چاپ خبر
مدیر مرکز اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی تهران
ارزشیابی، پاشنه آشیل سیستم آموزشی است
روزنامه سپید   |   اخبار 4   |   03 خرداد 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d21364

     مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: «ارزشیابی آموزشی به‌نوعی پاشنه آشیل سیستم آموزشی است و در حال حاضر تلاش‌هایی برای تقویت ارزشیابی‌ها صورت می‌گیرد، اما به‌صورت نظام‌مند و مستمر نیست.» عظیم میرزازاده اظهار داشت: «مهم‌ترین هدف ما این است که یک خط مسیر ثابت و در عین حال رو به شکوفایی را برای توسعه آموزش در دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته باشیم.» وی گفت: «امیدواریم در دانشگاه‌ها به سمتی حرکت کنیم که توسعه آموزش در نهادی مانند مراکز تحقیق و توسعه آموزش (EDC) تجمیع نشود، بلکه به‌صورت یک فرهنگ‌سازمانی در کل مجموعه باشد صورت گیرد.» میرزا زاده با اشاره به اینکه مهم‌ترین برنامه آموزشی این دانشگاه در سال 94 تداوم برنامه‌ها و سیاست‌های سال گذشته است، افزود: «وقتی ما نتوانیم تحقق اهداف برنامه‌هایی که در سال‌های پیش را شروع کرده‌ایم، نشان دهیم دلیلی بر اعتماد به ما وجود ندارد.» مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: «از حدود 2 سال پیش تدوین چارچوب کلان ارزشیابی در سه حوزه دوره‌های آموزشی، فراگیران و اعضای هیئت‌علمی را آغاز کرده‌ایم که دانشکده‌ها شیوه‌نامه‌های مربوطه را تهیه‌کرده‌اند و شورای آموزش دانشگاه آن را تصویب کرد.» میرزازاده گفت: «تمام تلاش ما این است که مواردی که برنامه‌ریزی‌شده تنها در کاغذها نماند و یک جنبش در زمینه ارزشیابی کاری که مشغول انجام آن هستیم، ایجاد شود.» وی با اشاره به شکل‌گیری واحد ارزشیابی اعضای هیئت‌علمی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران از حدود 7 سال پیش افزود: «تنها در این دانشکده حدود 1000 نفر عضو هیئت‌علمی داریم، ضمن اینکه دفتر ارزشیابی پزشکی نیز اخیراً کار خود را آغاز کرده و حالت رسمی و سازمانی پیدا کرده است.» وی در پایان یادآور شد: «مراکز مطالعات و EDC ها وظیفه اجرای ارزشیابی‌ها را ندارند، اما می‌توانند برای اجرای مطلوب ارزشیابی‌ها، ایده‌های جدید و اثرگذار بدهند.»