چاپ خبر
کیفیت برخی کالاها به میانگین هم نمی‌رسد
روزنامه سپید   |   اخبار 5   |   19 آبان 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d1708

رییس پژوهشکده استاندارد ایران بابیان اینکه میزان رضایتمندی از کیفیت برخی کالاها به میانگین هم نمی‌رسد، گفت: «از مجموع فرآیند بی‌کیفیتی یا کم‌کیفیتی کالاها، بخش توزیع و خدمات پس از فروش بیشترین سهم را در نارضایتی مصرف‌کنندگان دارند اما مصرف‌کننده به حقوق خود در این زمینه واقف نیست.» جهانبخش سنجابی شیرازی به مناسبت به‌روز ملی کیفیت اظهار کرد: «برای اینکه ارزیابی درستی از وضعیت کیفیت کالا و خدمات داشته باشیم باید تعریف دقیقی از مفهوم کیفیت ارائه کنیم.» وی ادامه داد: «کیفیت، حداکثر مطلوبیت کالا یا خدمات است و اساساً به این دلیل که کیفیت با ذائقه مشتری ارتباط دارد حداکثر رضایتمندی مشتری از خرید یک کالا یا اخذ یک خدمت را می‌توان کیفیت تلقی کرد.» رییس پژوهشکده استاندارد افزود: «مطمئناً با این تعریف در تعدادی از کالاهای وارداتی و از سوی دیگر در تعداد زیادی از مجموع خدمات و کالاهای داخل رضایتمندی مشتری به مفهوم حداکثری وجود ندارد و حتی در برخی موارد رضایتمندی از کیفیت به میانگین هم نمی‌رسد و زمانی که نارضایتی از سوی مصرف‌کنندگان وجود دارد مفهوم این است که کیفیت مطلوب وجود نداشته است.» سنجابی شیرازی ادامه داد: «آنچه مسلم است بخشی از بی‌کیفیتی کالاها به ایستگاه پیش از تولید بازمی‌گردد، چراکه مطمئناً به دلیل مجموع شرایط حاکم بر وضعیت تولید ازجمله غیراقتصادی بودن تولید، شرایط تحریم یا سودجویی برخی تولیدکنندگان ممکن است از مواد اولیه کم کیفیت در تولید یک کالا استفاده شود؛ بنابراین بخشی از این بی‌کیفیتی محصولات به حوزه پیش از تولید بازمی‌گردد.»