چاپ خبر
چشم امید متروی تهران به دستان دولت و رئیس جمهور چین
روزنامه سپید   |   اخبار 11   |   04 بهمن 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d11541

سپید: معاون برنامه‌ریزی و توسعه امور شورای شهر تهران، سفر رئیس‌جمهوری چین به ایران را فرصت مغتنمی برای عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری به منظور بازگشایی فاینانس در حوزه توسعه مترو دانست و اعلام کرد که بازگشایی فاینانس و ال‌سی در حوزه توسعه مترو اقدامی است که باید از سوی دولت انجام شود. آن‌هم در شرایط کنونی که تهران روز به روز بیشتر درگیر مشکلات ناشی از معضل ترافیک می‌شود و نیاز به توسعه هر چه بیشتر و تکمیل خطوط اقماری متروی تهران دارد.

       ناصر امانی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تاکید بر اینکه تهران بیش از هر زمان دیگری هم نیاز به توسعه مترو دارد و هم نوسازی اتوبوس‌های شهر، درباره آخرین وضعیت تحقق برنامه پنج‌ساله دوم در پایتخت، از افزایش طول خطوط متروی تهران با احتساب خط 3 و 4 مترو به 173کیلومتر خبر داد و گفت: «رویکرد بودجه سال آینده شهرداری پایتخت، توسعه نظام برنامه‌ریزی شهری با اولویت‌های کمی و کیفی، بهبود و به کارگیری نظام‌های هوشمندسازی، اصلاح نظام درآمد شهر با تاکید بر منابع پایدار، مدیریت مصرف با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و مشارکت شهروندان در اجرای پروژه‌ها است. موارد مهمی که می‌تواند منجر به تحقق لایحه برنامه و بودجه سال 95 در کلانشهر تهران شود.»

       وی بسته شدن بودجه شهر تهران با رویکرد انقباضی را یکی از مهم‌ترین صفات بودجه سال آینده تهران دانست و عنوان کرد: «تلاش کرده‌ایم هزینه‌های اجتناب ناپذیر شهر همچون پرداخت حقوق و مزایای پرسنل، کمک به سازمان‌ها و هزینه رفت و روب شهر که همان بودجه نگهداشت است در کنار بازپرداخت دیون اشخاص حقیقی و حقوقی و بازپرداخت اقساط وام‌ها به بانک‌ها در اولویت قرار گیرد. اما اولویت نخست شهر تهران توسعه حمل و نقل عمومی است.» وی در تشریح آخرین وضعیت عملکرد 20 ماهه شهرداری تهران بر اساس برنامه پنج‌ساله دوم به ساخت حدود 40کیلومتر خطوط مترو اشاره کرد و گفت: «در دو سال گذشته 8 ایستگاه مترو افتتاح شده‌اند. 3 هزار و 686 دستگاه تاکسی نیز در این مدت نوسازی شده‌اند. همچنین 122 اتوبوس دوکابین، 22 دستگاه اتوبوس تک کابین و 4 دستگاه اتوبوس هیبریدی سه کابین نیز به حمل و نقل شهری تهران اضافه شده است. علاوه بر همه این موارد باید تاکید کنم که 60دستگاه اتوبوس برقی نیز بازسازی و به حمل و نقل عمومی شهر تهران نیز اضافه شده است.»

       امانی با یادآوری اینکه سهم دولت در توسعه اتوبوسرانی شهر تهران 83 درصد بوده است که محقق نشده است، از رشد 10درصدی درآمدهای پایدار شهرداری تهران نسبت به سال قبل نیز خبر داد و عنوان کرد: «این میزان از 4 هزار میلیارد تومان به 4 هزار و 400 میلیارد تومان در بودجه سال 95 افزایش پیدا کرده است که 5/23 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص می‌دهد.»

       معاون برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری 18هزار و 716 میلیارد تومان بوده است، متذکر شد: «در حوزه شهرسازی 9 هزار و 470 میلیارد تومان، فروش املاک هزار و 500 میلیارد تومان، مشارکت ها یک هزار و 300 میلیارد تومان، ارزش افزوده 3 هزار و 800 میلیارد تومان، وام‌ها 700 میلیارد تومان، وصول مطالبات 592 میلیارد تومان، ماده 100 و مطالبات دستگاه‌های دولتی 78 میلیارد تومان، مجتمع های ایستگاه های 500 میلیارد تومان و سایر 633 میلیارد تومان است.»