صفر شدن آمار تصادفات رانندگی سرویس مدارس در سال تحصیلی گذشته، الزام خودروها به داشتن بیمهنامه شخص ثالث و سرنشینان، اعمال قانون صدور برگ جریمه و ابطال پروانه کار برای رانندههای تاکسی غیرمجازی که در قالب سرویس مدارس اقدام به جابهجایی دانشآموزان کنند و داشتن حداقل 23 سال سن و تاهل دو پیششرط استخدام در سرویس مدارس، از مهمترین اخباری بود که روز گذشته در نشست سه جانبه آموزش و پرورش، پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و سازمانهای تابعه اعلام شد. اخباری که به گفته مسئولان استانداردسازی خدمات سرویس مدارس، نشان از عزم جدی سازمانهای ذی صلاح در این زمینه دارد و با رصد لحظه به لحظه و اجرای طرحهای ضربتی که همزمان با آغاز سال تحصیلی به اجرا در میآیند، همراه میشوند تا جان و امنیت دانشآموزان بیش از پیش حفظ شود.
آمار تصادفات سرویس مدارس به صفر رسید
در ابتدای رونمایی از برچسب سرویس مدارس در سال تحصیلی 95_94 و عقد تفاهمنامه چند جانبه بین آموزش و پرورش، پلیس راهور و شهرداری، مدیر کل آموزش وپرورش استان تهران با اعلام اینکه سال گذسته با عزم راسخ پلیس و شهرداری، آمار تصادفات سرویس مدارس به صفر رسید، گفت: «بر خلاف ظاهر ساده و عامیانهای که سرویس مدارس در اذهان عمومی دارد، تامین ایمنی و ارائه خدمات این وسایل حمل ونقل عمومی نیارمند مشارکت بین بخشی است. در واقع دلسوزی و جدیت همه ذی نفعان سرویس مدارس میتواند همچون سال گذشته سبب شود که اهداف بلند مدت در ارائه خدمات سرویس مدارس تحقق یابند.» اسفندیار چهاربند با اشاره به اینکه روند دریافت برچسب سرویس مدارس سال تحصیلی 95_94 به قدری سختگیرانه شده تا استانداردهای رانندگی و رانندگان منجر به ارتقا شاخصهای ایمنی سفرهای درون شهری سرویسهای مدارس شود، افزود: «سرویسهای مدارس وسایط حمل و نقلی هستند که با جان و امنیت گروههای سنی 6 تا 17سال سر و کار دارند. در واقع مخاطبان اصلی ارائه خدمات سرویس مدارس، قشر آسیبپذیر جامعه به حساب میآیند، از همین رو است که تامین امنیت این گروه از جامعه باید با سفری ایمن تامین شود.»
چهاربند با یادآوری اینکه به واسطه همین دلایل حائز اهمیت است که امروز شاهد عقد تفاهم نامه چند جانبه میان آموزش وپرورش، معاونت حمل ونقل وترافیک شهرداری، پلیس راهور، سازمان تاکسیرانی و سازمان اتوبوسرانی هستیم، بیان کرد: «در تلاشیم در سال جاری نیز همچون سال 93 حوادث ناشی از سهلانگاری رانندگان یا احتمال بروز معایب یا نواقص در خودروهای سرویس مدارس که منتج به بروز سوانح رانندگی میشود را در حد صفر نگه داریم.»
وی به کار گیری نیروی انسانی متعهد را پیش شرط تامین امنیت جانی دانش آموزان در فاصله خانه ومدرسه و بالعکس دانست و به سه مولفه تامین امنیت و ایمنی در سرویس مدارس اشاره کرد و گفت: «به همان اندازه که مدیران و پیمانکاران در ارائه خدماتی هر چه بهتر و کیفیتر نقش بسزایی دارند، والدین و رانندگان نیز باید بکوشند تعهدات خود را به خوبی انجام دهند. به طوریکه والدین از سپردن فرزندانشان به سرویسهای فاقد برچسب سرویس مدارس بپرهیزند حتی اگر هزینههایی که این سرویسها میگیرند ناچیزتر از سرویسهایی باشد که برچسب استاندارد را دارند. رانندگان نیز باید اخلاق صحیح و استاندارد را در طی ارائه خدمات به دانشآموزان در دستور کارشان قرار دهند، چرا که هم رفتار شخصی و هم رفتار ترافیکیشان از سوی ناظران لحظه به لحظه رصد میشود و بروز کوچکترین خطایی منجر به ابطال پروانه کارشان میشود.»
