان به خوبی انجام شده است، به طوری که ۹۵ درصد شکایت رسیدگی شده، تعیین تکلیف و پیگیری آن انجام شده است.»
وی ادامه داد: «۸۰ درصد تماسهای گرفته شده با سامانه ثبت شکایات، در خصوص نحوه ارائه خدمات درمانی بوده و به تعرفهها ربطی نداشته، به همین دلیل، این تماسها را از سامانه ۱۶۹۰ به دانشگاههای علوم پزشکی ارجاع دادهایم، با مردم تماس گرفته شده و به آنها توضیحات لازم داده شده، اغلب این موارد در مورد نحوه برخورد، هزینه دارو و خدمات بوده است.»
جهانگیری گفت: «۵ تا ۶ درصد این شکایات مربوط به تجهیزات پزشکی و موارد مصرفی مثل دارو بوده است و فقط ۱۰ درصد در خصوص تعرفه شکایت ثبت شده است.»
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: «شکایات مربوط به تعرفه به تمام ستاد استانهای کشور ارجاع داده شده که ۴ درصد آن مربوط به تهران و ۶ درصد به کل کشور مربوط بوده است. در این زمینه ۹۵ درصد پروندهها تعیین تکلیف شده است.»
وی تصریح کرد: «در زمینه تخلف تعرفهای مواردی دیده شده که چون تعرفههای مصوب امسال افزایش یافته، مردم احساس کردهاند که بیشتر از تعرفه قانونی پول دادهاند، که در این زمینه پیگیریهای لازم و پاسخگویی به مردم انجام شد.»
جهانگیری تاکید کرد: «آنچه مسلم است، هرگونه دریافت پول در مطب تخلف بوده و این موارد را بررسی کردهایم و از مردم میخواهیم وجهی در مطب نپردازند و در صورت بروز، به ما اطلاع دهند. باید در بیمارستان و با صدور صورتحساب، وجه رد و بدل شود.»
وی افزود: «در تهران ۵ مورد از پزشکان بودند که ثابت شد پزشکان در مطب وجه از بیماران دریافت کردهاند، که تخلف آنها مشخص و میزان محرومیت از طبابت برایشان تعیین شده است.»
معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی گفت: «به صورت کلی، در مورد دریافت غیر متعارف تعرفه و دریافت وجه در مطب، ۱۷ مورد در کل کشور ثابت شده که برای برخی از آنها حکم صادرشده و در سایر موارد در حال بررسی آن هستیم.»
جهانگیری ادامه داد: «۱۳ پرونده نیز در مورد دریافت تعرفه غیرمجاز از سوی موسسات درمانی بوده که پول دریافت کردهاند که این مبالغ به مردم عودت داده شده و پرونده آنها در حال بررسی است.»
وی افزود: «مردم باید بدانند در قبال وجهی که میپردازند، حتماً باید رسید دریافت کنند و تمام این اقدامات به منظور قطع رابطه مالی پزشک و بیمار است و به دنبال شفافسازی این مسائل هستیم و نباید کوچکترین وجهی را خارج از مصوبات در مطبها بپردازند.» وی افزود: «۸۵ میلیون بار مراجعه در سال ۹۳ فقط در تهران انجام شده که از این تعداد، پیشبینی خطا و تخلف نیز وجود دارد و علاوه بر اینکه به این خطاها رسیدگی میشود، باید خدمات خوبی که از سوی پزشکان ارائه میشود را نیز نادیده نگرفت.»