چاپ خبر
معاون غذا و دارودر گردهمایی مسئولین روابط عمومی معاونت‌های غذا و دارو اعلام کرد
داروهای سقط جنین فقط در داروخانه‌های منتخب
روزنامه سپید   |   اخبار 7   |   07 بهمن 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d12182

       سپید: حوزه غذا و دارو به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت مردم از حساسیت بالایی برخوردار است تا جایی که بیش از هر حوزه دیگری خبرساز شده و در برهه‌های مختلفی از زمان موج‌های خبری در خصوص آن راه می‌افتد. موج‌هایی که گاه لذت‌بخش اما اکثرا تشویش‌کننده اذهان عمومی است و بیرون آمدن از آن کاری سخت است، به‌طوری که به گفته رئیس سازمان غذا و دارو گاه حرف‌های گفته شده در شش ماه گذشته باز از آرشیو خبری بیرون آورده و مجددا تیتر رسانه‌ها می‌شود و موجی جدید به راه می‌افتد.

       حال در این بین روابط‌عمومی‌ها چه نقشی را ایفا می‌کنند، بحثی است که به بهانه آن دومین گردهمایی مسئولین روابط عمومی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور با هدف ایجاد وحدت رویه در روند اجرایی امور و نیز برنامه‌ریزی به منظور ایجاد بستر مناسب در فرهنگ‌سازی نحوه تهیه و مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور و همچنین ارتقاء سلامت جامعه شکل گرفت. همچنین بحث توزیع داروهای سقط جنین و داروخانه‌های مجاز به توزیع این داروها از جمله مواردی بود که در حاشیه این گردهمایی به آن پرداخته شد.

روابط عمومی باید از کار انفعالی فاصله بگیرد
       در این گردهمایی است که رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: «در برخی از مواقع حتی اگر خبر هم نداشته باشیم برایمان خبر می‌سازند. داشتن برنامه و استراتژی لازمه این موضوع است اما متاسفانه اکثر کارهای ما انفعالی است و تنها جنبه پاسخگویی دارد.»

       رسول دیناروند در توضیح بیشتر می‌گوید: «در بیشتر مواقع اتفاقی روی می‌دهد و موجی به راه می‌افتد و آنگاه ما به فکر پاسخویی میفتیم، در صورتی که نباید اینگونه باشد.»

       وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع قاچاق اشاره می‌کند و می‌گوید: «مثلا در مورد موضوع قاچاق سازمان کارهای بزرگی انجام داده است اما با همه تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز موفق به کنترل و از بین بردن قاچاق نشده‌ایم. هنوز مرزهای ما بسته نشده است. بازارچه‌های مرزی ما و مناطق آزاد همچنان مکانی برای ورود قاچاق به کشور هستند.»

       وی تصریح می‌کند: «کار سازمان و روابط عمومی این است که با اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی مردم در خصوص این موارد بازار تقاضا را تا 80 درصد کاهش دهد که این خود کاری بسیار ارزشمند در جهت مبارزه با قاچاق است. لازم است که مردم بدانند که اکثر کالاهای قاچاق که در کشور عرضه می‌شوند، تقلبی بوده و به‌شدت آسیب‌رسان هستند و این آگاهی‌سازی مردم بزرگ‌ترین کاری است که باید در این زمینه انجام شود.»

داروهای سقط جنین بیمارستانی است
       دیناروند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به داروهای سقط جنین اشاره و تاکید می‌کند: «داروهای سقط جنین که با نسخه پزشک تجویز می‌شود، فقط بیمارستانی است و تعدادی داروخانه منتخب اجازه عرضه آنها را دارند. این داروها فقط در داروخانه‌های منتخب و آن هم بعد از طی مراحل خاصی، در اختیار این داروخانه‌ها قرار می‌گیرد. این داروخانه‌ها عمدتا دولتی، آموزشی و هلال‌احمر و خیلی کم داروخانه‌های خصوصی هستند.»

       دیناروند در خصوص بازار سیاه داروهای سقط جنین در کشور، اظهار می‌کند: «بازار این نوع داروها عمدتا قاچاق است، زیرا تقاضا وجود دارد و در مکان‌هایی مثل ناصرخسرو عرضه می‌شود.»

       رئیس سازمان غذا و دارو در واکنش به برخورد با عرضه داروهای قاچاق در ناصرخسرو، می‌گوید: «برخورد صرفا فیزیکی که فقط پلیس باشد و بخواهد جلوی توزیع داروها را در این خیابان بگیرد، کافی نیست. زیرا اگر بود، تا الان حل شده بود.»

روابط عمومی، مهندسی ارتباطات است
       «رسالت اصلی ما در حوزه وزارت بهداشت چیست؟» این سوالی است که در ادامه جلسه مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو از حاضرین در گردهمایی پرسید.

       اکبر عبدالهی‌اصل با مطرح کردن این سوال گفت: «وقتی ما رسالت‌های سلامت کشور را به واقع نمی‌دانیم، چگونه می‌خواهیم از آن دفاع کنیم و به عنوان روابط عمومی نقطه اتصال آن با مردم و جامعه باشیم؟»

       عبدالهی‌اصل با طرح سوالی دیگر مبنی بر اینکه چه کسی تعریف روابط عمومی را در منابع مختلف خوانده است، گفت: «کسی نمی‌تواند بگوید روابط عمومی است اما منابع خود را مطالعه نکرده باشد.»

       وی از روابط عمومی به عنوان مهندسی در ارتباطات، لابی با سیاست‌مداران، لابی با وزارت رفاه و سایر ارگان‌ها، نیاز و صحبت کردن و رسیدگی به شکایات و امثال این یاد کرد و ادامه داد: «به نظر من روابط عمومی رشته علوم انسانی نیست بلکه بیشتر مهندسی است. انشای خوب و فن بیان به تنهایی به کار یک روابط عمومی نمی‌آید.»

       عبدالهی‌اصل اذعان کرد: «بزرگ‌ترین مشکل ما این است که در حوزه اداری و ارائه خدمات در برقراری ارتباط ضعیف عمل می‌کنیم.»

       وی با طرح پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک خبرنامه در حوزه دارو که هر روز 10 خبر از کیفیت ناسالم محصولات یا نارضایتی مردم و از این دست اخبار پوشش دهد و به سازمان فرستاده شود، گفت: «این خبرنامه می‌تواند شامل یک گزارش تخصصی در حوزه دارو باشد که در تصمیم‌گیری‌های منطقی ما کمک‌کننده شود و رسالت اصلی ما را که خدمت‌دهی به مردم است، میسر کند.»

       گفتنی است در این گردهمایی از جمعی از مسئولین برتر روابط عمومی‌ معاونت‌های غذا و دارو، جمعی از مدیران ارشد سازمان، کارکنان و کارشناسان روابط عمومی سازمان غذا و دارو و همچنین از سه تن از معاونت‌های غذا و داروی کشور تقدیر به عمل آمد.
پدیده مظفری