چهاربند همچنین به تشکیل کمیته راهبردی با مشارکت 4 سازمان به منظور افزایش ایمنی و رعایت استانداردهای لازمه در سرویس مدارس نیز اشاره کرد و گفت: «این کمیته راهبردی از سال گذشته تاکنون با مشارکت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و سازمانهای تابعه به همراه پلیس راهور و آموزش و پرورش تشکیل شده تا همه ذی نفعان بیرون و داخل سرویس مدارس با سازوکاری استاندارد نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند. چراکه معتقدیم بروز کوچکترین سانحهای، شاخصهای ایمنی و امنیت روانی والدین و اولیای مدارس را به خطرمیاندازد و اثرات سوئی بر جامعه از خود باقی میگذارد.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان تهران همچنین رصد و بازرسی لحظه به لحظه را رکن اساسی ارائه خدماتی هر چه کیفیتر به دانشآموزان و خانوادهها برشمرد و افزود: «در سال جاری در 9 منطقه ثبتنام سرویس مدارس به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام میشوند و در سه منطقه نیز رصد آنلاین تردد دانش آموزان در فاصله بین مدرسه و خانه و بالعکس توسط اولیای مداری و والدین انجام میشود. تا پایان شهریور ماه نیز دستورالعمل اجرایی سرویس مدارس و فرصتهای تربیتی که در این فضاها برای دانشآموزان مهیا است در قالب دفترچهای راهنما منتشر و در اختیار اولیای مدارس، والدین و رانندگان قرار خواهد گرفت تا همه استانداردهای لازمه در داخل محیط مدارس در داخل سرویسها نیز رعایت شود.»
الزام راننده سرویسها به دریافت بیمه شخص ثالث و بیمه سرنشینان
در ادامه مراسم، رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با یادآوری اینکه مشارکت همه جانبه آموزش و پرورش، پلیس و شهرداری در سال گذشته منتج به آن شد که در سال 93 حوادث رانندگی در سرویس مدارس به صفر برسد، گفت: «روند ارائه خدمات سرویس مدارس در سال تحصیلی گذشته دارای سه ویژگی بارز انسجام، نظارت و رعایت شاخصهای ایمنی و امنیت بوده است.»
سردار سید تیمور حسینی با بیان اینکه انسجام خوب در حوزه آموزش رانندگان با مشارکت شهرداری تهران نتیجه بخش بود، یادآور شد: «وقتی رانندگان با استانداردهای لازمه برای ارائه خدمات به گروههای 6 تا 17 سال آموزش دیدند، الگوی استانداردی برای ارائه خدمات به وجود آمد و همین امر سبب شد تا مشکلات سرویس مدارس به حداقل برسد.»
وی با تاکید بر اینکه نظارت نیز در سال گذشته دستاوردهای مهمی در پی داشته است، تصریح کرد: «در سال تحصیلی 94_93 شاهد بودیم که با نظارت دقیق و موشکافانه و نصب برچسبها و ارائه کارنامه تاکسیرانی به رانندگان، هم وضعیت ترافیکی شهر از بینظمی کمتری برخوردار بود و هم تصادفات تا حد چشمگیری کاهش یافتند.»
سردار حسینی یکی از اقدامات مجموعههای دستگاههای متولی در زمینه ارائه خدمات سرویس مدارس را رصد لحظه به لحظه و تقویت زیرساختها و رفع معایب دانست و خاطر نشان کرد: «به کارگیری تجهیزات میتواند در استانداردسازیها و تقویت ناوگان حمل و نقل مدارس تاثیر به سزایی داشته باشد و شاهد بودیم که این مهم با مشارکت همه جانبه دستیافتنی شده است.»
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه خودروی سرویس مدارس باید یک خودروی شناسنامه دارد باشد، دو مولفه مهم تامین امنیت و ایمنی سفر دانشآموزان را استانداردسازی رفتار رانندگان و ارتقا سلامت خودروهای سواری دانست و تصریح کرد: «در خودروهایی که در سرویس مدارس به کار گرفته میشود باید رانندگان مدارک بیمه را که شامل بیمهنامه معتبر، برگه معاینه فنی، بیمه سرنشینان و شناسنامه سلامت خودرو را داشته باشند تا اجازه ورود به سیستم سرویس مدارس را به دست آورند. همچنین رانندگان نیز باید تستهای سلامت را پیش از ورود به سرویس مدارس داده و از سلامت جسمی و روحی کامل برخوردار باشد.»
به گفته رییس پلیس راهور تهران بزرگ؛ بیشک رانندگان یا خودروهایی که نتوانند کارنامه تاکسیرانی را دریافت کنند، اجازه ورود به سرویس مدارس را ندارند. ضمن آنکه رصد خودروهای مدارس امسال نیز همچون سال گذشته در محدوده زوج و فرد به صورت هوشمند و از طریق دوربینهای الکترونیکی انجام میشودو صرفا پلاکهایی اجازه تردد در این محدوده را خواهند داشت که برچسب سرویس مدارس را از سازمان تاکسیرانی دریافت کرده باشند.»
