رکود بازار خودرو همچنان پا برجا است. قدرت خرید مردم کم شده و کمتر کسی به سراغ خرید خودرو در بازار میرود. در این میان، سیگنالهای منفی اماراتیها برای کار اقتصادی با ایران و افزایش مجدد نرخ دلار، سایه سنگینی بر بازار خودروهای وارداتی انداخته و نرخها را بالا برده است، به خصوص در خودروهای ۲۰۱۶ آنگونه که برخی فعالان بازار خودرو میگویند، عدهای خاص به دلیل تنشی که در روابط اقتصادی و سیاسی امارات و ایران به وجود آمده است، خودروهای مدل ۲۰۱۶ را گران کردهاند و ترجیح دادهاند که در بازار این خودروها، گرانفروشی کنند.
یکی از فعالان بازار خودرو در این رابطه میگوید: «بازار خودروهای وارداتی همچنان راکد است اما به هرحال هر زمان که سال نو میلادی میآید، عدهای ترجیح میدهند خودروهای خود را نو کنند و به جای داشتن خودروهایی با مدل پایینتر، خودروهای سال و به روز را جایگزین کنند، بنابراین به طول معمول، بازار این خودروها دستخوش تغییر شده و تقاضا برای خرید مدلهای تازهوارد بیشتر میشود.»
آسمان ایران در تصرف غول اروپایی
کنار رفتن قریب الوقوع تحریمها باعث شده بسیاری از شرکتها و سرمایهگذاران خارجی نسبت به طرحها و برنامههایشان در ایران با فراغ بال بیشتری سخن بگویند، شرکتهایی که نسبت به طرحهای مدنظر ایران تعدادشان بسیار بالاست و این امر بین آنها رقابتی جدی برای تصرف این بازار بسیار مهم به وجود آورده است.
قطعا در بین تمام گزینههای سرمایه گذاری مدنظر ایران، صنعت حمل و نقل و به طور خاص صنعت هواپیمایی کشور جزو گزینههایی است که بیشترین نیاز به تغییر و تحول را دارد و این امر نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی با توجه به برنامههای گستردهای که ارائه شده است کاملا مدنظر قرار گرفته است. در این بین بحث نوسازی ناوگان ایران از طریق خرید هواپیماهای تازه نفس اصلیترین گزینه محسوب میشود. گزینهای که طبق اعلام آخوندی باید در سالهای آینده به خرید بیش از ۴۰۰ هواپیمای مسافرتی جدید منجر شود.
در بین دو غول هواپیمایی جهان به نظر میرسد اوضاع ایرباس بهتر از بویینگ باشد. مذاکرات چند مرحلهای ایران و فرانسه که اصلیترین سهام دار ایرباس است برخی از نقاط تیره باقی مانده را نیز کنار زد تا حالا ایرباس با خیالی راحت از انتظار خود برای پایان یافتن تحریمهای ایران سخن بگوید.