روزنامه سپید | اخبار 2 | 31 تیر 1394 | لینک خبر:
sepidonline.ir/d17832
سپید: اجرای طرح تحول نظام سلامت و به دنبال آن ابلاغ کتاب ارزشهای نسبی منجربه شفافیت نسبی حسابهای مالی بیمارستانها شد. به طوریکه مراجعان هماکنون قادرند به طور تقریبی صورتحسابهای خود را مورد بررسی قرار دهند و اگر اشکالی در آن دیدند، اقدام به شکایت کنند. همین شکایتها بود که در چند روز اخیر منجربه عزل برخی مسئولان فنی بیمارستانها شد. این خبر را مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت داد و گفت: «پروندههایی از شکایات مالی بیمارستانی در سازمان تعزیرات وجود دارد و در چند مورد مسئولان فنی بیمارستانها عزل شدند.»
محمدحسین میردهقان در رابطه با تخلفات و اشتباهات مالی و محاسبهای در بیمارستانها پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: «بیمارستانها موظف هستند هزینههای بیمار را در یک صورتحساب تنظیمشده به بیمار تحویل دهند و این حق بیمار است که از پرداختهای خود مطلع باشد.» وی با تاکیدبر اینکه وزارت بهداشت نیز باید در زمینه تعرفهها اطلاعرسانی کاملی داشته باشد، تصریح کرد: «در شکایات مطرح شده از سوی بیماران، نبود اطلاعات کامل از تعرفه وجود داشته است.» میردهقان گفت: «بهطور کلی چنانچه بیمارستانها خارج از چهارچوب مصوب تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در بحث تعرفه یا مسائل جنبی که مندرج در صورتحسابها نباشد، وجهی را دریافت کنند، تخلف تعرفهای انجام شده است و در فرایند مربوطه برای آنها حکم صادر میشود.» مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت افزود: «حتی اگر اضافه دریافتی هم باشد، تخلف تعرفهای به حساب میآید. چراکه کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات و هتلینگ ابلاغ شده است و هیچ بیمارستانی حق دریافت اضافه وجه را ندارد.»
وی در پاسخ به اینکه چرا بیماران از نرخهای جدید تعرفهای در بیمارستانها مطلع نیستند، گفت: «بیماران میتوانند با سامانه تلفنی 1690 تماس بگیرند، همچنین در سایت وزارت بهداشت براساس مصوبه هیات وزیران، هزینه تختروز و ویزیت بیماران در بیمارستانها درج شده و در دسترس است.» میردهقان در رابطه با وجود تخلفات بیمارستانی در این زمینه گفت: «مواردی در بررسیها مشاهده شده و با آنها برخورد کردهایم. مجاری قانونی آنها طی شده و چنانچه تخلف مجدد تکرار شود، با جدیت با آنها برخورد خواهد شد.» وی تصریح کرد: «مواردی از شکایات بیماران در زمینه تخلفات تعرفهای در بیمارستانها وجود داشته، البته مواردی هم بوده که با بررسیهای انجام شده مشکلی نبوده و به شاکی اطلاع داده شده است.» میردهقان تاکید کرد: «اگر کوچکترین وجه اضافی خارج از تعرفهها در بیمارستانها از بیماران گرفته شود، مردم مطمئن باشند که با آنها برخورد خواهد شد و هزینه عودت داده خواهد شد.» وی در بحث نظارت بر بیمارستانهای خصوصی نیز گفت: «چنین مواردی در جلسه ستاد نظارت بر تعرفهها مطرح و به آنها رسیدگی میشود، البته معمولاً تخلفات تعرفهای در بیمارستانهای دولتی وجود ندارد و این بهدلیل وجود نظارت دولتی و داخلی بیشتر است.»
مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت افزود: «بیشتر شکایات از سوی بیمارستانهای غیردولتی مطرح شده که درحال بررسی کارشناسی وضعیت آنها هستیم.» وی با بیان اینکه در بحث تخلفات تعرفهای شیوهنامه وجود دارد، گفت: «جلسات هفتگی نظارت بر تعرفهها در استان تهران و بهصورت کشوری برای رعایت نرخ تعرفهها برگزار میشود.»
میردهقان در پاسخ به اینکه آیا با افزایش نرخ تعرفهها تخلفات بیشتر شده، گفت: «در بحث رعایت تعرفههای درمانی حرکت خوبی در بیمارستانها و ازسوی پزشکان انجام شده، البته نمیتوان گفت تخلفات وجود ندارد، اما مانند گذشته که با جسارت اعلام میشد، نیست و اکنون تمام حوزه سلامت میدانند که نظارت جدی وجود دارد و در صورت تخلف حکم صادر میشود.»