اصل کتاب تعرفه برمبنای امکان ارائه چند کد به صورت همزمان برای یک خدمت بود
4 دی 1394 ساعت: 19:10
4 دی 1394 ساعت: 19:10
مدیرامور انجمنها و موسسات پزشکی سازمان نظام پزشکی در گفتوگو با سپیدآنلاین با بیان اینکه در نسخه اصلی کتاب ارزشگذاری خدمات سلامت خیلی از ریزهکاریها لحاظ شده است که ما در فرایند ترجمه کتاب و پیادهسازی آن، بضاعت علمی و اجرایی لازم را نداریم، میگوید: «این مساله باعث عدم رعایت نسبتها و لحاظ نشدن آن حاشیه اطمینانی میشود که در آمریکا وجود دارد. البته به این شکل نیست که فقط ما با این دست معضلات روبرو باشیم و حتما در آمریکا نیز از این مسائل وجود دارد.»
علی مهرابی بهار برخی از این اشتباهات را ازنوع سیستمی میداند و ادامه میدهد: «تعریف جزء فنی و حرفهای نیازمند برخی مبانی محاسباتی است که اگر در آنها اشتباه کنیم، سهم پزشک یا بیمارستان متفاوت و باعث بروز برخی مشکلات میشود. کمااینکه وقتی نمیتوانیم هزینه یک دستگاه را محاسبه کنیم، پس یک جای کار اشتباه بوده است.» وی با یادآوری اینکه اصل کتاب تعرفهگذاری خدمات سلامت بر این مبنا و ساختار بوده که امکان ارائه چند کد به صورت همزمان برای یک خدمت وجود داشته باشد، تصریح میکند: «اما از آنجاکه در ایران این زیرساخت وجود نداشت، بیمهها از همان ابتدا به این سمت حرکت کردند که فقط از یک کد و نهایتا دو کد مشخص استفاده کنند. از طرفی دستورالعملهای مشخصی برمبنای کتاب به بیمارستانها ارسال نشده و ممکن است یک بیمارستان بگوید من از این دو کد استفاده میکنم برای این خدمت و این قیمت را تعیین میکنم و بیمارستان دیگر بگوید من از این سه کد استفاده میکنم.»
ارائه یک راهکار
مهرابی بهار معتقد است که اگر علم خود را به روز کنیم، سیستم را به خوبی بشناسیم و قادر به پیادهسازی آن باشیم، به شرطی که ساختار سیستمی ایجاد شود، این مساله حل میشود. یک نمونه از زیرساختهای رایج، پرونده الکترونیک سلامت است که تا وقتی در زمینه بستری و سرپایی اجرایی نشود، آماری را که برای تصمیمگیری و بهبود سیستم لازم داریم، به دست نخواهیم آورد. وی ادامه میدهد: «یا باید کتاب را اصلاح کنیم یا اینکه دستورالعملهای اجرایی آن را یکسان کنیم. اگر این پکیج را مشخص و آن را آموزش دهیم، اختلاف سلیقهها در عمل از بین خواهد رفت.»
مدیرامور انجمنها و موسسات پزشکی سازمان نظام پزشکی با تاکیدبر اینکه ابزار نظارتی در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان میکند: «به طور قطع هرجا تخلف محرز بوده، برخورد نیز صورت گرفته است. بحث ستاد نظارت جداست و تمام اینها در مرحلهای است که اگر گزارشی در این زمینه به ستاد نظارت ارائه شود، خارج از بحث دستورالعمل کتاب، تصمیمگیری میشود که آیا واقعا تخلفی صورت گرفته یا نه. هرجا تخلف محرز شده، برخورد نیز چه از طریق دانشگاه و چه از طریق سامانه 1690 صورت گرفته است.» وی در پایان با بیان اینکه خیلی از مسائل به بیمارستانهای خصوصی گوشزد شده و تغییر رفتار نیز ایجاد کرده است، اضافه میکند: «هدف نظام سلامت این است که تمام ساختارها، فرایندها و واکنشها را یکسان کند. به خاطر همین، معضل تعرفههای متفاوت کاملا رو به بهبود است.»
ارائه یک راهکار
مهرابی بهار معتقد است که اگر علم خود را به روز کنیم، سیستم را به خوبی بشناسیم و قادر به پیادهسازی آن باشیم، به شرطی که ساختار سیستمی ایجاد شود، این مساله حل میشود. یک نمونه از زیرساختهای رایج، پرونده الکترونیک سلامت است که تا وقتی در زمینه بستری و سرپایی اجرایی نشود، آماری را که برای تصمیمگیری و بهبود سیستم لازم داریم، به دست نخواهیم آورد. وی ادامه میدهد: «یا باید کتاب را اصلاح کنیم یا اینکه دستورالعملهای اجرایی آن را یکسان کنیم. اگر این پکیج را مشخص و آن را آموزش دهیم، اختلاف سلیقهها در عمل از بین خواهد رفت.»
مدیرامور انجمنها و موسسات پزشکی سازمان نظام پزشکی با تاکیدبر اینکه ابزار نظارتی در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان میکند: «به طور قطع هرجا تخلف محرز بوده، برخورد نیز صورت گرفته است. بحث ستاد نظارت جداست و تمام اینها در مرحلهای است که اگر گزارشی در این زمینه به ستاد نظارت ارائه شود، خارج از بحث دستورالعمل کتاب، تصمیمگیری میشود که آیا واقعا تخلفی صورت گرفته یا نه. هرجا تخلف محرز شده، برخورد نیز چه از طریق دانشگاه و چه از طریق سامانه 1690 صورت گرفته است.» وی در پایان با بیان اینکه خیلی از مسائل به بیمارستانهای خصوصی گوشزد شده و تغییر رفتار نیز ایجاد کرده است، اضافه میکند: «هدف نظام سلامت این است که تمام ساختارها، فرایندها و واکنشها را یکسان کند. به خاطر همین، معضل تعرفههای متفاوت کاملا رو به بهبود است.»
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد