چاپ خبر
بخش خصوصی توان ورود به آموزش پزشکی را دارد؟
روزنامه سپید   |   اخبار 6   |   10 آبان 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d1598

ورود بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی ایده جدیدی است که از سوی وزیر بهداشت مطرح شد. سید حسن هاشمی براین باور است که سابقه محدود کردن فعالیت بخش خصوصی در نظام آموزش پزشکی هزینه‌های زیادی را به دوش دولت انداخته و از سوی دیگر عدم قبولی برخی از داوطلبان تنها به دلیل اختلاف رتبه‌ای بسیار کم در آزمون، آنها را وادار به مهاجرت به کشورهایی می‌کند که سطح آموزش پزشکی آنها نازل است.

       به گفته وزیر بهداشت کند شدن حرکت وزارت بهداشت در حوزه آموزش یکی دیگر از تبعات آسیب‌رسان به نظام آموزش پزشکی است.

       براساس نظرات کارشناسان حوزه علوم اجتماعی ورود و نقش‌آفرینی بخش‌خصوصی به حوزه آموزش اگر همراه با نظارت نهادهای بالادستی دولتی و براساس ماموریت‌هایی که از سوی نهادهای سیاست‌گذار بی‌طرف مطرح می‌شود نباشد، می‌تواند از مسیر اصلی منحرف شود و تنها به دنبال سود و نفع اقتصادی بیشتر پیش رود درحالی‌که هدف اصلی توسعه و پیشرفت آموزش پزشکی است.

       در همین راستا ظرفیت یک‌نهاد برای اجرای اقدامات و پذیرش مسئولیت را نیز باید مدنظر قرارداد. علی‌رغم آنکه سال‌های سال از تاسیس دانشگاه‌های خصوصی و فعالیت برخی از آنها در حوزه آموزش پزشکی می‌گذرد اما عملکرد این دانشگاه‌ها هنوز در این حوزه ضعیف است و همچنان نمی‌توانند الزامات موردنیاز برای آموزش پزشکی و امکانات در دسترس آن را فراهم کنند. واقعیتی که برخورد وزارت بهداشت درخصوص کاهش فعالیت برخی دانشگاه‌های خصوصی در حوزه علوم پزشکی آن را ثابت می‌کند.

       محمدرضا ملکی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در همین خصوص می‌گوید: «دو منطق مدیریتی برای تعریف نقش بخش‌خصوصی در یک حوزه وجود دارد. براساس یک دیدگاه گفته می‌شود باید صبر کرد که نهادهای خصوصی به بلوغ برسند و بعدازآن به آنها وظایفی سپرد اما برخی از دیگر نظریه‌پردازان بر این باورند که باید به نهادهای خصوصی میدان داد تا آنها به بلوغ برسند.»

       وی ادامه می‌دهد: «درگذشته باور این بود که نمی‌توان صنعت نظامی را به دست نهادهای خصوصی انداخت اما حالا در کشورهای همسایه بخش‌خصوصی بسیار فعال است.»
وی با اشاره به اینکه ما باید نگرانی‌های خود را در قالب استانداردها تعریف کنیم و با تاکید بر آن، اقدامات نهادهای خصوصی فعال را به سمت نیازهای اصلی کشور هدایت کنیم، می‌گوید:« تعریف استاندارهای سطح کیفیت آموزش، عرصه‌های کارآموزی، فرایند پذیرش و فارغ التحصیلی از یک سو و تدوین شیوه‌ای برای نظارت بر این نهادها یکی از پیش‌زمینه‌های اجرایی این طرح است.»