چاپ خبر
عملکرد بهتر مغـز بامیـزهای ایستاده
روزنامه سپید   |   اخبار 15   |   27 دی 1394   |   لینک خبر:   sepidonline.ir/d10721

سپید: مطالعه‌ای جدید حاکی از آن است که عملکردهای شناختی دانش‌آموزان در حالت ایستاده بهبود پیدا می‌کند. این یافته‌ها که به‌تازگی در ژورنال بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی به چاپ رسیده است، برای اولین بار است که فواید عصبی- شناختی را در استفاده از میزهایی با ارتفاع بلند که منجر به ایستادن دانش‌آموزان می‌شود، نشان می‌دهد.

       رانجا مهتا، استادیار دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه A&M تگزاس می‌گوید: «ما در این تحقیق دانش‌آموزان سال اول دبیرستان را که از میزهای ایستاده استفاده می‌کردند، بررسی کردیم. آزمایش‌ها در اول و پایان سال در مورد این دانش‌آموزان انجام شد.»

       مهتا توضیح می‌دهد که آن‌ها با استفاده از یک طرح آزمایشی فواید عصب‌های شناختی این روش را از طریق آزمون‌های کامپیوتری بررسی و عملکردهای اجرایی را ارزیابی کردند. عملکردهای اجرایی، همان مهارت‌های شناختی هستند که ما برای تحلیل وظایفمان، تبدیل آن‌ها به مراحل عملی و در ذهن نگه‌داشتن آن‌ها تا زمان انجام دادن استفاده می‌کنیم. این مهارت‌ها به‌طور مستقیم وابسته به توسعه مهارت‌های آموزشی هستند که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد به‌درستی از وقتشان استفاده کنند، واقعیت‌ها را به خاطر بسپارند، درک درستی از موارد مطالعه‌شان داشته باشند، مشکلات و مسائل چندمرحله‌ای را حل و فکرهایشان را به شکل نوشتار تبدیل کنند. ازآنجایی‌که این عملکردها به‌طور گسترده‌ای در مناطق پیشانی مغز تنظیم می‌شوند، یک دستگاه تصویربرداری مغزی قابل‌حمل (طیف‌سنجی نزدیک به مادون‌قرمز) برای این منظور به کار گرفته شد تا تغییرات در حسگرهای زیستی بر روی پیشانی دانش‌آموزان را در طول آزمایش بررسی کند. نتایج حاکی از آن بودند که استفاده مستمر از میزهای ایستاده با بهبودی چشمگیری در عملکردهای اجرایی و قابلیت‌های کاری حافظه همراه بوده‌است. محققان معتقدند، تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌تواند دلایل قانع‌کننده بیشتری در اختیار سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان بهداشت عمومی و مدیران مدارس برای ایجاد تغییرات قرار دهد.

منبع: Science News Line