روزنامه سپید | اخبار 14 | 23 آبان 1394 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d2010
پژوهشگران گزارش میکنند که یک برنامه 45 دقیقهای بهتنهایی کافی است تا دانشآموزان دوره راهنمایی را در یادگیری مهارتهای احیای قلبی- ریوی توانمند کند. دانشآموزان در این برنامه آموزشهای لازم برای بهرهگیری از مهارتهای احیای قلبی- ریوی، هم به شکل دستی و هم با استفاده از دستگاههای شوکدهنده قلبی خودکار که در برخی از مراکز عمومی قابلدسترس است، دریافت کردند. دکتر کائه واتانابه و دکتر جوزف فیلپ از دانشگاه فلوریدا در گیسنویل، نویسندگان این مطالعه گفتند: «اگر مدارس در آمریکا روی یک دوره 45 تا 60 دقیقهای آموزشی در هر سال تحصیلی سرمایهگذاری کنند، این کار افزایش آگاهی درباره CPR و AED را با حداقل هزینه و صرف زمان در مدارس تضمین خواهد کرد.» این اطلاعات در اجلاس سالیانه انجمن قلب آمریکا در اورلاندوی فلوریدا ارائه شد. در این مطالعه 41 دانشآموز کلاس هشتم، یک دوره آموزشی 45 دقیقهای را درباره اصول اولیه حمایت از حیات در کلاسهای تربیتبدنی خود دریافت کردند. نیمی از این دانشآموزان دو ماه بعد نیز تحت آموزش همین تعلیمات قرار گرفتند، درحالیکه نیمی دیگر آموزش داده نشدند. مهارتها و دانش آنها درباره ایستقلبی بعد از جلسه به آزمون گذاشته شد. بعد از گذشت 2 ماه و آموزش مجدد به نیمه دیگر، دوباره همین آزمون برگزار شد. به گفته پژوهشگران بهبود فراوانی در مهارتهای CPR و آگاهی آنان پس از نخستین جلسه آموزشی به وجود آمده بود و آنان این اطلاعات را دو و چهار ماه بعد نیز به یاد داشتند. این پژوهشگران دریافتند تفاوت زیادی میان دانشآموزانی که دوبار آموزشدیده بودند و کسانی که یکبار این آموزش را دریافت کرده بودند، وجود ندارد؛ گرچه آنانی که دو جلسه آموزش دیده بودند در استفاده از AED اندکی بهتر عمل میکردند. روزماری انیس، رئیس بخش بهداشت و آموزش اجتماعی در نظام بهداشتی نورث شور-الآیجی در گریتنک در نیویورک درباره نتایج این مطالعه گفت: «مدارس مکانی عالی برای آموزش CPR هستند و فرصتی برای بهبود میزان بقای بیماران قلبی فراهم میآورند.بهاین ترتیب به آنان مهارتهایی میآموزید که میتوانند با خود به آینده ببرند.»
زیبا مغربی
منبع: HealthDay