سردار حسینی اعمال این قوانین سختگیرانه را راهکار بازدارندهای برای کنترل و ممانعت از تردد خودروهای غیر مجاز دانست و متذکر شد که همه باید بکوشند زمینه بروز حوادثی از این دست را که به لحاظ جو روانی و شرایط نامناسبی که در جامعه ایجاد میکنند، تبعات منفی زیادی در پی دارند، محدودسازی کنند. از همین رو به والدین و اولیای مدارس توصیه میکنم برای به کارگیری رانندگان در سرویس مدارس از استفاده از خودروهای غیرمجاز بپرهیزند؛ چراکه تبعات منفی و ضرر و زیانی که استفاده از این خودروها در پی دارند، به قدری زیاد است که هم دانشآموز، راننده، والدین و مدرسه را متضرر میکنند و هم اثرات سوئی در جامعه به جای میگذارند.
ارائه خدمات رایگان به دانشآموزان استثنایی
پیمان سنندجی، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی نیز در نشست رونمایی از برچسب سرویس مدارس از نوسازی 120 دستگاه اتوبوس و 100 دستگاه میدلباس برای ورود به چرخه سرویس مدارس خبر داد و اعلام کرد: «یکی از اهداف سازمان ارائه خدمات رایگان به دانشآموزان مدارس استثنایی است که این مهم همچون سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و 55 مدرسه را پوشش میدهد.» وی با بیان اینکه تمامی اعتبارات اجرای این طرح توسط شهرداری تامین شده و دانشآموزان استثنایی این مدارس به صورت رایگان جابهجا خواهند شد، تصریح کرد: «در بخش سرویسهای عادی، از بعد فرسودگی مینیبوسها با مشکلاتی مواجه هستیم به طوریکه برخی از این خودروها عمری بیش از 30 سال دارند و نه مورد تایید شهرداریاند و نه قابلیت استفاده در سرویس مدارس را دارند.» مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی با اشاره به درخواستهای بیشمار مدارس حومه تهران برای استفاده از اتوبوسهای درونشهری به عنوان سرویسهای دربستی نیز گفت: «سازمان اتوبوسرانی تهران تنها مجاز به خدمترسانی در محدوده شهر تهران است و از آنجاییکه اتوبوسهای درون شهری توان تردد در خارج از شهر را ندارند، نمیتوانیم به این درخواست مدارس پاسخ مناسب بدهیم.»
اجرای طرح ضربتی نظارتدر هفته اول مهرماه
«در آستانه مهرماه توزیع برچسبهای جدید آغاز خواهد شد و در هفته اول مهرماه نیز طرح ضربتی کنترل و نظارت تاکسیها توسط گشتهای تاکسیرانی و پلیس انجام میشود.» این مهم را نیز میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی در مراسم روز گذشته اعلام و درباره جرئیات شرایط دریافت برچسب سرویس مدارس گفت: «داشتن حداقل سن 23 سال تمام و تاهل پیش شرط ورود رانندگان به ناوگان سرویس مدارس است. همچنین عدم سوءسابقه کیفری و دارا بودن سلامت جسمانی و روانی نیز لازم و ضروری است. ضمن آنکه به خودروهای فاقد بیمهنامه شخص ثالث، بیمه بدنه، برگه معاینه فنی و بیمه سرنشینان، برچسب تعلق نمیگیرد.»
وی با یادآوری اینکه براساس برنامهریزیهای انجام شده و تفاهمنامه منعقد شده فیمابین آموزش وپرورش شهر تهران و سازمان تاکسیرانی، مدارس باید از رانندگان سرویسمدارسی بهرهمند شوند که از سوی سازمان تاکسیرانی تایید صلاحیت شدهاند، تصریح کرد: «در سال جاری روند به کارگیری رانندگان در سرویس مدارس به این صورت است که در ابتدا پیمانکاران از طریق مدارس انتخاب و به شرکتهای خصوصی در حوزه تاکسیرانی معرفی میشوند و پس از تایید صلاحیت افراد، این رانندگان به صورت سیستماتیک برچسب مدرسه دریافت میکنند. ضمن آنکه رانندگان تاکسی نیز ملزم به گذراندن دورههای آموزشی در سه سرفصل اخلاق حرفهای، روانشناسی ترافیک و آشنایی با مقررات راهنمایی و رانندگی هستند و پس از طی این مراحل به آنان برچسب سرویس مدارس تحویل داده میشود.»
چکاوک ابراهیمی